Na tohtoročnom bratislavskom vydaní Electronic Beats Festivalu organizátori stavili na veľké mená aj nové objavy klubovej scény. Four Tet, Daphni, I Break Horses, Jungle a Jimmy Pé prilákali približne 1 300 fanúšikov elektroniky, ktorí na dobrú párty nepotrebujú hviezdy veľkých festivalov ani stálice z 90. rokov.

Ako obvykle, putovný festival bol do posledného lístka vypredaný. Na výživnú dávku kvalitnej elektroniky návštevníkov hneď v úvode pripravil jediný slovenský interpret večera, talentovaný producent Jimmy Pé. Počas setov, ktoré neskôr sprevádzali aj "výmeny” zahraničných interpretov na pódiu, predstavil aj niekoľko skladieb z čerstvo vydaného debutu Insomnia. Jimmy, ktorý sa nedávno zúčastnil aj na Bass Campe Red Bull Music Academy v Bratislave, vo svojej tvorbe kombinuje rôzne žánrové vplyvy a náladovo osciluje medzi melanchóliou a eufóriou. Pobyt za gramcami si očividne užíval a o tom, že jeho zaradenie do nabitého lineupu bolo správnou voľbou, svedčili pozitívne reakcie z publika.

Electronic Beats, Bratislava, 11.4.2014 Zdroj: Martina MlčúchováPozrite si celý fotoreport z Electronic Beats v Bratislave

Čiernočierna temnota zo Švédska

S úderom deviatej hodiny nastúpila na pódium švédska dvojica I Break Horses a doplnená o bubeníka okamžite zaplavila priestor intenzívnou shoegazovou temnotou. Hrali najmä skladby z aktuálneho albumu Chiaroscuro, o ktorom speváčka Maria Lindén tvrdí, že bol jej osobnou terapiou a pri jeho tvorbe sledovala seriál Twin Peaks. Sála sa rýchlo zaplnila a ľudia reagovali najmä na hity ako You Burn a Faith. Pomalé, hutné pasáže miestami striedali odľahčenejšie, veselšie elektronické pulzovanie refrénov.

Korešponduje to s názvom albumu - Chiaroscuro v terminológii renesačného umenia znamená silný kontrast medzi svetlom a tmou. Čistý a chladný zvuk syntetizátorov, za ktorými takmer bez výrazu stál Fredrik Balck, sa dostával pod kožu, zohrieval ho len krehký vokál Marie. Zaznelo aj niekoľko trackov z debutového albumu Hearts, ktoré sú menej temné. "Tanečná hudba, vhodná na pohreb", ako sound vystúpenia definovala samotná speváčka, znela v Refinery Gallery približne 50 minút.

Jungle odhalili tváre 

Čerstvý objav londýnskej scény - Jungle, ktorí vystúpili ako druhí, boli pre mnohých zrejme prekvapením. Vo videoklipoch k doteraz zverejneným singlom Platoon, The Heat a Busy Earnin' vystupujú rôzni tanečníci, no interpreti sa v nich zatiaľ neobjavili. Za tvorbou Jungle stojí dvojica mladíkov - priateľov z detstva a bývalých štúdiových hudobníkov, ktorí si hovoria len "T" a "J" a odmietajú prezradiť svoje mená. V Bratislave sa objavili v päťčlennej zostave s gitaristom, bubeníkom a vokalistkou s nádherným hlasom, hoci obvykle vystupujú dokonca siedmi.

Dynamickú show - zmes funku, krautrocku a neo-soulovej tanečnej elektroniky s prvkami R&B - sprevádzali rovnako divoké vizualizácie v podobe "safari" vzorov a na červeno nasvietené pódium. Na rozdiel od predchádzajúcich vystúpení sa Jungle na Electronic Beats nezahalili do pódiovej hmly, hoci fotografovanie pri rozhovore (ktorý si môžete prečítať čoskoro) odmietli. Ako fotografie do médií používajú zábery z videoklipov. Po štvortrackovom EP Heat z októbra 2013 by Jungle mali v polovici tohto roka vydať debutový album - je sa na čo tešiť!

Jungle, Electronic Beats, Bratislava Zdroj: Martina MlčúchováJungle na Electronic Beats v Bratislave - viac fotiek

Zdržanlivý Four Tet a citlivý tanečný mág Daphni

Headliner večera, londýnsky producent Kieran Hebden alias Four Tet, si súkromie stráži ešte prísnejšie. Okrem toho, že nepovolil ani fotografovanie svojho koncertu, rozhovory poskytuje veľmi zriedkavo. V hudobnom svete sa dokonca ešte donedávna viedla polemika, či Four Tet a Burial náhodou nie sú jedna a tá istá osoba.

V piatok predviedol hypnotizujúci live set. Od minimalistických zvukov a jednoduchých vizualizácií, zahalený do pódiovej hmly, prešiel celým spektrom svojej tvorby, ovplyvnenej technom, folkom, experimentálnym jazzom a hip-hopom, k zložitým, extatickým kompozíciám. Hudobník, ktorý sa prezentuje výlučne svojou tvorbou a odmieta "mediálny humbug", uviedol návštevníkov doslova do tranzu. Nechýbali hity ako Moma či skladby z posledného albumu Beautiful Rewind. Jedenapolhodinový set prekonal moje očakávania.


Večer skvelým dídžejským setom uzavrel Daniel Victor Snaith alias Daphni, ktorý sa na Slovensku predstavil pred dvoma rokmi na festivale Bažant Pohoda, avšak pod iným pseudonymom Caribou. Na Electronic Beats tak tentoraz predviedol svoje klubové alter-ego. Projekt Daphni vznikol pôvodne pri tvorbe trackov pre dídžejské sety a ako snaha odlíšiť produkciu Caribou, zahŕňajúcu dlhé hodiny práce na každom tóne a vystúpenia s kapelou.

Ako ukázal v roku 2012 album Jiaolong, Snaithova tvorba pod značkou Daphni je živelnejšia a vzniká z momentálnej inšpirácie. Snaží sa zachytiť mágiu a zmysel elektronickej hudby predtým, než sa tanečná hudba stala súčasťou mainstreamu. Viac sa dozviete v našom rozhovore s Danom Snaithom, ktorý prinesieme čoskoro. Daphni takmer dvojhodinovým, eklektickým setom, sprevádzaným temno-vtipnými projekciami, roztancoval až do konca plnú sálu.


Podujatia v réžii Telekomu sa vyznačujú dobrou organizáciou, nechýbala výzdoba v tematických farbách, LED-panely na bočných stenách hlavnej sály, na ktorých sa počas koncertov zobrazovali vizualizácie, či obľúbená fotobúdka a suveníry s tohtoročným logom festivalu v štyroch verziách. Refinery Gallery bola ako miesto konania opäť správou voľbou a od minulého roka sa príjemne zmenila. Prevádzkovateľom sa podarilo zrekonštruovať ďalšiu časť objektu, čím jeden z mála využívaných bratislavských industriálnych priestorov opäť získal na atraktívnosti a vedľa hlavnej sály vznikla pohodlná chillout miestnosť so zastrešeným priestorom pre fajčiarov.

Electronic Beats Festival je už zo svojej povahy každý rok iný. V rámci bratislavských vydaní boli ročníky, ktoré zaplnili hlavne fanúšikovia jednej kapely, či už aktuálnej festivalovej hviezdy (Hurts) alebo veľkého mena z dôb minulých (Underworld, The Prodigy). Iné zas mali klubovejší lineup, ktorý nevyvoláva masový záujem a je určený takpovediac pre fajnšmekrov, napríklad ročník 2011 v MMC s vyrovnanými headlinermi Apparat Band a Lamb. Tento rok značka ponúkla niečo podobné a predsa iné - nikdy predtým totiž neboli v Bratislave hlavným lákadlom dídžejské sety. Na svoje si tak tentokrát prišli hlavne tí, ktorí skutočne aktívne sledujú súčasné dianie na klubovej scéne. Ak je cieľom festivalu prinášať to najlepšie z novej elektroniky, tento rok sa to podarilo a už teraz sa teším na ďalší ročník.

Autorka: Michaela Ivaničová
Foto: Martina Mlčúchová

Súvisiaci interpreti: Four Tet