Znie až neuveriteľne, že najvzrušujúcejší možný program na letný piatkový večer je vystúpenie sláčikového kvarteta, navyše v kostole. Ak však hrá Kronos Quartet, je to tak. Festival Viva Musica! priniesol minulý týždeň do Bratislavy ďalšiu chuťovku.

Kvarteto v zložení David Harrington (1. husle), John Sherba (2. husle), Hank Dutta (viola) a Sunny Yang (violončelo) sa 19. augusta predstavilo v Bratislave vo svojej slovenskej premiére. Súbor založil Harrington v americkom Seattli v roku 1973, dnes je bezpochyby najslávnejším sláčikovým kvartetom na svete. Už viac ako 40 rokov spája klasickú a populárnu hudbu od Albana Berga a Laurie Anderson, cez Steva Reicha, Philippa Glassa aj Jimiho Hendrixa, afro-kubánske rytmy, mexický temperament, či tango, až po jódlovanie. Na obsiahnutie zvukov sveta im stačia dvoje husle, viola a violončelo, s príležitostným pridaním akordeónu, gitary, rôznych etnických nástrojov či gospelových zborov. Nevyhýbajú sa ani minimalu, ambientu a elektronickým podtónom. Ich tvorba je rovnako nezaraditeľná ako eklektická, s nevídanou ľahkosťou preskakuje desaťročia aj geografické hranice.

"Vždy som chcel, aby sláčikové kvarteto bolo živé, energické, vitálne a zábavné, a aby sa nebálo publiku poriadne 'naložiť', byť absolútne nádherné aj ohavné, ak treba. Hlavne však musí vyjadrovať život. Rozprávať príbehy s eleganciou a humorom a hĺbkou. A povedať celý príbeh, ak je to možné," povedal o svojom zoskupení Harrington. A to sa podarilo.

Štvorica hudobníkov na improvizovanom pódiu pred oltárom Veľkého evanjelického kostola v Bratislave sa mohla pokojne nachádzať uprostred rušného námestia či vo viedenskej Opere, na ich sústredení a nasadení by to pravdepodobne nič nezmenilo. Je to zážitok, pozorovať muzikantov oddaných hudbe, získať privilégium stať sa na chvíľu súčasťou ich sveta, v ktorom pre daný moment existujú len noty, tóny a emócie. Pri každom vystúpení nanovo definujú spôsob, akým sa dá hrať na sláčikový nástroj s virtuóznou istotou skvelých improvizátorov.


Okolo sveta za dve hodiny

Základom repertoáru Kronos Quartet je séria dlhodobých hĺbkových spoluprác s mnohými z najznámejších súčasných svetových hudobných skladateľov. Ich vystúpenie poslucháča prevedie končinami, o hudbe ktorých doteraz netušil, a možno ani nečakal, že by sa mu mohla páčiť. Či už ide o diela napísané priamo pre kvartet alebo úpravu pôvodných skladieb autorov.

Každá zo skladieb, ktoré v Bratislave zazneli, bola úplne iná, všetky však posunuli "vážnu" hudbu z formálnej roviny na prostriedok intenzívnej komunikácie s najvnútornejšími pocitmi poslucháčov. Vďaka sedeniu v kostolných laviciach niektorí hlboko započúvaní návštevníci pôsobili, akoby sa modlili. Možno aj za to, aby sa koncert nikdy neskončil. Neopakovateľnú atmosféru umocnila aj kultivovaná komunikácia s publikom. "Kapelník" Harrington každú skladbu krátko predstavil.

Kronos Quartet v Bratislave, 19.8.2016 Zdroj: Zdenko Hanout - Viva Musica!
Kronos Quartet na festivale Viva Musica! - pozrite si celý fotoreport

Ukázali, že sláčikom je možné vyjadriť všetko

Úvodná Aheym skladateľa Brycea Dessnera (v preklade niečo ako "k domovu") rozpráva príbeh skladateľovej starej mamy Sally, ruskej imigrantky, ktorá na začiatku minulého storočia prišla do New Yorku. Priestor sa zaplnil búrlivým rytmom evokujúcim boj o prežitie. Sýrsky hudobník Omar Souleyman je "najobľúbenejší svadobný dídžej" kvarteta. Jeho La Sidounak Sayyada je prudko exotická, extaticky popová skladba s orientálnym nábojom. Známa "Dylanovka" Don't Think Twice, It's All Right je v sláčikovom podaní príjemne baladická a zasnená.

Na počúvanie najnáročnejšia bola pre mňa Death to Kosmische od kanadskej skladateľky Nicole Lizée, ktorá si uťahuje z psychedélie, populárnej v 60. a 70. rokoch, a zachádza pri tom do mierne nestráviteľných, až kakofonických polôh. N
ajsilnejší zážitok mi zase priniesol bombastický záver v podobe ambientnej melanchólie Death is the Road to Awe, ktorú pre soundtrack k filmu The Fountain zložil Clint Mansell.

Kronos Quartet zmenili podmienky v hudbe pre mladých aj etablovaných súčasných skladateľov podobne, ako to v 80. a 90. rokoch urobili R.E.M. pre alternatívne a indie kapely. Vyznačili nové územia a priblížili väčšinovému publiku nielen vážnu hudbu, ale aj "exotických" tvorcov z rôznych etník a štýlov. Keď hrajú, stáva sa z hudobníkov a poslucháčov "jedno telo a jedna duša", entita, ktorá sa riadi iba zákonom lásky k hudbe. Tri návraty na pódium a standing ovation dokázali, že ani slovenské publikum nie je výnimkou.

Setlist koncertu Kronos Quartet v Bratislave:
(19. 8. 2016, Veľký evanjelický kostol)


1. 
Bryce Dessner: Aheym (Homeward)
2. Omar Souleyman (arr. Jacob Garchik): La Sidounak Sayyada (I'll Prevent the Hunters from Hunting You)
3. Fodé Lassana Diabaté (arr. Jacob Garchik): Sunjata's Time: Bala Faseke (Fifty For the Future: The Kronos Learning Repertoire)
4. Terry Riley: Cortejo Fúnebre en el Monte Diablo (Requiem for Adam)
5. Geeshie Wiley (arr. Jacob Garchik): Last Kind Words
6. Bob Dylan (arr. Phillip Glass & Kronos Quartet): Don't Think Twice, It's All Right
7. Pete Townshend (arr. Jacob Garchik): Baba O´Riley
8. Nicole Lizée: Death to Kosmische
9. N. Rajam (arr. Reena Esmail): Dadra in Raga Bhairavi
10. Missy Mazzoli: Harp and Altar
11. Clint Mansell (arr. Kronos Quartet): Death is the Road to Awe (The Fountain)
+ tri prídavky (ich názvy doplníme)

Autorka: Michaela Ivaničová
Foto: Zdenko Hanout (celá fotoséria na FB Viva Musica!)

Súvisiaci interpreti: Kronos Quartet