Ak vás nepotešila správa o zrušenom World music fest, svetovú hudbu ste si mohli vychutnať v inej, no stále svetovej alternatíve. V petržalskom Klube za zrkadlom sa vo štvrtok 8. novembra predstavili zvolenskí Comp&neros ako aj hudobne mnohonárodní Transglobal underground z Veľkej Británie. Počas chladného večera ste si tak mohli pomyselne zacestovať až do horúcej Afriky či Indie.

Začiatok celého podujatia bol predpokladaný o 20.00 hod., ale pre dodatočné nazvučovanie kapely sa musel o pár minút posunúť. Ako pred kapela potešili zvolenskí Comp&neros, ktorí prišli do povedomia ľudí vystúpením na tohtoročnom piešťanskom Hodokvase. O akú hudbu vlastne ide? Sami ju označujú ako "connecting", keďže o možnom "škatuľkovaní" v ich prípade by nemohla byť reč. Hudbou spájajú elektroniku ,z množstva nástrojov spomeniem flautu, klarinet, trúbku, perkusie či gitary. Ich hra vynikala nápaditosťou a príjemnými melódiami, avšak stále nedokázala zaplniť parket ľuďmi, pre ktorých bolo vtedy dôležitejšie predávajúce sa pivo. Po menej ako deväťdesiat minútovom výstupe ich publikum odvďačilo potleskom a nedočkavo čakalo na headlinera večera.

Blížiaci sa začiatok mohli napovedať aj "štrngajúce" brušné tanečnice, ktoré sa čoraz častejšie objavovali medzi ľuďmi a svojou prítomnosťou nás tak prenášali do onoho horúceho sveta. Atmosféra hustla, napätie sa stupňovalo a priestor pred pódiom sa začal pomaly napĺňať.

Na pódium postupne prichádzali členovia zoskupenia, ktorí prišli Bratislave predstaviť svoj nový album s názvom 'Moonshout', na ktorom okrem iných spolupracovali portugalskí Blasted Mechanism, či dokonca ich bývalá členka Natacha Atlas, ktorá si zahosťovala v piesni 'Awal'. Na albume sa podieľali zakladajúci členovia Tim Whelan a Hamid Mantu s momentálnymi členmi kolektívu - Gurjit Sihra (dhol, nástroj, ktorý môžete poznať hlavne zo zoskupenia Asian Dub Foundation) , Godfrey "Tuup" Duncan (spev), Krupa (vokály), Sheema Mukherjee (sitar, basa), Ravinder Neiyyar (dhol, tablá). Nielen albumy, ale aj koncerty sú sprevádzané hosťami od spevákov a speváčok až po dídžejov. V petržalskom Klube za zrkadlom sa na pódiu predstavilo 6 členov zoskupenia.

Začiatok ohúril inštrumentálnou piesňou s názvom 'Vanilka', v ktorej len dosvedčili zručnosť ovládania nástrojov. Neskôr sa pozície chopili aj hlasové fondy interpretov (Tuup, Krupa), s ktorými sme si mohli znajúc či neznajúc text zaspievať. Godfrey "Tuup" Duncan, rodený Guyančan, vytváral atmosféru ako sa patrí nielen svojím zjavom, ale i spevom, pripomínajúcim skôr rap či rýchlejšie podané reggae.

Priznám sa, že som sa spočiatku obávala o hlasové zdatnosti speváčky, keď pri prvých piesňach jej hlas akoby zanikal v hudbe. Pieseň s názvom 'Mera Jhumka' mi však moje obavy zahnala a ocenila som krásny, niekedy akoby anjelský hlások Krupy. Z piesní najviac zaujali a dostali do varu 'It's a sitar' a 'Emotional Yoyo'.

V určitých piesňach koncert obohatili svojou prítomnosťou aj spomínané brušné tanečnice, ktoré okrem iného dodávali podujatiu krajší vizuál.

S blížiacou sa dvadsiatou treťou hodinou nám frontman oznámil poslednú pieseň večera. Zábava však bola v plnom prúde a nikto akoby nebral jeho slová vážne. Po piesni sa však rozlúčili a smerovali do svojej šatne sprevádzaní hlučným potleskom a výskaním. Atmosféra chvíľami pripomínala futbalový štadión s fanúšikmi jedného tímu. Na našu radosť sa "hráči" opäť vrátili na pomyselné pole a pridali ešte "pár gólov".

Podujatie sa tak o pár minút predĺžilo, hoci publiku sa evidentne stále nechcelo ísť domov. Nepotešil ani fakt, že po burácajúcom potlesku prišla informácia, že Transglobal Underground už nemá vyhradený čas na pokračovanie a tak bohužiaľ musia skončiť. Tomu, pre koho bol ešte onen večer mladý, bola pripravená afterparty v Subclube s vedením DJ-a Mooshaka (ex-Potkan) a zábava tak mohla pokračovať až do rána. Samozrejme zdarma.

Celú akciu hodnotím veľmi kladne. Nadšené publikum nešetrilo ováciami, potleskom a obdivom. Obe kapely prišli s výbornou náladou, ktorá pretrvávala až do konca ich vystúpení a evidentne prispievala aj k samotnému hraniu. Vzduchom sa tak šírila nedefinovateľná energia, ktorá nabádala vylúdiť na tvári minimálne úsmev či klopkanie si nohou do rytmu. Pri TGU však išlo už o akúsi skupinovú hypnózu. Priestor pred pódiom sa zmenil na jeden veľký tanečný parket plný pohybujúcej sa masy ľudí v rytmoch Afriky, Indie, jednoducho svetovej hudby. Myslím, že problémy "odviazať sa" tu naozaj nemal nikto... a o tom svetová hudba je.

Viac fotografií z tohto podujatia nájdete vo fotoreporte.

Autor: Eva Brezovská
Foto: Magdaléna Vinterová