Musím hneď v úvode priznať, že Manowar išiel vždy tak trochu mimo mňa. Celý ten barbarský swag na harlejkách, prehnaný mačizmus a ódy na mytologických bojovníkov mi v čase ich najväčšej slávy prišli skôr úsmevné a viac som uprednostňoval thrasherov z Bay Area v teniskách, rifliach a tričku. Odvtedy sa však veľa zmenilo, žánrové škatuľky pre mňa nie sú dôležité, a tak som sa vybral na vlastné oči presvedčiť, ako to kapele hrá v roku 2025.
Manowar mal vždy v Európe silnú fanúšikovskú základňu. Koncert bol vypredaný už pár mesiacov dopredu, čo je jeden z predpokladov vydarenej akcie. Toto určite potešilo nielen kapelu a promotéra, ale aj každého fanúšika tvrdej hudby, pretože mať narvané NTC na metalovom koncerte u nás nie je ani zďaleka samozrejmosťou a v tejto skúške pohoreli aj papierovo slávnejšie kapely. Napríklad taký Limp Bizkit by vedel o tom povedať svoje.
Bez predjedla rovno na hlavný chod
Trochu som mal obavy z logistiky, pretože u nás je zvykom chodiť na koncerty "o päť minút dvanásť" a potom sa všetci čudujú, prečo stoja v rade a nestíhajú začiatok. "Manowarriors" však prekvapili dochvíľnosťou a ja som nepostrehol žiadne veľké rady. Od otvorenia brán dve hodiny pred koncertom sa hala plynule zapĺňala, aby boli všetci o 20:00 na svojich miestach, pretože večerné menu bolo bez predjedla a išlo sa rovno na hlavný chod.
Vyraziť na turné bez predkapely nie je úplne bežné, ale v tomto prípade to kvitujem. Jednak kvôli večierke v NTC a hlavne to dokonale pasuje k sebavedomému imidžu kapely, ktorá sa pasovala za kráľov heavy metalu a nikoho k sebe nepotrebuje. Fanúšikovia sa teda mohli tešiť na takmer dvojhodinový set svojich hrdinov, ktorý začal tesne po ôsmej atmosferickým introm a odhalením pôsobivej scény.
Hail to Slovensko!
Publikum bolo vo vytržení už od úvodných tónov eponymnej skladby Manowar a ja v nemom úžase zisťujem, aké jednoduché je nechať sa tou eufóriou strhnúť. V závere piesne som sa pristihol ako dvíham ruky nad hlavu so širokým úsmevom na tvári. Táto nálada v sále trvala až do konca koncertu a kapela si to evidentne užívala rovnako. Na plameňoch a pyrotechnike sa nešetrilo a na pódiu to horelo častejšie ako býva zvykom.
Väčšina, najmä metalových kapiel, ktoré su na scéne viac ako 40 rokov, má svoje najsilnejšie tvorivé obdobie v 80. a 90. rokoch a inak tomu nie je ani v prípade Manowar. Preto nebolo žiadnym prekvapením, že setlist bol postavený na skladbách z prvých šiestich albumov a na zatiaľ posledný The Lords Of Steel z roku 2012 sa nedostalo vôbec. Asi najsilnejší moment nastal počas skladby Hail to England, kde v refréne kapela zamenila Anglicko za Slovensko a na videoprojekcii sa objavili bojovníci mávajúci slovenskými vlajkami, čo domáce publikum patrične ocenilo búrlivým potleskom a skandovaním spolu s kapelou.
NTC je neslávne známe, diplomaticky povedané, kolísavou kvalitou zvuku kvôli svojej konštrukcii. Určite sa nájdu ľudia nespokojní so zvukom aj tohto koncertu, ale až na to zľahka plechové echo, s ktorým sa viac menej nedá nič urobiť, to bolo podľa mňa v poriadku a to som si koncert pozrel z viacerých miest, vrátane kotla a tribúny. Naštastie sa kapela nerozhodla znova prekonať svoj Guinnessov rekord o najhlučnejší koncert na svete, lebo to by sme mali asi naozaj problém. Mimochodom Manowar sú držiteľmi aj ďalšieho svetového rekordu, konkrétne za najdlhší metalový koncert v histórii, ktorý trval päť hodín a jednu minútu.
Nútená personálna zmena
Manowar od začiatku ťahá spevák Eric Adams a hlavne kapelník a basgitarista Joey Di Maio a.k.a. Zlatan Ibrahimovič heavy metalu. Obaja majú cez 70 rokov, čo mi pri pohľade na ich výkon na pódiu hlava neberie. Jasné, že nejaké zbesilé pobehovanie po pódiu je dávno preč, ale aj keby len stáli na mieste, tak v tomto veku odohrať skoro dvojhodinový set medzi plameňmi pod žiarou reflektorov je obdivuhodné.
Od tragickej smrti Scotta Columbusa v roku 2011 sa na bubeníckej stoličke vystriedalo viacero mien a aktuálne ma bicie na starosti Dave Chedrick. Ďalšou zmenou je nový človek na poste gitaristu. Karl Logan si od roku 2022 odpykáva trest vo väzení a na jeho miesto nastúpil virtuóz a šialenec Michael Angelo Batio. Ten sa preslávil najmä zvládnutím obojručnej hry, čiže nemá problém zahrať na praváckej aj ľaváckej gitare a asi každý gitarový nadšenec určite videl jeho videá, kde hrá na gitare s dvoma krkmi na obe strany naraz. Skvelá voľba pre kapelu a jeho hru som si naozaj užil.
Králi či pozéri?
Táto debata je na stole v podstate od vzniku kapely a podľa diskusií na internetoch je stále aktuálna. Môj názor je, že o pozéroch nemôže byť ani reči. Ich zápal pre metal je podľa mňa skutočne úprimný a vyraziť v sedemdesiatke na turné po svete si vyžaduje naozajstné odhodlanie a vieru v to, čo robia.
Ale nepovažoval by som ich ani za kráľov. Králi metalu pochádzajú z Birminghamu a Joey Di Maio im vo svojich začiatkoch robil pyrotechnika. Neviem, či je tento titul dedičný, ale aj keby bol, tak sú tu podľa mňa vhodnejší kandidáti na prebratie žezla. Samozrejme, tie reči o kráľoch a o tom, že sú jedinou "true" metalovou kapelou treba brať s nadhľadom. Sebavedomý marketing nie je ničím novým a k Manowaru jednoducho pasuje.
Z každého vypredaného koncertu na Slovensku mám veľkú radosť. Špeciálne v tejto zvláštnej dobe, keď kultúra ide tak trochu bokom a vzhľadom na neustále zdražovanie všetkého sa návšteva koncertu veľkých kapiel stáva skôr luxusom, je podľa mňa veľmi dôležité dať si z času na čas dôkladnú psychohygienu a hudba vie v tejto veci dokázať hotové zázraky. Ďakujem organizátorom za odvahu a hladký priebeh celej akcie, ktorá podľa mňa dopadla na výbornú po všetkých stránkach. Ja sedlám koňa, brúsim sekeru a vyrážam do ďalšieho boja za kultúrnejšie zajtrajšky.
Setlist koncertu Manowar v Bratislave:
(24.1.2025, NTC)
- Manowar
- Kings of Metal
- Fighting the World
- Brothers of Metal Pt. 1
- Army of the Immortals
- All Men Play on 10
- Sign of the Hammer
- The Oath
- Kill With Power
- Each Dawn I Die
- Mountains
- Hail to England
- Sons of Odin
- House of Death
- King of Kings
- Fight Until We Die
Prídavky:
- Warriors of the World United
- Hail and Kill
- Black Wind, Fire and Steel
Autor: Tomáš Danišovič