Čo robí koncert nezabudnuteľným zážitkom? Zaujímavé miesto, výnimočná spoločnosť, s ktorou ho zažijete, no a, samozrejme, osobnosť umelca, či kapely, na ktorú sa pozeráte. Pri niekom, kto je na scéne šesťdesiat rokov, idete na istotu, na mieste sú ale aj obavy, či to daný umelec stále "má". V prípade Mireille Mathieu sme 15. decembra v Bratislave videli, že nemá. Zaujímavé ale je, že diváctvu to až tak neprekážalo. Možno aj preto, že madame Mathieu je na avizovanom poslednom veľkom turné svojej kariéry.
Byť celoživotne v tieni niekoho iného musí byť zrejme nepríjemný pocit. Mať nálepku večného čísla dva je osudom mnohých, niektorí to znášajú lepšie, iní horšie. Mireille Mathieu tento nerovný boj zvádzala s až príliš ikonickou Édith Piaf. Neboli, samozrejme, rovesníčkami, symbolicky dokonca Piaf skonala necelý rok pred začiatkom kariéry Mathieu. Čo ich odlišovalo, boli v zásade tri veci. Piaf mala oproti "vrabcovi z Avignonu" viac chrapľavý hlas, turbulentný osobný život a najmä, mala hity. Predpokladám, že väčšina ľudí si z hlavy nevybaví ani jedinú pieseň Mirelle Mathieu. A to za život predala okolo 200 miliónov nosičov.
Zaspieva každému
Potlesk je pre umelca nákazlivá vec a keď neprichádza, tak veľmi chýba. Mirelle Mathieu si v polarizovanom svete sedemdesiatych a osemdesiatych rokov rada odskočila do Sovietskeho zväzu alebo Číny a pokračovala v tom v podstate aj po geopolitických zmenách až do súčasnosti. Nebráni sa pozvaniam od čínskych a ruských predstaviteľov, vyjadrila sa tiež, že je kamarátka s bývalým českým prezidentom Milošom Zemanom. Kontruje však tým, že hrá pre svoje publikum a fanúšikov, čo je, samozrejme, pochopiteľné.
Turné nazvané 60 rokov lásky má byť pre drobnú Francúzku pomyselným Adieu za veľkými medzinárodnými scénami, ktorých za svoju kariéru navštívila naozaj nespočetne. Spievala naozaj každému, čo bolo do istej miery aj predmetom jej kritiky. Preto bola dosť rozčarovaná, keď ju tento rok neoslovili organizátori letnej parížskej olympiády a možnosť zaspievať Hymne à l'amour od Édith Piaf na Eiffelovke nakoniec dostala Céline Dion. Bolo to rozhodne múdrejšie rozhodnutie.
Priemerný koncert s prvkami estrády aj falošnými tónmi
Raz som sa už rozlúčkového turné starnúcej speváčky zúčastnil. Išlo o Marii Rottrovú, ktorú som ako interpretku zbožňoval od soundtracku Neberte nám princeznú. Tiež to už nebolo úplne ono, ale malo to energiu a šťavu. To, čo ponúkla Mireille Mathieu v Bratislave, bolo aj s ohľadom na jej vek naozaj veľmi priemerné, estrádne a fádne. Ani jej vyše desaťčlenná kapela nehrala obzvlášť dobre, dokonca traja backing vokalisti akoby spolu neladili.
Treba jednoznačne povedať, že voľakedy príjemný a zvonivý hlas interpretky je už navždy zakonzervovaný v minulosti. Budovateľský šansón, znelo mi v hlave. Koncert rozdelený na dve časti s jednou dvadsaťminútovou prestávkou začal krátko po siedmej, a to videom. Dá sa nazvať dobovým, keďže bolo, odhadujem, zo sedemdesiatych rokov a pôsobilo ako promo video k jej turné v tom období. Akoby sa sama interpretka snažila hibernovať v dobe, ktorá jej priala najviac, kedy sa sama so sebou cítila najlepšie, a nevedela ju pustiť. Žiaľ, je evidentné, že hlasová kondícia jej už nedovoľuje interpretovať piesne tak, ako by mali znieť.
Treba však uznať, že fanúšikovskú základňu u nás má, veď tu hrala už na Bratislavskej lýre v roku 1984. Je pekné, že sa k nám v posledných rokoch vracala (v NTC hrala aj v roku 2022), no zároveň je po jej výkone na tomto koncerte úplne pochopiteľné, prečo to bolo poslednýkrát. Bude lepšie, ak si ju budeme pripomínať už len z nahrávok.
So svojím domácim publikom sa Mireille Mathieu rozlúči v októbri budúceho roka na troch veľkých posledných koncertoch v parížskej Olympii.
Setlist koncertu Mireille Mathieu v Bratislave:
(15.12.2024, NTC)
- Quand la nuit vient sur la ville
- Made In France
- Toi et moi
- Au nord du nord
- La voix de Dieu
- Santa Maria de la mer
- Pourquoi le monde est sans amour
- Acropolis adieu
- Tous les enfants chantent avec moi (Bobby Goldsboro cover)
- Hymne à l'amour (Édith Piaf cover)
- L'amour en robe noire
prestávka
- Mon credo
- Pardonne-moi ce caprice d'enfant
- La première étoile
- On est bien (Yazoo cover)
- Tu es celui
- Non, je ne regrette rien (Édith Piaf cover)
- Maman, la plus belle du monde (Marino Marini ed il suo Quartetto cover)
- Prends le temps
- Bravo tu as gagné (ABBA cover)
Autor: Michal Húska