Je to neuveriteľné, ale ikonický album a jeden zo základných kameňov ambientnej elektroniky Oxygène vznikol pred 40 rokmi. Na Zimný štadión Ondreja Nepelu 9. novembra zavítal jeho autor, francúzsky skladateľ a producent Jean-Michel Jarre, ktorý sa so svetovým turné Electronica po vyše šiestich rokoch vrátil do Bratislavy.

Okrem množstva vybavenia, ktoré bolo naozaj úctyhodné, so sebou Jean-Michel Jarre priviezol aj krajana, dídžeja Marca Greniera, ktorého úlohou bolo publikum pripraviť. Keď už boli ľudia al-dente, mohli sa posuvné LED steny rozostúpiť ako opona.

Na pódiu Jarreho sprevádzajú dvaja spoluhráči, Claude Samard a Stephane Gervais, ale zostávajú v úzadí. 68-ročný hudobník na svoj vek rozhodne nevyzerá a má plno energie. So šarmantným francúzskym prízvukom sa fanúšikom prihováral po anglicky a vystrúhal aj niekoľko slovenských "Dobrý večer" a "Ďakujem". Bratislava mu vraj pripomína rodný Lyon, mimochodom povestný kvalitnou elektronickou scénou.
 
Zhovorčivý, ale aj falošne srdečný

Jean-Michel Jarre rozhodne nepatrí k mlčanlivým typom a k mnohým skladbám počas večera pridal aj krátku históriu ich vzniku alebo opísal, čo preňho znamenajú. Fanúšikovia, ktorí si "urobili domácu úlohu" a poznajú videá z turné Electronica, však mohli byť trochu sklamaní opakovaním rovnakých historiek a mierne strojenou srdečnosťou umelcovho prejavu.

Okrem obsluhovania niekoľkých zvukových pultov si Francúz zahral aj na gitare a na stemnenom pódiu predviedol v skladbe The Time Machine efektnú hru na zelené laserové lúče, ktoré "ovládal" s pomocou špeciálnych rukavíc. Prvá polovica vystúpenia bola skôr ambientná, publikum takmer ani nedýchalo, ale tempo viacerých skladieb znemožňovalo pokojné sedenie. Pri pohľade na Jarreho poskakujúceho za mixpultom sme mu tú možnosť pohybu mohli len ticho závidieť. Neskôr našťastie vyzval publikum, aby sa uvoľnilo a cítilo sa "ako doma" a niekoľko desiatok fanúšikov jeho ponuku hneď využilo a pod pódiom sa dalo do tanca.

Jean-Michel Jarre v Bratislave, 9.11.2016 Zdroj: Marko ErdViac fotografií Marka Erda

Novodobé symfónie

Vystúpenie bolo najmä prierezom posledného Jarreho dvojalbumu Electronica, ktorý je plný spoluprác s takými rôznorodými hudobníkmi ako Gesaffelstein, M83, John Carpenter, Hans Zimmer, Peaches, Laurie Anderson, Pet Shop Boys alebo Primal Scream. Tomu zodpovedá aj variabilnosť jednotlivých piesní albumu, niektoré sú melodické, temnejšie a premýšľavé, iné zas prudko euforické. Souvenir de Chine je plná melanchólie, Automatic Pt. 2 nadväzuje na to najlepšie z Jarreho tvorby a Immortals posúva hranice časopriestoru.

Tvorbu Jeana-Michela Jarreho charakterizuje mnohovrstvová elektronika, na povrchu často počuť zvuky akoby z ríše hmyzu či vtáčie trilky a pod nimi sa v nekonečných rovinách križujú temné pulzy a bíty. V niektorých skladbách si Jarre uprostred tejto zvukovej geometrie, ktorú názorne predvádza prostredníctvom vizualizácií, ešte ulietava na syntezátorových melódiách, ktoré sa prepletajú kostrou základných bítov. Istým spôsobom ide o rovnako symfonické diela ako vážna hudba spred niekoľkých storočí, len výrazové prostriedky sú iné.  

Jean-Michel Jarre v Bratislave, 9.11.2016 Zdroj: Marko Erd

Snowdenov kamarát

Skladbu Exit, ktorá je súčasťou druhej časti ostatného albumu Electronica 2: The Heart of Noise, napísal Jarre podľa vlastných slov v Moskve v spolupráci so známym whistleblowerom Edwardom Snowdenom, ktorého považuje za svojho priateľa. Snowden v nej aj prehovorí a vyzýva poslucháča, aby vystúpil za svoje právo na súkromie v digitálnom svete. "Ak si ho neobránite, kto tak urobí?" pýta sa opakovane Snowden.    

Jarre má toho za svoju dlhú kariéru požehnane. Odrazilo sa to na jeho trochu generických ďakovačkách, štipka úprimnosti by rozhodne nezaškodila. Po vyše hodinovom sete sa však nenechal dlho prosiť a pridal ešte tri skladby, jednou z nich bola aj novinka z pripravovaného albumu Oxygéne 3, ktorý vyjde 2. decembra pri príležitosti 40. výročia slávnej platne.

Škoda, že si talentovaný Francúz na záver vydareného a vyváženého vystúpenia za jeden z prídavkov zvolil skladbu Stardust, na ktorej spolupracoval s holandským tranceovým producentom Arminom van Buurenom. Naživo totiž znela trochu ako melódia od Michala Davida v jeho najlepších časoch, vďaka romantickým svetielkam mobilov skrížená s vianočným benefičným koncertom Srdce pre deti. Škoda, taká Equinoxe 7 (ktorá mi znie, akoby sa ňou inšpiroval autor hudby k československému seriálu z 80-tych rokov Sanitka), by bola dôstojnejšou bodkou príjemného večera.   

Jean-Michel Jarre v Bratislave, 9.11.2016 Zdroj: Marko Erd

Exkomunikovaní novinári

Z miesta, kde sme sedeli, sme sa na posuvné LED steny dívali z takmer 90-stupňového uhla, takže si netrúfam zhodnotiť kvalitu vizualizácií. Môžem povedať len to, že sľubované spojenie vizuálneho umenia a digitálnych technológií s hudbou bolo farebné, výbušné, často sa menilo a teda asi bolo úžasné.

Za ukrátenie o tento zážitok môže čudná prax bratislavských promotérov umiestňovať na koncertoch s pevným sedením novinárov na najlacnejšie miesta, logicky tie s najhorším zvukom aj obrazom (česť výnimkám). Skladateľ naznačil, že sa k nám možno čoskoro vráti. Budem dúfať, že z jeho nasledujúcej šou uvidím viac.

Setlist koncertu Jeana-Michela Jarra Electronica Tour 2016:
(9.11.2016, Zimný štadión Ondreja Nepelu, Bratislava)  

1. The Heart of Noise, Part 1
2. The Heart of Noise, Part 2
3. Automatic (Part 2)
4. Oxygène 2
5. Circus
6. Web Spinner
7. Exit
8. Équinoxe 7
9. Conquistador
10. Oxygène 8
11. Zero Gravity
12. Souvenir de Chine
13. Immortals
14. Brick England
15. The Architect
16. Oxygène 4
17. Équinoxe 4
18. Glory
19. The Time Machine (Laser Harp ver.)  

Prídavky:
20. Oxygène 17
21. Stardust
22. Fourth Rendez-Vous    

Text: Michaela Ivaničová
Foto: Marko Erd

Súvisiaci interpreti: Jean Michel Jarre