S myšlienkou výjazdovej hudobnej školy prišiel známy hlasový pedagóg Jaro Žigo už pred niekoľkými rokmi. Až teraz sa mu však podarilo urobiť dôležitý krok - odštartovať hudobno-spevácke workshopy pre všetkých, ktorí túžia muzicírovať a spievať. Prvá zastávka jeho projektu Žigo Music School na kolesách sa konala minulý víkend Pezinku.

Sedíme v pezinskom Kultúrnom dome a rozprávame sa, zatiaľ čo sa v dvoch sálach pripravujú scény pre hudobníkov a spevákov. Navôkol sa to len tak hmýri, nosia sa gitary i bicie, pomaly sa zhromažďujú účastníci workshopov. "Veľmi rád šírim vzdelanosť v popovej muzike všade, kde sa len dá. Veď stať sa popovou hviezdou nie je len o speve, treba riešiť pódiové vystupovanie, produkciu, komunikáciu s publikom, s kapelou... Je to veľký komplex informácií, ktoré musí spevák zvládnuť," vysvetľuje Jaro Žigo zmysel trojdňového workshopu.

Čakáme, kým sa zhromaždia všetci účastníci a zatiaľ mi objasňuje pozadie unikátneho projektu. Pozval naň viacerých lektorov hudobných nástrojov, medzi nimi napríklad členov maďarskej kapely Muriel, ale i mladého oceňovaného gitaristu Andreasa Erda. Hlavnú spevácku výučbu má na starosti sám Jaro Žigo. Na Slovensku patril a stále patrí k najvyhľadávanejším hlasovým pedagógom, jeho rukami prešli napríklad Katka Knechtová, Andrea Zimányiová, ale i finalisti Superstar Martina Šindlerová, Samo Tomeček či Miro Šmajda.

Prvý na Slovensku

V západných krajinách je forma hudobných workshopov dávno zabehnutá, nezriedka sú ich hlavnými ťahúňmi aj svetovo uznávaní muzikanti. Realizácia multiinštrumentálnych seminárov však u nás veľmi rozbehnutá nie je a Žigo podľa svojich slov robí v tomto smere slovenskú premiéru. Značnú časť prihlásených účastníkov síce tvoria mladší i starší žiaci jeho akadémie, priestor však má každý - aj tí, ktorí o svojich schopnostiach nemajú najvyššiu mienku.  

"Zatiaľ nemám skúsenosť, že by som niekoho nenaučil spievať, pretože každý sa narodí so schopnosťou spievať, pokiaľ nie je hluchonemý alebo inak hendikepovaný," tvrdí hlasový pedagóg sebavedomo a jedným dychom dodáva, že sa nikdy nezaoberá otázkou talentu. "Ja slovo talent neuznávam, uznávam len dispozície a predispozície a tie môžu byť u niekoho lepšie a u niekoho horšie, ale to neznamená, že keď je človek usilovný, že by s tým mal mať problém. Ešte stále platí to, že 90 percent úspechu je práca a iba 10 percent sú predispozície."

Workshop Žigo Music School na kolesách Zdroj: PR / Žigo Music School 
No a čo keby to bolo zlé?

Približne o štvrtej poobede už sedíme v zrkadlovej sále. Drvivú väčšinu okolo dvadsiatky prítomných účastníkov tvoria dievčatá, mužov zastupujú dvaja speváci, žiaci Žigovej školy v Bratislave. V sále je ticho, väčšina sa hrá s mobilmi a cítiť netrpezlivé očakávanie nováčikov, kto vlastne príde a čo sa bude diať. Žigo onedlho dorazí veselo aj s kapelou Muriel a rozdelí účastníkov na inštrumentalistov a spevákov. V "speváckej" sále tak zostane čosi vyše desiatky ľudí, ostatní s maďarskými muzikantmi odkráčajú do druhej miestnosti.

Uznávaný pedagóg sa posadí a spustí. Rozpráva a vysvetľuje všetko, čo by mali budúce popové hviezdy vedieť. "Najdôležitejšia vec v spievaní je otvoriť a posadiť hlas a ja som bez problémov schopný za hodinu to s hlasom každého z vás urobiť. To je základ spievania a základ techniky," hovorí. Po dlhom monológu, ktorý každý prítomný zaujato počúva, Jaro Žigo z ničoho nič vyzve zo skupiny prekvapenú mladú dievčinu: "Poprosil by som teba, aby si prišla sem a zaspievala mi. Pokiaľ možno niečo, čo nemáš veľmi nacvičené." 

Speváčka, ktorá sa predstaví ako Lea, nervózne hovorí, že už dlhšie nespievala, na čo ju Jaro Žigo upokojí: "Muzika a spievanie je veľká psychológia. Ty nám chceš len povedať, aby sme ťa neskritizovali, keď to bude zlé. No a čo keby to bolo zlé?" rozosmeje sa. Kdesi tu sa láme atmosféra do celkom otvoreného smeru, v ktorom aj najväčší trémisti prekonávajú hanbu a v ktorom sa skupina spevákov vzájomne, nahlas a bez okolkov hodnotí, ale si aj tlieska. 

Spievajúca novinárka?

Pred improvizovaným publikom sa spočiatku nestojí ľahko, no vidno, že kto chce byť skutočným spevákom, musí sa čo najrýchlejšie prekonať. "Kedykoľvek ťa niekto vyzve, že máš spievať, tak spievaj celým telom a celým svojím ja," vysvetľuje Jaro Žigo dievčine, ktorá následne nežným hlasom zanôti neľahkú Chandelier od Sie a If I Ain't Got You od Alicie Keys. "Tvoje spievanie vyzerá ako detské," zhodnotí ju narovinu Žigo, ale robí to s trpezlivým učiteľským tónom bez snahy uraziť.

Predviesť svoje schopnosti chce napokon Žigo aj odo mňa, vidno, že rád skúša ľudské možnosti bez rozdielu. Príliš sa mi nechce, ale odmietnuť sa nedá - spevu sa tiež venujem, hoci na workshope som najmä ako novinárka a stáť pred publikom som neplánovala. Nuž, a následné komentáre, otázky a záujem zo strany speváckeho učiteľa po mojom výkone vedú k tomu, že na workshope už zrazu nie som za reportéra, ale najbližšie hodiny skôr za plnohodnotného účastníka. Ako člen veľkej speváckej skupiny napokon rozcvičujem hlasivky, otváram hlas a v rámci cvikov si aj zakričím z plných pľúc "heja, heja, hej!"

Hlasový duševný striptíz

Čo je to spev? "Vnútorná potreba vyjadrovať sa hlasom. Je to správa o mojom duševnom obraze," odpovedá mi Jaro Žigo. "Nikto nerobí až tak rád duševný striptíz, ale vie, že všetky bolesti i radosti môže dať von cez hlas." Vidno, že posúvanie vedomostí a skúseností ďalším ho nesmierne baví. Ide na to svojsky, ale cítiť, že zo svojich študentov chce dostať to najlepšie. Nie je nič jednoduchšie a zároveň nič náročnejšie, ako si to vyskúšať sám na sebe.

Ak máte odvahu, možnosť zúčastniť sa workshopov Jara Žiga a jeho lektorov budete mať cez leto aj v ďalších mestách. Žigo Music School na kolesách plánuje zavítať aj do Banskej Bystrice, Prievidze, Žiliny, Martina či Liptovského Mikuláša. Na termíny workshopov si však budeme musieť počkať. 

Autorka: Michaela Žureková
Foto: Facebook.com/akademiaspevuslovakia