Ak je Praha A, Bratislava bola v sobotu večer B-čkom. Nie však v akomsi hodnotiacom rebríčku miest, ale v rámci filozofie aktuálneho turné kapely Tata Bojs, ktoré má názov Od A do B. České zoskupenie zavítalo do Ateliéru Babylon, aby Slovákom predstavilo svoj nový album a tiež všetky dôvody, pre ktoré štyri roky chýbali na tunajších pódiách.

Od A do B, od Nadčasovej po Růžovú armádu. Od melancholických a pocitových momentov až po veselé a výbušné výšiny. Oscilujúc medzi dvomi hudobnými pólmi sa Tata Bojs predviedli pred bratislavským publikom, ktoré svoje nadšenie nechávalo tryskať od začiatku na všetky strany, akoby pred ním stáli minimálne Rolling Stones. Pri českej kapele, ktorá na rozdiel od svojej domoviny nie je u nás až tak vychytená, je to viac než pozoruhodné.

Charizmatickí baviči

Odvaha však kapele nechýba, napokon, Tata Bojs samých seba neberú až tak vážne. A v spomínanom oscilovaní sa predsa len trochu viac priklonili na stranu radosti a tanca. Nazvať ich majstrami slovných prešmyčiek s hlbšími odkazmi zaobalenými do neošúchaného elektropopu by mohlo znieť prehnane, no živá forma a vystúpenia to potvrdzujú.

Aby fanúšikov dostali na správnu vlnu, nepotrebujú násilné podsúvanie hitoviek (hoci neodmysliteľné Opakování, Elišce, či Pěšáci zazneli) a základným pilierom večera nebola ani prepracovaná vizuálna šou (hoci tá skutočne hrala všetkými farbami a nápadmi a stála za to). To, čo vzbudzovalo všeobecnú nespútanú radosť, bolo spojenie charizmy a bezchybného hrania, ktoré bavili celý večer.

Tata Bojs, Ateliér Babylon, 21.11.2015 Zdroj: Martin Medňanský/SITAPozrite si fotky z koncertu v galérii

Keď sa povie A, treba dodať B

Ako to už býva, keď idú kapely na turné k svojim aktuálnym albumom, nie vždy dostanú nové skladby dostatok priestoru. V tomto prípade mohlo publikum odchádzať spokojné, čerstvý materiál z albumu A/B reprezentovali viaceré silné kúsky - nesmel chýbať Monou Lisou dýchajúci singel Sonda, naživo výborne znejúce piesne Gastronaut Radioamatér a ani energický Běžec, počas ktorého Milan Cais šprintoval celý čas na mieste. O skvelú bodku sa ako prídavok postaral song Antikvariát, ktorý sa z akustického úvodu preniesol až do gradujúcich končín.

Mimochodom, hrať sa s dynamikou a prekvapivými momentmi nie je pre Tata Bojs nič výnimočné. Stačí, keď vcelku nenápadný kúsok S ní zakončí psychedelická záverečná pasáž a uprostred Jednotky času sa kapela hrá s tichom vyúsťujúcim do rockovej smršte. Stále málo? Hrdelný chrapľák strieda zamatový spev popretkávaný francúzskymi frázami, rozvášnený Mardoša za basgitarou kontrastuje s rozvážnou hrou gitaristu Vladimíra Bára. A tam, kde sa energiou ani na jednej strane nešetrí, zrazu príde moment, v ktorom sa spomína Paríž, nešťastia a publikum sa pri skladbe Ztraceni v překladu so zatvorenými očami presúva až k Víťaznému oblúku.

Všetko, čo nečakáte

Vystúpenie Tata Bojs v Bratislave nebolo len ukážkou skvelého koncertu, ale tiež audiovizuálnej šou, v ktorej nechýbal humor, odviazanie sa, herectvo a nenútenosť. "Čekali jsme všechno, ale tohle ne," uviedol na záver večera spevák a bubeník Milan Cais na margo neutíchajúcej odozvy publika. Podstatou je, že keď sa baví kapela, nechajú sa strhnúť aj poslucháči. Veď s takým umom a zároveň vtipom, s akými to robí česká pätica, to zvláda len málokto. A keď "Tatáči" spievajú slová piesne Šťastnejší, akoby tak trocha hovorili o svojej výnimočnosti: Jsem vykřičníkem mezi tečkami...

Autorka: Michaela Žureková
Foto: Martin Medňanský/SITA

Súvisiaci interpreti: Tata Bojs