Jedným z vrcholov koncertmi nabitého týždňa v Bratislave bolo nedeľňajšie vystúpenie amerických Garbage. Koncert alternatívno-rockovej kapely sa mal pôvodne konať v NTC, no nanešťastie pre organizátorov a našťastie pre fanúšikov sa napokon uskutočnil v značne menšom Ateliéri Babylon.
Krátko po ôsmej hodine večer ho odštartovalo slovenské trio The Cubes. Kapela, ktorú tvoria sestry Humeňanské a známa speváčka pretransformovaná na bubeníčku Katarína Knechtová si svoju úlohu predskokaniek očividne užívala. Dievčatá prišli na pódium vysmiate, a tak z neho aj odchádzali. Do konceptu večera sa náramne hodili, len škoda, že mnoho ľudí si ich pre dlhokánsky rad pred klubom nestihlo pozrieť. Ešte pred koncertom stihli The Cubes nahrať materiál pre najnovšie Hudobné úlety, ktoré budú mať 29. novembra premiéru na multižánrovom podujatí Voices Live 27.
Pozrite si viac fotografií z vystúpenia The Cubes v Ateliéri Babylon
Garbage sa k fanúšikom dostali asi päť minút po deviatej hodine večer. Okrem štyroch členov kapely bol na pódiu aj jej piaty, koncertný člen - basgitarista Daniel Shulman. Najväčšiu pozornosť však pochopiteľne pútala speváčka Shirley Manson, ktorá je aj vo svojich 46 rokoch nesmierne príťažlivá. Rocková femme fatale oblečená v čiernych šatách, spod ktorých jej vykúkali šortky, hneď od úvodu vzbudzovala rešpekt. Pôsobila namyslene a zároveň nahnevane, čo je jej poznávacím znamením už od polovice 90. rokov.
Kapela v úvode odohrala prvé hity I Think I'm Paranoid a Shut Your Mouth, po ktorých sa Manson po prvý raz prihovorila publiku. "Ahoj Bratislava. Sme radi, že sa zase vidíme," povedala speváčka odkazujúc na ich koncert na festivale Pohoda v roku 2005. Jeden z fanúšikov ju pri týchto slovách obdaroval ružou. Priam symbolicky nasledoval hit Why Do You Love Me? Napriek dobre rozbehnutému koncertu bolo nielen pri tejto a nasledujúcej piesni počuť, že basa je v popredí viac ako čokoľvek iné a spev je až zbytočne potlačený.
Keď sa Shirley rozrozpráva
Garbage vyťahovali jeden hit za druhým, skladbu Queer vystriedala klasika Stupid Girl, po ktorej nasledovala nová pesnička Automatic Systematic Habit a balada #1 Crush, známa z filmu Rómeo a Júlia (1996) režiséra Baza Luhrmanna. "Ďakujem vám veľmi pekne,“ povedala po nej červenovlasá Manson. Keď sa už zdalo, že speváčka bude v slovenskej metropole skúpa na slovo, spomenula si na narodeniny jedného z členov štábu, ktorému všetci hudobníci a diváci zaspievali Happy Birthday.
Po tejto vsuvke nasledovali ďalšie tri piesne vrátane hitu Special a singla Blood For Poppies, ktorý sa nachádza na ostatnej štúdiovke skupiny Not Your Kind of People (2012). Kapela si po nich na chvíľu vydýchla, čo ale naplatilo o speváčke. V najdlhšej reči večera sa divákom zverila, že Garbage sú na turné už od jari a že toto je ich posledný týždeň na cestách. Prezradila, že takmer každý deň sú v inom štáte, a aj preto nemôže ovládať všetky reči. Keďže sa chcela poďakovať v slovenčine, o pomoc požiadala jedného z divákov, po ktorom so škótskym prízvukom zopakovala "ďakujem".
Garbage v Ateliéri Babylon - pozrite si celý fotoreport z koncertu
Následne hovorila o tom, aké je ťažké byť na scéne, obzvlášť pre mladé kapely, pričom nezabudla dodať, že pre nich to neplatí, pretože sú už starí. V rámci ďalšieho jazykového okienka si u iného diváka zistila, ako sa povie "na zdravie" a s týmto zvolaním si s publikom na diaľku pripila. Pred ďalšou skladbou sa ešte stihla posťažovať, ako dennodenne číta o tom, aké je to vo svete zlé, a ako ju teda napĺňa šťastím, keď vidí také oddané publikum. "Toto je pre všetkých, ktorí do toho zapadajú," povedala speváčka pred prvými tónmi piesne Cherry Lips.
V druhej polovici koncertu došlo na novú skladbu Man on a Wire i klasiku Milk, ktorú Garbage v roku 1996 zahrali na MTV Europe Music Awards v Londýne. "Je to prvá balada, ktorú som kedy napísala. Myslela som si, že mi ju chlapci neschvália, že im bude pripadať príliš patetická," povedala na margo piesne, ktorá dodnes patrí k tomu najpomalšiemu a najmelancholickejšiemu, čo kedy kapela nahrala a vydala.
V prídavkoch aj na želanie
Balada Milk bola v nedeľu večer tichom pred búrkou. Garbage totiž po nej vypredanému Ateliéru Babylon ponúkli energické hity Push It a Vow, pri ktorých sa už aj tak dosť živé publikum ešte viac odviazalo. Druhá menovaná ale odkryla aj jednu zo slabín kapely, a to využívanie elektronických efektov pri speve Manson. Pri pozeraní videoklipov na YouTube či počúvané piesní z CD tento efekt môže pôsobiť zaujímavo, no naživo spevácky prejav mení na akýsi pokazený halfplayback. Skupina sa s publikum prvýkrát rozlúčila hitom You Look So Fine, pri ktorej si speváčka zobrala do rúk aj gitaru.
Očakávanú prídavkovú časť Garbage odštartovali kúskom When I Grew Up, ktorý vystriedala menej známa skladba Hammering In My Head pochádzajúca zo štúdiovky Version 2.0 (1998). Kto si v tej chvíli myslel, že kapela odohrá rovnako ako na predchádzajúcich koncertoch "len" tri prídavky, bol na omyle. Zdá sa, že Garbage sa v Bratislave naozaj páčilo, a tak divákom dali dokonca možnosť si ďalšie prídavky vybrať. Došlo pritom aj na skladbu z bondovky The World Is Not Enough. Nebolo prekvapením, že koncert ukončili zrejme najväčším hitom Only Happy When It Rains, ktorý do Babylonu vniesol rovnako ako mnoho iných nostalgiu za 90. rokmi.
Garbage odohrali v Bratislave poctivý dvojhodinový koncert, na ktorom sa bavili ľudia i kapela. Američania so škótskou speváčkou ukázali, ako má vyzerať rockový koncert v klube, ktorý kapele svedčí nemenej ako hranie na veľkom festivale. Skupina sa tento rok ešte predstaví v Amsterdame, Paríži, Lyone, Bruseli, Kolíne nad Rýnom, Berlíne, americkom Highlande a v Los Angeles. V turné bude pokračovať koncom februára a začiatkom marca, kedy sa ukáže v Austrálii.
Autor: Ján Papač - SITA
Foto: Stanislava Karellová
Súvisiaci interpreti: Garbage