Kings of Convenience na svojom prvom slovenskom koncerte odohrali celý debutový album - koncept ich aktuálneho turné je zameraný práve na Quiet is the New Loud, od ktorého vydania uplynulo 15 rokov. Zároveň si kapela netradične počas vystúpenia vyhradila na pódiu čas aj na rozhovor s miestnym moderátorom.

Ťažko povedať, prečo práve Kings of Convenience robia veľké spomienkové turné k svojmu debutovému albumu. Ak práve nie ste jeden z ľudí zameraných na folkovú či severskú scénu, toto nórske duo budete poznať preodvšetkým ako autorov milej odrhovačky I'd Rather Dance With You. Teda nejde o typ kultovej, revolučnej či inak legendárnej kapely, ktorá by si zaslúžila výročnú oslavu debutu, turné a ešte aj knihu. Ako však ukázal bratislavský koncert, občas je dobré sa vrátiť, a nielen preto, že uplynulo 15 rokov.

Erlend Øye a Eirik Glambek Bøe spolu vyrastali v upršanom Bergene, vymieňali si tipy na hudbu a spoločne skúšali skladať prvé piesne. Výsledkom bol album Quiet is the New Loud, ktorým zožali celosvetový úspech a stali je jednými z kľúčových predstaviteľov novej vlny súčasného folku. Úspech však so sebou prináša aj mnohé výzvy a problémy a kapela sa následne odmlčala. Výročné turné tak možno vnímať nielen ako sprievodný jav vydania knihy o vzniku albumu (ktorú mimochodom kapela do Bratislavy ani fyzicky nepriniesla). Skôr je príležitosťou pre Erlenda a Eirika vychutnať si svoje piesne bez mladíckych chýb, vydavateľstvom nanútených "vylepšení" či začiatočníckej trémy. Na koncerte sme tak mohli zažiť a počuť dvoch starých kamarátov, ktorí sa s chuťou vrátili k svojim koreňom. Len s gitarami a mini-pianom, viac rekvizitou než nástrojom.

Album Quiet is the New Loud:



- informácie o službe Deezer -

Dokonalá harmónia

Dlhoročné priateľstvo je cítiť medzi hráčmi počas celého večera - plynulosť, s akou na seba nadväzujú ich hudobné nápady a vokály je znakom naozaj pevného puta. Pripomenutie výročia je príležitosťou predstaviť aj nikdy nehrané skladby - špeciálny formát koncertu dovoľuje pracovať s dynamikou večera inak a znesie aj dlhšie prelaďovanie gitár. Uplynulý čas, ktorý prináša opakovanie, ale i odstup a dozretie, zase hudobníkom umožnil naozaj splynúť s jednotlivými piesňami. Harmonická súhra gitár a vokálov okamžite prenáša pocit pohody aj na návštevníkov koncertu.

K uvoľnenej atmosfére prispieva aj priateľský prejav Erlenda a Eirika. Aj v rámci rozhovoru rozdeleného na dva samostatné vstupy medzi A stranou a B stranou nahrávky sa prejavila predovšetkým milá a zdieľna povaha hudobníkov, než moderátorské zručnosti mladučkého Adama Donovala. O vzniku jednotlivých skladieb sme sa tak dozvedeli najmä z anekdot pri ich predstavovaní, o vtipkovanie sa Erlend staral počas celého večera. Nechty oboch hráčov už nestoja za veľa, chalani za mladi skladali aj doma u Eirikovej mamy na gauči, chodili na rave parties a momentálne chystajú nový album.

Na záver aj "akustická house music"

Po odohraní všetkých dvanástich skladieb debutu zostal priestor aj na prídavok v podobe štyroch piesní z nasledujúcej tvorby. Tie boli energickou bodkou za intímnym koncertom a zdvihli publikum zo stoličiek. Od nežného lúskania v Singing Softly to Me v úvode večera tak nakoniec došlo aj na živelné tlieskanie a zborový spev. Kapela vraj chcela priniesť akustický variant house music, záverom večera to vyzeralo, že sa im to skutočne podarilo.

Koncert ukázal silu jednoduchej krásy - akustického popu, inšpirovaného viac prístupnou tvorivosťou The Beatles, než skutočnou folkovu tradíciou. Sami hudobníci vraj ocenili čaro akustickej gitary práve v kontraste s navštevovaním hlučných tanečných večierkov. Aby ste ocenili to zvukové pohladenie, ktoré Kings of Convenience prinášajú, však nemusíte svoje uši vystavovať podobným extrémom. Stačí spomaliť a započúvať sa.


Autorka: Michaela Kučová
Ilustračné foto: Facebook.com/kingsofconvenience

Súvisiaci interpreti: Kings Of Convenience