Britská kapela The Cure sa na rakúskom festivale Frequency predstavila ako hlavná hviezda posledného dňa. Koncert však aj napriek vynikajúcemu výkonu pätice hudobníkov prilákal omnoho menej ľudí, ako bolo očakávané. Inokedy nereálny cieľ dostať sa do priestoru pod pódiom, tak v sobotu večer vôbec nebol problém.

Aj keď sa v areáli už počas dňa prechádzali fanúšikovia The Cure odetí v čiernych farbách s výrazným make-upom a rozcuchanými vlasmi, tvorili výraznú menšinu oproti ostatným, pestrofarebne oblečeným návštevníkom festivalu. Ich počet sa nezvýšil ani s príchodom večera, a tak sa v priestore pod hlavným Space stageom dalo pohybovať bez väčších problémov aj pár minút pred vystúpením legendárnej formácie.

145 minút s The Cure

Mrazivý vokál Roberta Smitha po prvýkrát zaznel v piesni Open z albumu Wish (1992), po ktorej prišiel na rad ďalší kúsok z tejto nahrávky – skladba High. Najväčší potlesk si však vyslúžil až hit Lovesong, do rytmu ktorého začala tancovať väčšina z prítomných. Spevák, ktorý je známy svojou plachosťou, sa prítomným prihováral iba krátkym "Thank you" (Ďakujeme). Rozhovoril sa až po skladbe Lullaby, ktorú spoločne s ním odspievalo prevažne nerakúske publikum. V dave bolo možné počuť maďarčinu, češtinu, ale aj slovenčinu. Prítomnosť Slovákov iba podčiarkla štátna vlajka, ktorú nad hlavou držal jeden z návštevníkov tesne pod pódiom.

"Chcel by som vám toho povedať veľa, ale máme tak málo času," rozhovoril sa Smith a bez väčšej prestávky pokračoval v spŕške skladieb. Ďalšia "rečnícka" vsuvka však prišla len pár minút na to. "Mám pocit, že táto skladba je zakliata," podotkol spevák na margo hitu Friday I'm in Love, ktorý na radosť fanúšikov odznel, hoci koncert sa konal v sobotu. Druhá časť koncertu patrila skladbám, ktoré ocenili najmä skalní fanúšikovia kapely. Výnimkou boli známejšie piesne A Forest a Want, ktoré sa stretli s výrazne pozitívnym ohlasom publika.

Viac ako dve hodiny trvajúce vystúpenie napokon ukončila pätica rytmických prídavkov a aj napriek zjavnému záujmu neveľkého publika sa britská formácia už nevrátila. "Radi by sme vám zahrali viac, ale nejde to. Ďakujeme!" rozlúčil sa Smith, ktorý na pódiu strávil 145 minút. Setlist výborného, no divácky nedoceneného koncertu nájdete na konci článku.

The Cure na Frequency 2012
The Cure si vychutnalo najmä nerakúske publikum - viac fotografií

Minimalizmus The xx vs. maximalizmus Parov Stelar Band

Svoje, skoro až intímne vystúpenie, začala trojica The xx novou skladbou As I Am, ktorá by sa mala objaviť aj na ich pripravovanom druhom albume. Atmosféru vystúpenia však často narúšal príliš hlasný Space stage a skupinky alkoholom posilnených Rakúšanov, ktorí sa v dave prekrikovali. The xx i napriek tomu pokračovali v skladbách Islands, Shelter, Night Time, Fiction či Crystalised. Posledná z menovaných dokonca odznela v upravenom, extrémne pomalom aranžmáne.

"Musím vám niečo povedať – dnes je špeciálny deň. Nádherná Romy má totižto narodeniny," povedal Oliver Sim, na čo dav spontánne zareagoval popevkom Happy Birthday. "Tak vám musím povedať ešte jednu vec. Náš druhý album je hotový," dodal prekvapený spevák.

Protiklad k minimalizmu The xx nebolo treba hľadať na tohtoročnom Frequency ďaleko. Projekt Parov Stelar Band prilákal množstvo domácich, ktorí si hodinové vystúpenie rakúskeho DJa s rovnomennou kapelou vychutnali naplno. V súčasnosti pravdepodobne najobľúbenejší interpret u našich západných susedov, predstavil najmä skladby zo svojho ostatného albumu The Princess, čo naznačovala aj úvodná projekcia. Najvýraznejšie pritom vyzneli piesne Sally's Dance a Booty Swing, v ktorých sa predviedla najmä dychová sekcia kapely.

The xx na Frequency 2012
The xx odohrali intímny koncert - viac fotografií

Jednotvárni The Dandy Warhols a zmätený Milow

Doba najväčšej slávy formácie The Dandy Warhols je už dávno preč a hoci hity ako We Used To Be Friends, Not If You Were The Last Junkie On Earth či Bohemian Like You v koncertnom prevedení stále fungujú, niečo tomu chýba. Je jasné, že sa časy kedy Zia McCabe hrala hore bez na tamburínu už nevrátia, no miestami by stačilo viac pohybu na pódiu a komunikácie s publikom. Skupina na Frequency nepovedala skoro nič, ak nepočítame niekoľko "ďakujeme" a záverečné – "My sme The Dandy Warhols. Dúfame, že sa zas čoskoro uvidíme."

Isté paralely možno nájsť i v prípade belgického speváka a pesničkára známeho pod menom Milow. Hoci komunikácia s publikom v tomto prípade nechýbala, koncert nedokázala "nakopnúť" ani urputne sa snažiaca vokalistka. Potenciál hitu Ayo Technology, ktorý skĺbil so skladbou 99 problems (Jay-Z) síce 31-ročný hudobník využil, no pravdepodobne kvôli extrémne teplému počasiu si zmýlil jej autora a publiku povedal, že im práve hrá pieseň od Snoop Dogga. Posledným klincom do rakvy bol singel You Don't Know, ktorý Milow zbytočne spomaľoval, na čo niektorí tancujúci fanúšikovia rezignovali posadaním si na zem.

Príjemným spestrením sobotňajšieho odpoludnia bola dievčenská formácia Katzenjammer, ktorá na Green stage prilákala početné publikum, a to aj napriek relatívne skorej hodine. Štvorica je známa vzájomnými výmenami nástrojov i tým, že sa pri mikrofóne vystriedajú všetky členky kapely. Hoci väčšina prítomných čakala na najväčší hit skupiny, pieseň A Bar in Amsterdam, nepohrdli ani skladbami Demon Kitty Rag, Rock-Paper-Scissors či coverom Land of Confusion, pôvodne od kapely Genesis.

Festival Frequency 2012 poznačilo najmä zrušené vystúpenie formácie Placebo. Množstvo návštevníkov sa cez prsty pozeralo aj na koncerty kapely Korn či spomínaných The Dandy Warhols. Frequency však i napriek tomu ponúkol bohatý program, ktorý si vďaka menšiemu počtu návštevníkov bolo možné vychutnať omnoho intenzívnejšie.

Frequency 2012

Setlist The Cure na festivale Frequency 2012:

Open
High
The End of the World
Lovesong
Sleep When I'm Dead
Push
In Between Days
Just Like Heaven
Bananafishbones
Pictures of You
Lullaby
The Caterpillar
The Walk
Friday I'm in Love
Doing the Unstuck
Trust
From the Edge of the Deep Green Sea
Play for Today
A Forest
Primary
Want
The Hungry Ghost
Wrong Number
One Hundred Years
End
The Lovecats
Close to Me
Let’s Go to Bed
Why Can't I Be You?
Boys Don't Cry

Autor: Miroslav Meňhert
Foto: Igor Daniš

Súvisiaci interpreti: Cure