Oceňovaná česká hudobníčka prišla do Bratislavy v rámci festivalu Viva Musica! premiérovo predstaviť svoj tretí autorský album (v priebehu troch rokov), Prometheus. Mestský festival, ktorý si vzal za svoje heslo "klasika inak", v tomto prípade dokonale prepojil miesto konania s hudobným profilom účinkujúcej.


Nikol Bóková
sa v priebehu necelých dvoch hodín predstavila v oboch svojich polohách a obe zvládla dokonalo. Ako interpretka bola uhrančivá, ako autorka monumentálna a nesebecká.

Pokiaľ je vám jej meno neznáme, tak úvodom len dve usmernenia. Priezviskom môže evokovať pokrvnú spojitosť so sestrami Bokovými, ktoré, i keď tiež nadané hudobníčky, sú skôr rozpoznateľné ako herečky, ale ich meno sa píše s krátkym o. Pokiaľ viete o existencii českých hudobných cien Anděl, tak album Prometheus na nich získal ocenenie za jazzovú nahrávku roka 2021. Ako jazzovú nahrávku roka ju navyše ocenil aj Český rozhlas Jazz.


Interpretka, ktorú musíte vidieť

Bratislavský koncert bol rozdelený do dvoch častí. V tej prvej sa Nikol Bóková predstavila ako sólová interpretka Rachmaninova, Liszta a Bacha, a ako premostenie k druhej časti uzavrela prvú polovicu vystúpenia svojimi autorskými počinmi z čerstvo vydaného albumu Elements.

Vďačíme za to určite aj zapadajúcemu slnku, atmosfére nádvoria Starej radnice a zvolenému repertoáru, ale povedzme si na rovinu, bolo to práve interpretkou, vďaka čomu sa táto hudba dostávala doslova pod kožu. Ešte len 31-ročná ostravská rodáčka si s pársekundovým odstupom pred každou skladbou akoby v tichosti "downloadovala" to, čo bude hrať a následne plne koncentrovaná predviedla interpretačnú vyspelosť a bez akéhokoľvek zaváhania obhájila chválospevy na svoju osobu. Pre mňa osobne vrchol večera, počuť ju sólo je naozaj výnimočný a intímny zážitok.

Nikol Bóková, Viva Musica! festival 2022 Zdroj: Zdenko Hanout / Viva Musica!
Bratislava priniesla paralelu s nahrávaním albumu

Vo svojej vlastnej tvorbe Nikol Bóková prepája klasickú hudbu, minimalizmus a jazz. V hre na svojom nástroji je silná, pri prehováraní k publiku zase milo plachá. Pri uvedení albumu Prometheus, ktorý až na jednu skladbu zaznel v plnej dĺžke, spomenula zaujímavú paralelu medzi jeho nahrávaním a svojím premiérovým bratislavským koncertom. Obe udalosti spojila magická fáza mesiaca - počas splnu ho pred dvoma rokmi nahrávala a rovnako tak počas neho prichádzala do nášho hlavného mesta. Album obsahujúci desať skladieb predstavila v sprievode silných muzikantských individualít, s ktorými ho aj nahrávala. Na lesný roh hral Radek Baborák, na elektrickej gitare David Dorůžka, na kontrabase Jaromír Honzák a na bicích nástrojoch Michał Wierzgoń.

Posledný menovaný bol žiaľ horšie nazvučený, bicie zneli príliš plechovo a minimálne spočiatku to bolo dosť rušivé. Druhej časti vystúpenia predchádzala 15-minútová prestávka, neviem ako zvyšku publika, ale mne jemne narušila kontinuitu večera. Predstavenie albumu Prometheus bolo od prvej polovice večera značne odlišné, intimitu vystriedala synergia medzi hudobníkmi. Koncepčne boli skladby umne vyskladané, z tichších polôh postupne smerovali ku gradácii a extatickému pocitu.

Na Nikol Bókovej musím jednoznačne oceniť nesebeckosť, s akou ako autorka splynula s ďalšími kolegami. Sama svoj album definovala výrokom Emmanuela Lévinasa: "Smrť druhého sa ma týka viac než moja vlastná." Áno, Prometheus je album plný emócií a týka sa aj autorkinej osobnej straty, keďže pred jeho vznikom prišla o otca. V Bratislave umelkyňa ponúkla jeden z tých koncertov, kde len privriete oči a ona akoby vás zľahka chytila za ruku a podnikla s vami okružnú cestu vaším vlastným vnútrom a následne vás vzala pozrieť sa na seba samého zvrchu a skúmavo. Krásny zážitok, ktorý sa len ťažko môže zunovať.

Nikol Bóková, Prometheus, Viva Musica! 2022 Zdroj: Zdenko Hanout / Viva Musica!
Setlist koncertu Nikol Bókovej v Bratislave:

Sergej Rachmaninov - Étude-Tableau č. 2 C dur, op. 33

Franz Liszt - Petrarcov sonet č. 104 (z cyklu Roky putovania – Taliansko)

Sergej Rachmaninov - Moment musicaux č. 4 e mol, op. 16

Johann Sebastian Bach - Prelúdium a fúga e mol, BWV 855 (Dobre temperovaný klavír I)

Sergej Rachmaninov - Prelúdium č. 5 G dur, op. 32

Sergej Rachmaninov - Étude-Tableau č. 5 es mol, op. 39

Nikol Bóková:

Shores of the Void (Elements)
Six Point Six Sextillion Tons (Elements)
___

Nikol Bóková - Prometheus:

A Star-Trodden Way
Prometheus
On a Meadow
Lightness of Space
Like a Boy
Nunchaku
Perseids
Two Peculiar Girls
Peaceful Ride

+ prídavok z pripravovaného albumu Elements

Autor: Michal Húska