V priestoroch Slovenskej národnej galérie a klubu Fuga sa uskutočnil ďalší ročník festivalu digitálneho umenia  Sensorium – Beyond the sound. Priestor čerstvo rekonštruovanej galérie, známej okrem iného odvážnou architektúrou premostenia od architekta Vladimíra Dedečka, sa stal vhodným miestom pre koncerty plné hudobného experimentu a prekračovania hraníc.

Adela Mede očarila priamočiarosťou aj sofistikovanosťou

Piatkový večer otvorila Adela Mede, ktorá vo svojej minimalistickej hudbe rada využíva loopy, vrství vokály podfarbené decentnou elektronickou ambientnou linkou,  pričom plynulo prechádza zo slovenčiny do maďarčiny a angličtiny. Na koncerte tieto prechody nepôsobili vôbec umelo či násilne, ale organicky a istým spôsobom logicky. Veď téma miešania rôznych jazykov je predsa našou stredoeurópskou skúsenosťou aj identitou, čo veľmi sugestívne a presvedčivo predviedla práve Adela Mede a stala sa tak jedným z vrcholov večera i festivalu.

Adela Mede, festival Sensorium, 9.6.2023 Zdroj: Peter Grznar
Experiment i svojrázny zvuk Kenichi Iwasu a Jesse Kandy

Do ešte experimentálnejších vôd nás priviedol Kenichi Iwasa, ktorý na spôsob poctivého alchymistu experimentuje a aj riskuje, miešajúc rôzne neopočúvané lámané beaty s hrou na zvláštnu japonskú píšťalu nevídaného vzhľadu i zvuku, miestami akoby v ozvene, ale najmä úvodzovkách zabŕdne až do popových náznakov najmä pri džemovaní s Jesse Kandom. A risk sa vypláca. Poslucháčsky náročnejšie pasáže sú vystriedané nečakanými výbuchmi invencie a originality.

Hlavným headlinerom festivalu Sensorium a posledným vystupujúcim piatkového večera v SNG bol práve Jesse Kanda, ktorý vystupuje pod umeleckým menom Doon Kanda. Umelec, známy okrem iného aj spoluprácou s Björk, sa pohybuje tiež na poli hudobného hľadačstva, i keď žánrové ukotvenie je už zrejmejšie. Jeho emotívne klávesové sample evokujú súčasnú vlnu záujmu o dungeon synth.

V Bratislave predviedol hudobne pomerne prístupnú zmes súčasnej klubovej tanečnej scény obohatenej o jeho typický zvuk, bez zásadných problémov stráviteľnú aj pre experimentálne naladené duše. Domnievam sa však, že by jeho koncertnému prejavu prospelo, keby sa nespoliehal na svoj špecifický prístup ako ľahko použiteľnú mustru, akokoľvek originálnu, a pustil sa do neprebádaných miest a objavovania priamo na pódiu.

Kenichi Iwasa a Doon Kanda, Sensorium 2023 Zdroj: Peter Grznar

Pestro v undergroundovej Fuge

Druhý večer pokračujúci v undergroundovom klube Fuga sa niesol v znamení tanečnejších DJ setov predstaviteľov európskej scény, ako kodaňského dua Lyra Valenza, či česko-škótskeho producenta s projektom Evil Medvěd. Slovenskú scénu zastupoval mladý talent DJ Kodiki, ktorý zaujme dobre zvládnutou a veľmi expresívnou svetelnou vizualizáciou.

Po ňom nasledoval headliner predošlého večera Doon Kanda so svojím DJ setom. Večer uzatvoril spoločný set ďalších slovenských autorov AstraZeneca x Wyme x Seafur, v ktorom prekvapia i osviežia latinsko-americké rytmy.

Festival Sensorium opäť potvrdil, že napredovanie nepreskúmaným terénom je nevyhnutnou podmienkou, aby sme sa dostali za náš hudobný a hádam i vnútorný obzor. Veď pre čo iné existuje experimentálna hudba?

Autor: Peter Grznár