Len týždeň po koncerte českej klaviristky Nikol Bókovej ponúkol festival Viva Musica! ďalšiu hudobnú lahôdku v podobe Joepa Bevinga. Okrem hudobného nástroja oboch umelcov spája to, že si odbili svoju bratislavskú premiéru. Holandský klavirista a skladateľ prišiel predstaviť nielen svoj posledný album, koncert poňal skôr prierezovo.


Sila streamovacích platforiem. Bola to presne ona, ktorá zo 46-ročného Holanďana spravila jedného z najpočúvanejších klaviristov súčasnosti. Ešte pred trinástimi rokmi si Joep Beving vôbec nemyslel, že sa bude živiť hudbou. Všetko sa ale zmenilo po vydaní jeho debutu Solipsism v roku 2015. Na Spotify sa stal súčasťou viacerých playlistov a doteraz sa počet prehratí jeho tvorby pohybuje v státisícoch, ak nie v miliónoch. V apríli vydal svoj v poradí štvrtý album, ktorý nazval Hermetism, v Bratislave však ponúkol zmes skladieb, ktoré zložil za posledných osem rokov. 

Joep Beving v Bratislave, 18.8.2022 Zdroj: Zdenko Hanout / Viva Musica!
Pán neprehliadnuteľný

Keď prichádzal na pódium veľkého štúdia Slovenského rozhlasu, aplaudovala mu takmer vypredaná sála. Júp (ako sa číta jeho meno a sám sa tak poslucháčom predstavil) je zaujímavým človekom aj po vizuálnej stránke. V rôznych článkoch ho radi označujú za "dobrého obra" a podobné symbolické variácie, mne však pripomenul, s ohľadom na svoju národnosť, skôr moreplavca z dôb, keď sa ešte platilo razenými guldenmi (k čomu prispelo aj niečo ako kožené dreváky mokasínového strihu).

Jeho tvorba je tekutá, osciluje na meditatívno-repetitívnom základe a je to presne jedna z tých hudieb pre zavreté oči. To, že si je toho aj sám vedomý, potvrdil už v prvotnom prihovorení sa k publiku, ktoré poprosil (keďže hral na klavíri v podstate chrbtom k hľadisku), aby tlieskalo až vtedy, keď sa otočí on k nemu. Argumentoval to tým, že jeho piesne sú jednak krátke, a zároveň sa tak predíde momentom, keď divák nevie, či už pieseň skončila alebo nie. Ľudia v sále jeho úprimnosť ocenili úsmevom a začalo sa 90 minút sólového vystúpenia, pri ktorom ste mali často pocit, akoby ste to už niekde počuli. Sám hudobník svoju tvorbu označuje ako "jednoduchú hudbu pre komplexné emócie".

Joep Beving v Bratislave, 18.8.2022 Zdroj: Zdenko Hanout / Viva Musica!
Skladby s venovaním

Vo svojich občasných prehovoroch sa často vracal k pandémii a nemožnosti vystupovať. Bratislavský koncert bol preňho, okrem toho, že bol jeho prvým v našom hlavnom meste, špecifický troma vecami. Deň pred ním sa vrátil z trojtýždňovej dovolenky, v hľadisku sedela jeho žena a dve dcéry a po dlhých rokoch bol na turné bez svojho manažéra Marka. Ten stál pri jeho začiatkoch, ale vážne ochorenie mu znemožnilo sprevádzať ho – jedna zo skladieb bola napísaná práve preňho.

Celkovo bol moment dedikácie v jeho tvorbe veľmi silno vysledovateľný. Dvojicu "prídavkov" tvorili skladby pre jednu z jeho dcér a manželku. V tejto súvislosti bol vtipný moment, keď hudobník po oficiálnej časti koncertu povedal, že neodíde z pódia a nevráti sa na prídavok, ale rovno ho zahrá, keďže organizátori ho umiestnili do setlistu v oficiálnych tlačovinách a nikoho by teda neprekvapil. Okrem jeho rodiny a Marka boli mnohé piesne venované prírode, vnútornému prežívaniu a citom. Jedna zo skladieb, nazvaná Losar (čo je podľa Joepa nepálsky pojem pre oslavu Nového roka) bola dokonca minuloročnou skladbou pre Medzinárodný deň klavíra (World Piano Day).

Sympatie medzi Bevingom a divákmi boli značné, sám v závere koncertu priznal, že sa rád vráti a publikum si ho opakovane vytlieskalo aj za frenetických ovácií.

Setlist koncertu Joepa Bevinga v Bratislave:

1. Midwayer 
2. Etude 
3. Sonderling 
4. Anima 
5. The Gift 
6. Losar 
7. Ala 
8. Ab Ovo 
9. For Steven 
10. Solitude 
11. La fée verte 
12. Last Dance 
13. Unus Mundus 
14. For Mark 
15. Paris s'enflamme 
16. Nocturnal Sleeping 
17. Lotus 
18. Hanging D

Prečítajte si tiež: Starej radnici počas splnu učarovala jazzová laureátka ceny Anděl Nikol Bóková

Autor: Michal Húska