Nemeckí priekopníci a jedni zo zakladateľov tohto kovovo chladného žánru sa do Prahy vrátili po dvoch rokoch, aby predviedli šou zloženú prevažne z nového materiálu z ostatného albumu Rampen (apm: alien pop music). Hudba naozaj ako z inej planéty plnej neznámej fauny a flóry znela známou venue Forum Karlín presne deň po koncerte Nicka Cavea. Frontman Einstürzende Neubauten Blixa Bargeld bol kedysi členom Caveových Bad Seeds. Náhoda?

Snáď áno, no keď sme sa v malom Fiate Punto blížili k stovežatej Prahe, dostal matrix poruchu a odhalil nám súvislosti a synergie. V aute hrala nejaká hudba s nemeckými textami, ktorá ma zaujala natoľko, že som si od kamošov vypýtal info. Išlo o mladú nemeckú kapelu Pisse. Chalani sa na oplátku pýtali mňa na Einstürzende Neubauten. Keď zrazu v refréne jedného z trackov od Pisse zaznelo opakované "Blixa Bargeld, Blixa Bargeld, Blixa Bargeld, Blixa Bargeld", kruh sa už naozaj uzavrel. Za oknom svietil supermesiac, s obavami som sledoval hodinky, no nakoniec ma pred Forum Karlín vyhodili včas a ja som si v pokoji vybavil akreditáciu a hodil veci do šatne, aby som sa pohodlne ponoril do vravy koncertného mraveniska.

Po asi polhodinke čakania, ktoré som si skrátil na veľmi svižnom bare pivom a ginom, sa na veľmi úhľadnej scéne objavila toľko očakávaná a žiadaná industriálna mašinka, skôr taká čarovná hracia skrinka na čele s hlavným mágom Blixom. Takmer celé predstavenie sa odohrávalo na pozadí energetizujúcej a žiarivej žltej farby, ktorá mala za úlohu evokovať prebal albumu Rampen. Energetizovať potrebovali najmä starší páni a pamätníci Einstürzende Neubauten z dôb minulých, ktorí stihli "nakúpiť" už pred koncertom a občas svojou narušenou rovnováhou a statikou znepríjemňovali koncert svojmu okoliu.

Blixa Bargeld, Einstürzende Neubauten v Prahe Zdroj: Klára Dolníková

Príchod kapely na pódium sprevádzajú vzrušené výkriky a piskot. Napriek tomu hudobníci prichádzajú skromne a bez akejkoľvek pompy spúšťajú svoj hypnotický kolovrátok piesní plných repetície, poetiky a zvukomaľby. K tej okrem bežných kapelových nástrojov dopomáhajú aj prapodivné inštalácie v podobe rôznych industriálnych mašín.

Hromovo znejúca Ist Ist s výraznou minimalistickou basovou linkou a implozívnou dynamikou, vznešená a zvonivá Pestalozzi znejúca ako majestátna loď, húpavá a zádumčivá Wedding, ktorá graduje a naberá na podmanivosti a sile a postupne odhaľuje svoju krásu, aby skončila v tichu a následnom potlesku, či repetitívna a groovy skladba Iso Iso s Blixovými škrekmi pripomínajúcimi krik exotického vtáctva niekde v pralese na "Planet Umbra". Žlté pozadie sa mení na červené a na moje veľké potešenie zaznie pieseň Sabrina, v ktorej koluje krv aj cabernet sauvignon a červenou atmosférou znie jediné želanie: "I wish this would be your colour.".

Einstürzende Neubauten v Prahe, Forum Karlín Zdroj: Klára Dolníková

Bizarne krásnu atmosféru koncertu partie okolo Blixu Bargelda umocňujú obrazy neskorého kapitalizmu, ktoré sledujem zo zadného schodiska, kam som šiel odložiť počas prídavkov svoje unavené kríže. Všadeprítomní "spomínači" na staré dobré časy industriálu potácajúci sa v alkoholovom opare, no dych mi vyrazila armáda pani upratovačiek, ktoré na kohosi pokyn mopovali dlážku už počas koncertu a tvárili sa pritom dostatočne otrávene. Zjavne nepatrili medzi fanbase, no svojou prítomnosťou tvorili zaujímavý "pic of late capitalism", ktorý by bol dobrý aj ako základ pre videoklip.

Einstürzende Neubauten ani po desiatkach rokov na scéne rozhodne nestratili na relevantnosti, naopak, prinášajú stále nový a zrelý aktuálny materiál. Konkrétne album Rampen (apm: alien pop music) môžem jednoznačne odporučiť. Bez manierov legendy, i keď ňou právom sú, je Blixa Bargeld ako hovorca kapely, skromný a komunikatívny frontman, ktorý má k svojmu publiku blízky a stále vrúcny a láskyplný vzťah. Aspoň tieto pocity som si z piatkového predstavenia odniesol.

Autor: Renat Khallo

Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.