Pred týždňom oznámil, že končí v kapele Lucie, a Česká hudobná akadémia ho v cenách Anděl nominovala v kategóriách Album roka a Sólový interpret za nahrávku LPXXIII. S tou sa vlani ako sólový spevák prihlásil po dlhých ôsmich rokoch. Plánovaná minuloročná šnúra Slovenskom sa o pár mesiacov posunula, ale ako ukázal štvrtkový koncert v Bratislavskom MMC, čakať sa oplatilo. David Koller je momentálne na vrchole tvorivých síl.
Album LPXXIII je jedným z tých, ktoré opakovaným počúvaním znejú vždy o kúsok lepšie. Jeho koncertnej podoby sa vo štvrtok dočkala aj zaplnená sála bratislavského Majestic Music Clubu, ktorú tvorili generácie spevákových oddaných fanúšikov. Bolo to zreteľné pri každej piesni, na aktiváciu publika úplne stačila Kollerova charizma a piesne samotné. Čo ma milo prekvapilo, bolo to, väčšina publika naozaj poznala aj všetky texty z nového albumu. True star, true fans.
Frajer "každým coulem"
David Koller je v našich končinách zjav. Vďaka dlhoročnej úspešnej kariére spojenej primárne s kapelou Lucie je ostrieľaným profíkom zvyknutým hrať pre masy (Lucie hrali napríklad ako predskokan pred pražským koncertom Rolling Stones, na ktorom bolo 100-tisíc divákov). Pred zaplnené hľadisko vkráčal sebavedome a s kapelou odpálil takmer 100 minút poctivej, odmakanej hudby.
Na pódiu sa pritom nehrá na večného rebela či hviezdu s maniermi. Pôsobí ako zrelý, "ukotvený" muž, aj keď vek 63 rokov by ste mu netipovali. Neprezrádza ho ani Kollerov okamžite rozpoznateľný hlas, v ktorom je skomprimované frajerstvo, osudovosť a akási nástojčivosť.
Staré s novým
Propagáciu svojej poslednej sólovky poňal spevák a multiinštrumentalista po starom – jednotlivé single vypúšťal na verejnosť postupne a vždy s atmosférickým videoklipom. Atmosférické bolo aj svietenie koncertu, ktoré skvele rezonovalo s vyššou mierou elektroniky, než na akú sme uňho zvyknutí. Na koncertoch jej vládne klávesák Martin "Kroupa" Kryštof, špičková je aj rytmika s frontmanovým synom Adamom Kollerom za bicími a Marekom Minárikom na base.
Posledná Kollerova sólovka je skutočne preplnená kvalitou. Či už je to krásne gradujúca balada Bodlák, Spokojená, My se vám ozveme, či kyvotavá Nazí do kaktusů, sú to všetko piesne schopné pretrvať. Veľkou mierou to určite súvisí s perfektnými textami básnika Jáchyma Topola, ktorý je podpísaný pod väčšinou textov na LPXXIII. Jedným z najsilnejších hudobných momentov večera bola vďaka jeho textu pieseň Vězenkyně inšpirovaná mladou ženou, ktorá zabila svojho otca-násilníka.
Koller si počas koncertu zaspomínal aj na kamaráta a kolegu Michala Ambroža, člena kapiel Jasná páka a Hudba Praha, ktorý na album prispel svojím posledným textom Za hranou (zomrel koncom roka 2022). Prehovorov k publiku bolo celkovo pomenej, ale je to aj dobre. Koller, známy aj ako silný aktivista, hlavne čo sa týka antikomunistických postojov, si síce napríklad zaspomínal na tvorbu klipu z náborového videa ŠTB, ale primárne divákov nechal užívať si svoju tvorbu.
Počas večera samozrejme zazneli aj piesne od Lucie ako Šrouby do hlavy alebo Chci zas v tobě spát, ktorú celé publikum na koncerte na sedenie (čo bolo jeho jediné slabé miesto) odspievalo s kapelou naplno a v stoji, čím len podčiarklo to, o aké silné generačné songy sa jedná. David Koller momentálne ponúka veľmi silný program a ak sa vyskytnete na mieste, kde práve koncertuje, vrelo vám ho odporúčam.
Autor: Michal Húska
Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.