Vážna hudba potrebuje zviditeľnenie formou netradičných projektov. Jedným z nich je Thousand Candles, ktorý mali diváci možnosť zažiť počas pamiatky zosnulých v Košiciach. Atmosféru komornej hudby umocnila intímna žiara sviečok priamo na pódiu.

Thousand Candles patrí medzi zaujímavé projekty, aké sa u nás našťastie vďaka snahe organizátorov z času na čas objavujú. Ide o príležitostnú udalosť (v tomto prípade ňou bol deň Pamiatky zosnulých, resp. Dušičky), počas ktorej majú hudobníci za úlohu vytvoriť podmanivú atmosféru s pomocou dvoch nástrojov, svetla sviečok a svojráznej interpretácie. Za projektom stojí agentúra The Road of Classics prinášajúca nevšedné zážitky so špičkovými interpretmi klasickej hudby do slovenských aj českých miest.

Komorný koncert v obklopení tisícky sviečok spojil dvoch talentovaných zahraničných umelcov pôsobiacich na Slovensku. Klaviristka Angelina Kydora pochádza z ukrajinského Ľvova. Absolvovala viaceré vystúpenia v tamojšej filharmónii a pod vedením dirigentov Jacka Martina Händlera a Theodora Kuchara uviedla koncerty pre klavír s orchestrom. Kórejský violončelista Boseong Cho je niekoľkonásobným víťazom svetových súťaží, pôsobí ako člen Slovenskej filharmónie. Za jeho vzdelanie je zodpovedný uznávaný umelec Kangho Lee.

Angelina Kydora a Boseong Cho, Thousand Candles Zdroj: Solasta Photo

Rachmaninovo kúzlo

Dôležitým aspektom vystúpenia oboch umelcov bolo to, že na umocnenie hudby a vizuálnej prezentácie nepotrebovali premrštené efekty. Vystačili si len s intímnym svetlom a nástrojmi, ktoré majú prirodzený, neskreslený zvuk. Prvých 45 minút sa duo venovalo interpretácii dvoch skladieb Sergeja Rachmaninova. Z Rapsódie na Paganiniho tému a mol, op. 43 si dvojica vybrala časť Andante Cantabile, ktorú si prispôsobila svojim možnostiam. Klavírny základ zostal zachovaný, no orchestrálnu sekciu Boseong nahradil jediným violončelom. Oklieštená forma vďaka tomu znela emotívne a pôsobivo príjemne.

Druhá skladba už mala plnohodnotný charakter, keďže bola "ušitá" len pre nástroje oboch prítomných umelcov. Sonáta pre violončelo a klavír g mol, op. 19 preverila ich interpretačnú presnosť a technické schopnosti. V tomto komornom kúsku, zloženom zo štyroch kontrastných častí, sa miesili protichodné nálady. Na jednej strane je poslucháč svedkom upokojujúcich melódií, obzvlášť vydarených v časti Andante, ktorými sa skladateľ profiloval ako tvorca pútavých motívov. Dokázal však zložiť i búrlivé témy, vrcholiace strhujúcim finále v Allegro mosso.

Angelina Kydora, Thousand Candles Zdroj: Solasta Photo

Komorná Lady Gaga aj Rolling Stones

V porovnaní s prvou časťou pôsobilo druhých 45 minút voľnejším dojmom. Duo siahlo po jedenástich viac alebo menej známych filmových motívoch. Melodické linky udržiavali obaja hudobníci tak, aby poslucháč mohol čo najjednoduchšie identifikovať pôvodný námet. Kým Boseong podobne ako v Rachmaninovej rapsódii suploval celý orchester, Angelina sa snažila ešte dozdobiť hudbu znamenitými trilkami. Výsledok nebol taký monumentálny, aký sme ho zažili povedzme v The Avengers alebo Game of Thrones, na druhej strane dostali diváci oveľa autentickejší zážitok.

Zrejme najviac aranžérskych trikov museli hudobníci použiť v kúsku, v ktorom dokopy pospájali viacero melódií, skomponovaných Johnom Williamsom pre kultové Hviezdne vojny. Zdanlivo odlišné motívy do seba zapadli plynulým spôsobom. Vôbec pritom nevadilo, že namiesto zvyšných členov hrmiaceho orchestra sedia na pódiu mlčiace sviečky. Tento "hendikep" úplne zmizol vtedy, keď došlo na uvedenie romantickejších momentov z titulov Notting Hill, Cinema Paradiso, Lala Land alebo hitu Shallow z filmu Zrodila sa hviezda. Večer uzavrel cover Paint It Black vyžarujúci podobnú energiu ako originál od The Rolling Stones.

Angelina Kydora a Boseong Cho, Thousand Candles Zdroj: Solasta Photo

Na podujatie Thousand Candles si našlo cestu dostatok fanúšikov komornej hudby. Hoci tu chýbal zvuk plnohodnotného orchestra, diváci mali možnosť prežiť nádherné momenty vďaka dvom výborným muzikantom, hrajúcim v prítmí sviečok, čím si aspoň malá časť Košíc originálnym spôsobom uctila pamiatku zosnulých. Pridanou hodnotou pre nich boli skvelé interpretácie Rachmaninovej hudby a svojrázne aranžmány filmových melódií, ktoré budú rezonovať v spomienkach zúčastneného publika.

Ďalšie plánované koncerty, ktoré chystá Boseong Cho v spolupráci s agentúrou The Road of Classics:

  • 13. 12. (17:30 a 20:00) – Bratislava, Zrkadlová sien Primaciálneho paláca – Vianočný benefičný koncert – vstupenky
     
  • február - jún 2025 – rôzne slovenské mestá – Koncert filmovej hudby – vstupenky

Autor: Marek Danko