Česká experiementálna hip-hopová formácia WWW v Bratislave predstavila svoj nový album, ktorý znie nečakane tanečne. Na slovenskom krste v bratislavskom KC Dunaj si s nimi v sobotu večer zahral aj známy bubeník Pavel Fajt a slovenské duo Modré hory.
Hoci na pódiu vidno predovšetkým Ondřeja Anděru alias Sifona a jeho ženu Milesu, kľúčovým prvkom je neviditeľná prítomnosť Lubomíra Typlta. Expresívny maliar bol obdarený dvakrát a kostru WWW tak tvoria jeho vynikajúce texty. Obrazy, ktoré prostredníctvom Sifonových úst pre publikom rozkladá, sú prevažne o trápení, morbídnych myšlienkových pochodoch a nefunkčných vzťahoch. Na jeden motív nabaľuje stále ďalšie slová, stupňuje slovné hračky k apokalyptickému rádioaktívnemu koncu. Až ich zhudobnenie im však dodáva život – Sifon je ventilom pre Typltove temné myšlienkové víry, on trhane vypľúva slová a očisťuje sa nimi. Hudba prináša život, pulzuje pod nánosom chorých veršov - v nervóznych beatoch dochádza ku katarzii a vyliečeniu.
Temno a agresia naživo
Živé koncertovanie tento zážitok prenáša na masu ľudí, nad ktorými Sifon sprevádzaný Milesou vrhá slová, seká jedno za druhým. V kovových ozvenách mu ženský vokál oponuje i súhlasí, preplietajú sa navzájom. Viac než k rapovaniu sa blížia umeleckému performance. Sifon Typltove texty žije, do okrajov stotožnený, rozvíja príbehy pokrivených postavičiek. Hádže ich a odráža späť s agresívnym drajvom, o akom môžu akože gangsta raperi z petržalských panelákov len snívať. Dopĺňa ich temná elektronická hudba, ktorej rytmy sa až na najnovšom albume viac podvoľujú tanečnosti.
Aktuálny tretí album Atomová včela tvoria skladby z rôznych období, vrátane piesne k filmu Pouta, Pikola. Po prvom albume Neurobeat, ktorý bol návratom a zhrnutím dovtedajšej tvorby WWW a jeho výbornom následovníkovi Tanec sekyr, sa zdá, že Atomová včela je určitou stagnáciou. Bzučí až monotónne rovnako, neprináša výraznejší posun. Novšie skladby sú o niečo prístupnejšie, tanečnejšie a otvárajú sa tak širšiemu publiku. No pre starších poslucháčov až na pár zaujímavejších momentov (naživo výborné Kleště) neprináša toľko silných momentov ako dve predchádzajúce nahrávky. Zdá sa, akoby Atomová včela, vydávaná spolu s knižkou Typltových textov, bola vyústením jedného obdobia, upratovaním piesní, ktoré ostali a je ľúto ich len tak vyhodiť bez zaznamenania.
Novým podnetom pre WWW môže byť práve Pavel Fajt, ktorý bol špeciálnym hosťom bratislavského koncertu. Bubeník, ktorého môžete poznať predovšetkým vďaka spolupráci s Ivou Bittovou, predstavoval zaujímavý organický prvok v mechanickom svete WWW a popri tanečnosti nových skladieb posilňoval účinok živého koncertu. Fajt spolu s mladou výtvarníčkou Katarínou Sido nový album aj pokrstili.
Cesta k živým nástrojom môže byť práve tým priestorom, ktorý ukáže nové stránky zoskupenia. Hoci zbesilosť, s ktorou vrhajú svoje verše na hlavy fanúšikov, je trademarkom WWW, aj tá dovoľuje rôzne polohy. Z môjho pohľadu teda Atomová včela predstavuje akýsi polčas, nádych pred nástupom na naozaj zaujímavú cestu. Tento koncert ukázal, že WWW na to stále majú.
Autora: Michaela Kučová
Foto: Petra Vlčková
Súvisiaci interpreti: W.W.W.