V nedeľu v skorých ranných hodinách skončil v českom Josefove jeden z najväčších európskych metalových festivalov Brutal Assault. Do tamojšej členitej historickej pevnosti z druhej polovice 18. storočia prilákali organizátori vyše 150 koncertov viac ako 17-tisíc návštevníkov.

Podujatie potvrdilo svoju dobrú povesť výbornou organizáciou a hladkým priebehom, o ktorom svedčí aj fakt, že zachytiť v dave češtinu (ale aj slovenčinu) bolo relatívne problémom. O nemčinu, poľštinu, francúzštinu, angličtinu či maďarčinu však núdza nebola.

Festival v rámci svojho programu prebiehajúceho sa na piatich scénach ponúkol viaceré chill zóny, rozľahlú gastrozónu s vegánskym krídlom, žánrové výstavy umiestnené v charizmatickcýh bastiónoch vrátane unikátnej postapokalyptickej larpovo ladenej promenády a dokonca aj zónu Metal Kids s programom pre deti. Návštevníci sa podľa preferencií mohli osviežiť v niektorom z desiatok festivalových barov, jazzovej vinárni či v absintérii, počas dňa prebiehali prehliadky pevnosti, prednášky, autogramiády aj hororovo koncipovaný program.

Chvíľu sme strávili aj v rozľahlej kinosále premietajúcej, pochopiteľne, horory. Oceňujeme tiež variabilnú gastro ponuku vrátane samostatného vegánskeho krídla a paletu pív od obligátnej českej Plzňe cez Kozla a Proud až k najrôznejším IPA a APA špeciálom, ktoré si vo všadeprítomných hospodách mohli návštevníci užiť v skle.

Brutal Assault 2023 Zdroj: Libor Vočadlo"Potemnělá aura" základom dramaturgie

Organizátori festivalu tvrdia, že spájajúcim dramaturgickým pojítkom programu je ťažké jadro a "potemnělá aura" v rámci metalu a jeho najrôznejších subžánrov. Na základe koncertov, ktoré sa nám počas sobotňajšej návštevy podarilo vidieť uznávame, že je tento popis viac ako výstižný. 

Z dvojice pódií dominujúcej centrálnej časti areálu sa prakticky bez prestávky rinuli riffy a neodmysliteľný growl. Jednou z vystupujúcich ikon boli grinde-coreoví Napalm Death. Frontman Mark "Barney" Greenway pripomínal na pódiu draculovského poskoka Renfielda, ktorému sa podarilo oslobodiť z kazajky, Danny Herrera zas za bicím setom predvádzal bpm v takom tempe, že "pokyvkávať" si hlavou do rytmu by mohlo človeka ohroziť na živote.

Po Britoch vystúpili na susednej scéne existenciou o takmer 20 rokov mladší američania Trivium s o poznanie melodickejším zvukom nápadne sa ponášajúcim na Metallicu. V členitých štruktúrach skladieb predvádzal frontman Matt Heafy bezchybne zahrané sóla, počas ktorých zaznel pravdepodobne každý tón jeho gitary, namiesto growlu sa v jeho prípade centrálnou časťou areálu niesol prevažne klasický spev.

Na Octagon stagei umiestnenom medzi dvoma pevnostnými bastiónmi zaujali brilantne zohratí Birds in a Row z francúzskeho Lavalu, a to predovšetkým dynamikou riffov a pestrosťou bicích paternov vynikajúceho bubeníka Jorisa Saidaniho

Na ambientno-elektronickom pódiu v klube Kal nás neskôr zachytila atmosférická performance slovenského projektu Hieros-Gamos speváčky Gudrun, a na ceste späť na hlavné pódium potom ešte rozhýbala stroboskopová prehliadka energických Horskh. Trojčlenná zostava na hranici Marilyna Mansona a Gesaffelsteina predviedla explozívnu kombináciou živelných riffov a industriálnej elektroniky, ktorej predsedal nespútaný prejav speváka Bastiena Hennauta.

Brutal Assault 2023 Zdroj: Libor VočadloFestival ekologických trendov

Festival sme opúšťali v sprievode záverečných tónov septimy Cult of Luna. Švédi predviedli výpravné repetitívne plochy postavené na dvoch bubeníkoch a synťákových stenách. I keď post-metal v ich podaní by sa mohol zdať rekreačným poslucháčom tvrdých žánrov, medzi ktorých priznane patrí aj naša výprava z Hudba.sk, jednotvárny, po niekoľkých prvotných minútach začal ich zvuk pôsobiť hypnoticky a poslucháča si podmanil. Zážitok, žiaľ, vyrušili technické problémy, kapele na moment vypadol zvuk a z komunikácie na pódiu bola počas dlhých prestávok evidentná všeobecná nespokojnosť.

V rámci neopomenuteľného organizačného rozmeru podujatia nejde len o spomínaný komfort, ponuku gastra, pitia a ostatných zákazníckych služieb. Je to aj ekológia, v čom najväčší československý metalový happening exceluje. Podpora fair-trade produktov, servírovanie jedla na taniere a s príbormi výhradne z rozložiteľných materiálov, na zemi jediný odpadok, všadeprítomná separácia odpadu aj obligátne vratné nicknacky, ktoré festival do praxe zaviedol ako vôbec prvý už v roku 2011. Festival k tomuto všetkému vysádza od roku 2020 v spolupráci s Lesy ČR svoj vlastný les s názvom Brutal Forest, s cieľom vyvážiť ekologickú záťaž, ktorú organizácia takéhoto podujatia vytvára. 

V dobe, v ktorej monožánrová hudobná dramaturgia - aspoň v rámci veľkých československých festivalov - nie je práve trendom, sa zdá byť Brutal Assault zjavením nádherne dopĺňajúcim festivalovú ponuku v regióne. Metaloví fanúšikovia patrili vždy medzi tých najlojálnejších, čo je v pevnosti Josefov počas štvordňového eventu evidentné nielen vďaka jeho unikátnej atmosfére. Vďaka výbornej organizácii sa tu totiž dobre cíti aj návštevník, ktorý nemá metal na prvých priečkach svojho Spotify. 

Autor: Matej Kráľ