Slovenská párty roka alebo festival sviežich a sexy hudobných žánrov. Grape je oprávnene jedným z hlavných pilierov slovenskej festivalovej sezóny a organizátori pripravili opäť ďalší znamenitý ročník, ktorý nedostala do úzkych ani búrka. Po hudobnej stránke bodovali najmä elektronickí performeri a domáce mená.

Jedným z nich boli Billy Barman, ktorí vystúpili spolu s veľkolepou efektnou tanečno-pohybovou performance Lousyho Aubera s názvom Červená armáda, teda so zoskupením pozostávajúcim z niekoľkých desiatok tanečníkov. Kapela okolo Juraja Podmanického a Jozefa Vrabela odohrala energický koncert a aj napriek malým technickým komplikáciám si hravo poradila s veľkým pódiom. Koncert otvorila ešte čerstvá novinka Doba Doba s výrazným klipom ladeným do červených farieb, slovné spojenie červená armáda sa zase objavilo v ďalšej novinke, ktorá v rámci setu odznela. Barmani tak vynikajúco navnadzujú na pripravovaný album, ktorý ako predpokladáme, skladbu so silnou symbolikou ukotví v užšom kontexte.

Vynikajúco zneli tiež
Korben Dallas, ktorým svedčil krytý Suzuki stage aj pomenené a o vokály obohatené aranžmány skladieb. Ako sa robí recesia s metlou na hlave zas ukázal Mišo Kaščák so svojou satirickou retro-punkovou zostavou Vydrapená bužírka punk systém. Z vystúpenia Pary na Grape sa zas už pomaly stáva folklór, frontman Lasky navyše hosťoval aj na koncertoch rôznych iných spriatelených kapiel.


Silný domáci rap aj zahraniční headlineri

Pozitívnym koncertným šokom bol Gleb. Jeho vystúpenie prilákalo pred maličký Red Bull tourbus stage takmer rovnako veľké publikum ako elektropopové hviezdy CHVRCHES hrajúce v rovnakom čase na hlavnom pódiu. Kadencia, rýchlosť a štýl, s akými Gleb podáva svoje príbehy a lyriku profilovanú ulicou, nemá na Slovensku obdobu, čo do veľkej miery reflektoval aj dav rapujúci texty takmer zarovno so svojím idolom.

Na rovnakom pódiu urobili spolu s viacerými hosťami "bordel" aj
Ultrazvuk, jedinečné spojenie dvoch výrazných osobností Veca s Tonom S, ktorých funkové retro beaty roztancovali nutne aj tých, ktorí len náhodou prechádzali okolo.

Grape 2019, The Kooks Zdroj: Martina Mlčúchová


Vystúpenie Ultrazvuku sa síce prekrývalo s britskou gitarovkou The 
Kooks, blízkosť jednotlivých scén na Grape našťastie umožňuje vychutnať si aj kryjúce sa vystúpenia. Briti sa na rozdiel od slovenskej dvojice na hlavnom pódiu mierne stratili. Niekoľkokrát sa stalo, že frontman Luke Pritchard ďakoval slovami "thank you very much, beautiful creature" znudene pôsobiacemu publiku. Hity ako Ooh La, Jackie Big Tits či Seaside z výborného indie-akustického albumu Inside in / Inside out z roku 2006 síce zazneli v originálnej a nezmenenej podobe, sú už však trochu prežité a ich úspech sa kapele odvtedy zopakovať nepodarilo.

Omnoho sviežejšie a autentickejšie pôsobili ich krajania, londýnski surf-punkeri
The Vaccines z Londýna, ktorí odohrali drzú rockovú šou. Na Orange stagei potom ešte zahviezdil šialený rave dánskeho dua Farveblind aj rockeri Tom Grennan z Británie a Yeasayer z USA. Všetky tieto zostavy si značne užívali preplnené festivalové stany, na ktoré zrejme, aj podľa ich pofestivalových reakcií na sociálnych sieťach, nie sú doma až tak zvyknutí.

Pozrite si fotografie z festivalu Grape od fotografky Martiny Mlčúchovej

Za zlý zvuk často organizátor nemôže

Skvelo vyzerajúci a energetický set odohrali
Rudimental. Problémom však bolo, že zvuk kvôli nízkej hlasitosti prerušovali aj obyčajné rozhovory ľudí stojacich ďalej od pódia. Obdobné kapely si často nosia na vystúpenia vlastných zvukárov a nad nimi organizátori jednoducho kontrolu nemajú. Problémy so zvukom mali aj prebasovaní indie-popoví Superorganism, ktorým vypadli tiež mikrofóny vokalistov. Frontmanka Orono Noguchi však vystúpenie zachránila spontánnymi mlynskými kolami, ktorými rozburcovala dav.

Sťažnosti padli aj na zvuk priamo pod pódiom počas vystúpenia producenta
Jona Hopkinsa. Artové techno v jeho jedinečnom podaní spolu s kombináciou vizuálnej šou a pestrej projekcie bolo aj napriek tomu jedným z najintenzívnejších vystúpení na hlavnom pódiu. Čo sa týka elektronickej intenzity, na plnej čiare vyhráva set fenomenálneho drum&bassového producenta Andyho C, ktorý svojou údernou selekciou bez problémov roztancoval rozľahlý priestor Suzuki stageu.

Grape 2019, Rudimental Zdroj: Martina Mlčúchová

Na svoje si však prišli aj nadšenci menej agresívnych tanečných žánrov. Na 365.Bank stagei hralo techno, house a ďalšia elektronika 24/7. Jedným z lídrov techno frakcie bol v piatok v noci
Daniel Avery, zážitkom však bol aj nezaraditeľný Galaghov set v sobotu ráno. Návštevníkom, ktorí mali postavené stany blízko tohto pódia, ostávalo len dúfať v naozaj tvrdý spánok. 

Vynikajúce komornejšie párties prebiehali tiež na piesku v exotickom priestore Good Point, kde sa predstavil napr. Paradiso Rhythm. Nákazlivá ľudová hudba pozývala do tanca tiež v priestoroch Tržnice, kde sa zas predstavili Lomnické čháve a iní majstri slákových nástrojov.

Grape 2019, Tove Lo Zdroj: Martina Mlčúchová

Odhalená Tove Lo a búrka ako ideálna kulisa

Aj napriek tomu, že kvôli búrke sa žiaľ zrušilo niekoľko plánovaných vystúpení (domáci Autumnist a českí Himalayan Dalai Lama), nezdalo sa, že by dážď a búrková aktivita akokoľvek odradila rozjarených návštevníkov od zábavy. Skôr naopak, búrka po dvoch extrémne teplých dňoch akurátne schladila rozpálený areál. Celý festival sa aj tak niesol v duchu búrky, čomu odpovedala napr. pútavo nadizajnovaná búrková brána či dresscode, ktorý nebol na Grape ešte nikdy praktickejší.

Podávanie informácii prostredníctvom appky sa rovnako ukázalo ako praktické riešenie, a tak sa o presunutom vystúpení
Tove Lo sa dozvedeli všetci s predstihom. Švédska speváčka odohrala prekvapivo energický koncert, skvelo sa hýbala a aktívne komunikovala s publikom, ktorému sa nehanbila kompletne odhaliť od pása nahor, čím podporila svoju povesť rebelky a hipisáčky.

Kapitolou samou o sebe bol recesistický formát Celé zle. Selekcia retro hitov a evergreenov od Maduaru a MC Erika cez kultové filmové soundtracky á la Ghost Busters, Baywatch, Gumkáčov a Pokémonov, až po nesmrteľné skladby od Alphaville, Britney Spears či Rickyho Martina. Zábavné bolo pozorovať výrazy na tvárach okoloidúcich, ktorí pohľadom neveriacky sledovali tancujúcu masu pred maličkým Nay stageom. Bizarná retro-párty však zaručene urobila náladu všetkým okoloidúcim so zmyslom pre humor.

Grape 2019,  Kruder & Dorfmeister Zdroj: Martina Mlčúchová

V skratke, Grape opäť bodoval. Program vyselektovaný pre jasne vyhranenú cieľovú skupinu vypredal festival s mesačným predstihom a to práve preto, že jeho návštevníci dobre vedia, za čím tam idú. Umelecké inštalácie a interaktívne performances, súťaže, workshopy, secret-stage, premietania a urban zóny sú už potom len čerešničkou na torte. 

Jediným mierne nezvládnutým rozmerom bol servis v rámci hygieny. Ako nedostatočné sa ukázali sprchy, ktorých kapacita nepokrývala preplnené stanové mestečko. V kalamitnom stave sa relatívne rýchlo ocitli aj záchody a toi-toiky, predísť by sa možno dalo aj blatu, ktoré bolo krízové práve na tých najfrekventovanejších miestach pri prechodoch zo stanového mestečka do areálu. Ide však o aspekty, ktoré tak nejak ku každému festivalu patria a uvažovať o nich nás núti len vysoký štandard, na ktorý Grape a niektoré ďalšie slovenské festivaly svojich návštevníkov naučili. Grape, to je párty ako má byť, a s pridanou hodnotou!


Autor: Matej Kráľ
Foto: Martina Mlčúchová

Súvisiaci interpreti: Billy Barman, Kooks