Situovať komorné vystúpenie americkej speváčky s ukrajinskými aj ruskými koreňmi, Zoly Jesus, do veľkej koncertnej sály obrátenej pyramídy Slovenského rozhlasu, bol skvelý nápad. Pódiu dominujú píšťaly orchestrálneho organu, diváctvo obklopuje zaujímavý funkcionalistický interiérový dizajn a v neposlednom rade zohrala svoju úlohu vynikajúca akustika tohto charizmatického priestoru.
Jeho kvality neskôr ocenila aj samotná, rovnako charizmatická, hviezda večera, ktorú mali jej slovenskí fanúšikovia možnosť naposledy vidieť pred šiestimi rokmi na festivale Grape. Kým na piešťanskom letisku vystúpila s celou kapelou, na práve skončenom turné si Zola Jesus vystačila sama s akustickým klavírom a svojím mohutným hlasom.
Rešpekt a support od Niny Kohout
O prvé vystúpenie večera, ktorý sa uskutočnil v rámci edície Nu Sound of…, sa postarala Slovenka Nina Kohout. Na Slovensku obvykle koncertuje so svojím otcom Petrom Kohoutom, tentoraz si musela vystačiť sama, keďže hráč na dychové nástroje mal v ten večer koncert s Bez ladu a skladu. Ako nám prezradila, byť na pódiu sama je pre ňu náročnejšie, no má už za sebou niekoľko takýchto sólo vystúpení v Anglicku, kde žije a študuje.
Počas koncertu priznala trému z vystúpenia pred Zolou Jesus a podobne, ako v netradičnom rozhovore, ktorý sme zverejnili pár dní pred koncertom, aj na konci vystúpenia americkej umelkyni vzdala rešpekt a vyjadrila svoje vlastné fanúšikovstvo.
V repertoári mladej speváčky a skladateľky sa striedajú doteraz oficiálne nevydané skladby a kúsky z jej minuloročného debutového EP Pandemonium. Pri prednahratých beatoch mi počas jej vystúpenia chýbala živosť a omnoho viac som ocenil jednoduchšie kompozície, kde Nina jednoducho zahrala na gitare alebo čiernom krídle pripravenom pre Zolu. Práve pri klavírnej coververzii skladby Rooting For You od London Grammar naplno ukázala silu svojho hlasu. Vyzdvihol by som tiež atmosféru v jedinej slovenskej piesni jej setu s názvom Prebúdzanka.
Prečítajte si tiež: Zola Jesus v inšpiratívnom rozhovore s Ninou Kohout: Vyrovnaný život je dôležitejší ako megaúspešná kariéra
Skromný príchod pred emocionálnou búrkou
Zola Jesus vchádza na pódium potichu a akoby nič, celá v čiernom si sadá za klavír, ktorý vzápätí mohutne rozozvučí úvodnými kilami skladby Krunk. Setlist je prierezom z celej jej tvorby a zazneli aj prerábky jej obľúbených tradičných skladieb. Silný dojem zanechala ukrajinská ľudová pieseň o vojne, Plyve kača. Veľmi silným momentom koncertu bolo aj jej podanie záverečnej árie opery Dido and Aeneas s názvom Dido's Lament od jedného z najvýznamnejších anglických barokových skladateľov, Henryho Purcella.
Hlboko zarezonovala balada Desire, ktorú sama speváčka opisuje ako osobný exorcizmus bolesti a nedostatku pocitu blízkosti. Lou Reed či John Cale songwriting moment koncertu pre mňa nastal počas skladby Siphon. V hlave si neustále vytváram rôzne spojitosti a asociácie, a tak som počas koncertu zažil aj Leonard Cohen, Cindy Lauper či Diamanda Galás moment. Podmanivý witchcraft pop v akustickom prevedení s tajuplnými zákutiami folklórnych motívov a folkové rozprávačstvo sa na diváctvo v sále rozhlasu znieslo v podobe akordických ornamentov a girlánd mohutného spevu plného nepreniknuteľných hĺbok aj vysokých tónov s tendenciou prebodnúť vám srdce.
Zola Jesus naplnila sama, bez doprovodu kapely, iba s klavírom, nielen veľkú koncertnú sálu, ale aj naše vnútro katarzným a explozívnym spôsobom. To, čo predviedla, by som pokojne nazval šamanským zážitkom, pri ktorom zmizlo každé vákuum.
Koncert, za ktorý sa chcem poďakovať
Temný a melancholický charakter jednotlivých kompozícií vyvažovala Zola krátkymi príhovormi medzi nimi. Pôsobila veľmi bezprostredne a sympaticky a prejavila sa ako človek, ktorý sa úprimne zaujíma o miesto, na ktorom práve vystupuje. Zmienila sa aj o našich nedávnych parlamentných voľbách a povzdychla si nad situáciou v našom regióne, ovplyvnenom vojnou na Ukrajine.
Jednotlivé zastávky jej malého európskeho turné sa vyznačujú selekciou zaujímavých miest s charakteristickým geniom loci. Práve budovu Slovenského rozhlasu označila slovami za jedno z najlepších miest, kde mala možnosť vystupovať. So slovami "such a cool venue" sa nedá nesúhlasiť, škoda len, že hľadisko nebolo plnšie. Ak budete mať ešte možnosť vidieť ju v tejto forme, určite neváhajte a buďte za to vďační. Odkaz z Bratislavy znie: Zola, we love you!
Autor: Renat Khallo