Clivé a pomalé marcové rána, na gramofóne preskakuje platňa, z ktorej napúdrované ženské trio vo večerných šatách trojhlasom spieva poetické verše o láske a každodenných veľkých a malých snoch. Možno takto vyzerá stereotypizujúca predstava, keď zapneme bazálnu fantáziu pri pokuse predstaviť si hudbu 30. rokov minulého storočia v našich končinách. Paper Moon Trio si túto predstavu osvojili, no prispôsobili ju súčasnosti, čo ukázali aj na krste v bratislavskom V-klube.

Kristína Uhlíková (spev, husle), Barbora Medeková (spev, ukulele, banjolele) a Andrea Kružliaková (spev, gitara) spolu ako Paper Moon Trio fungujú už jedenásť rokov. Začínali najmä s americkými piesňami, no postupne sa priblížili slovenskej a českej tvorbe, a to nielen po hudobnej ale aj historickej stránke. Začali napríklad používať aj typický nástroj dvadsiatych rokov – banjolele.

Ambíciu písať vlastné piesne však podľa Andrey Kružliakovej zatiaľ nemajú. "Tak ako v textoch, aj v piesňach z tejto doby cítiť eleganciu a melodickosť, čo prináša pocit krásna. Zároveň sú všetky piesne čímsi veselé, alebo nostalgické, skrátka pohladia dušu. Kristína má aj svoju vlastnú tvorbu s názvom Coal Soul, sú to však piesne iného žánru. Ako Paper Moon Trio nemáme veľké autorské ambície, ale možno, ak to bude dávať zmysel v rámci nejakého nového konceptu, vytvoríme aj vlastnú hudbu. Určite sa však bude štýlovo ponášať na naše obľúbené obdobie 20. až 50. rokov."

Paper Moon Trio, krst albumu Jazz keď znie, 10.3. Zdroj: Simona Babjaková

Nebol to koncert, ale skôr revue

Počas príchodu divákov, rovnako ako aj po koncerte, dobovú atmosféru budovali Gramophon Brothers (na fotke vyššie) so svojimi šelakovými platňami, čo bol veľmi príjemný dramaturgický ťah. Po príchode na pódium si Paper Mon Trio už svoj večer konferovalo samo. Dalo by sa dokonca povedať, že pomer spevu a hovoreného slova bol jedna k jednej. Miestami to bolo milé, zábavné, trošku naivné a kde-tu chybové. Príjemne ľudské. I tak by som ale trochu ubral, ku koncu som už začiatky piesní vyčkával netrpezlivejšie.

Trio síce primárne predstavovalo svoj nový album, no pódium sa priebežne plnilo aj hosťami. Ako hostky počas večera vystúpili Romana Uhlíková, ktorá hrala na kontrabas, a Lenka Novosedlíková. "Lenku sme pozvali zahrať s nami pieseň z albumu, ktorú nám nahrala na vibrafón, ale ona pohotovo 'doskočila' aj do dvoch ďalších piesní, z ktorých v jednej nám zahrala 'rytmičák'. To bolo krásne osvieženie! Hrala s nami aj Juliana Šeregiová (husle, spev), ktorú nie je úplne správne nazvať hostkou, keďže je pôvodnou členkou tria. Ešte sme v takejto zostave (kvintet, sextet) neúčinkovali, bolo to prvý raz," vyznali sa členky tria, ktoré na pódiu v niekoľkých piesňach doplnili aj klavirista Erik Jámbor a gitarista Milan Medek.

Paper Moon Trio, krst albumu Jazz keď znie, 10.3. Zdroj: Simona Babjaková

Skladby fungovali magicky a nenútene. Pomalšie minulé storočie má jednoducho svoje čaro. Skľudňuje a veľa samozrejme robí aj to, že repertoár nového albumu je vyskladaný zo zrozumiteľných textov. Kapela album Jazz keď znie začala pripravovať už pred pár rokmi, robiac si "prieskum" o slovenských a českých vokálnych triách. Trio sa pritom snažilo o výber takých piesní, ktoré ešte neboli nanovo nahraté alebo preslávené iným hudobným telesom.

Z českej hudobnej scény si vybrali piesne vokálnych trií Sestry Allanovy, Sestry Skovajsovy, Bajo trio, Ingriš Babies. "V prípade slovenských trií sme prišli na to, že tie štyri, o ktorých sme vedeli (Luna trio, Včielky, Tri dievčatká, Mikulovo trio), boli v podstate jedno a to isté trio s malými obmenami v zostave. V každej z nich však počas celého pôsobenia figurovala speváčka a textárka Viera Palátová Bedrnová, ktorej sme náš album venovali, nakoľko bola dušou tohto tria a tiež autorkou prekrásnych textov väčšiny piesní, ktoré spievali. Album sme síce venovali česko-slovenskej vokálnej tvorbe, ale nahrali sme aj tri bonusové skladby – dve americké piesne, ktoré naspievali najznámejšie americké vokálne triá, The Boswell Sisters a The Andrews Sisters, a jednu prekrásnu inštrumentálnu skladbu, Elyane, ktorú skomponoval a v originálnom znení nahral fenomenálny francúzsky huslista Michel Warlop," približuje repertoár Paper Moon Trio.

Jednotlivé piesne boli prešpikované rôznymi príbehmi či spontánnymi reakciami hudobníčok. Ako keď skladbu venovali Klubu vojenskej histórie Geronimo – a ozvalo sa rozladené banjolele, alebo hláška "Ako sa hovorí, keď chceš zahrať koncert pripitý, musíš ho nacvičovať pripitý" publikum priebežne rozosmievali a atmosféra v sále bola skutočne príjemná.

Five Gentlemen, krst albumu Jazz keď znie, 10.3. Zdroj: Simona Babjaková

Príťažlivá ušľachtilosť starej hudby a textov

Táto hudba a celkovo koncept swingu a pôvodných tančiarní má obrovský potenciál. Nesie so sebou životný štýl opierajúci sa o eleganciu, spôsobnosť a etiketu, ktorá už bežnému životu súčasnosti nepatrí. Čo samotné členky Paper Moon Tria na tejto hudbe milujú?

"Slovenské a české texty piesní prvej polovice dvadsiateho storočia vynikajú najmä vysokou poetikou, ktorá je v súčasných textoch populárnej hudby zriedkavá, ale to sa nedá vyčítať, pretože populárna pieseň musí 'ísť s dobou'. Nás to však vždy veľmi priťahovalo, pretože tie texty pôsobia veľmi ušľachtilo. Čo je prekvapivé, je určite fakt, že mnohé texty, ktoré spieva dámske trio, sú napísané v mužskom rode – dokonca aj naopak, ako v prípade piesne Šuhaj, vezmi ma do tanca, ktorú naspievali Janko Blaho a František Krištof Veselý. Počuli sme historky o tom, že sa občas pôvodný interpret nedostavil na nahrávanie a tak pieseň naspieval ten, kto bol prítomný v štúdiu... Mali sme veľké šťastie stretnúť sa naživo s pani Vierou Bedrnovou a keď nás opustila, jej dcéra nám láskavo zverila niekoľko rukou písaných textov, v ktorých sú aj poznámky či venovania. Keď sa nám pošťastí takto hlbšie nazrieť do tvorby autora, to sú asi pre nás tie najvzácnejšie momenty," hovorí Andrea Kružliaková.

Na pódiu kapelu v druhej časti koncertu na pár piesní doplnilo zoskupenie Five Gentlemen. Zvuk sa tak stal pestrejším a v niečom profesionálnejším, zároveň sa ale rozpadol koncept sebavedomého ženského tria a zauvažoval som aj nad tým, že toto delenie rolí v minulosti muselo byť skutočne veľmi výrazné. Navyše, spevák z Five Gentlemen nie je natoľko hlasovo disponovaný, čo nedoženie ani akákoľvek snaha o dobový výzor.

Samotný krst albumu nastal po takmer hodine a pol. Krstnými otcami sa stali práve dvaja z členov Five Gentlemen Richard Fičor a Zdenko Piala. Prebal albumu je nafotený v dome Albrechtovcov a fotografke sa podarilo vytvoriť naozaj dobovú atmosféru. Album krstilo plné pódium, kde sa vyskytli dokonca aj dva psy. Krstilo sa esenciou gintonicu a album vyšiel ako inak, aj na vinylovej platni.

Paper Moon Trio, krst albumu Jazz keď znie, 10.3. Zdroj: Simona Babjaková

Setlist koncertu Paper Moon Tria vo V-klube (10.3.2025):

  1. Spring Cleaning (Thomas Waller)
  2. Jazz keď znie (Zdenko Mikula)
  3. Měsíc za mřížemi (Alfons Jindra/Jiří Moravec)
  4. Keby láska kvitla na horách (František Fleischmann/Ernest Tabačiar)
  5. Padáková věžička (Rudolf Leo Vašata/Míra Jaroš/Jan Korda)
  6. Juanita (Bobek Bryen)
  7. Keď blúdime ulicou (Aladár Móži/Viera Bedrnová)
  8. Láska se mi vyhýbá (Jiří Traxler)
  9. Uspávanka (Aladár Móži/Viera Bedrnová)
  10. Rainy Days (Martha Boswell)
  11. Rieka šumí (Milan Novák/Viera Bedrnová)
  12. Savin' Up Baby (Five Gentlemen) (Clarence Williams)
  13. Organ Grinder Blues (Five Gentlemen)  (Clarence Williams)
  14. Chizzlin' Sam (Five Gentlemen)  (Clarence Williams)
  15. To svoje srdce vrelé (PMT + Five Gentlemen) (Gejza Dusík/Pavol Braxatoris)
  16. Five Gentlemen: When You're Smiling


Najbližšie koncerty:

  • 27. 3. – Banská Bystrica, Hogo Fogo 
  • 14. 5. – Poprad, Popradská hudobná jar
  • 16. 5. – Nitra, Vila K by Rosetta
  • 2. 6. – Prešov, Evanjelické kolégium 
  • 22. 6. – Jihlava
  • 26. 7. – Praha, Jazz Dock 
  • 27. 7. – Únětice (Praha), Český ukulele festival

Autor: Michal Húska