Jubilejný dvadsiaty ročník festivalu Viva Musica! priniesol v utorok 23. júla ďalší z výnimočných zážitkov. Premiérovo sa na Slovensku predstavil škótsky virtuózny gitarista Sean Shibe.

K výnimočnej hudbe patria aj výnimočné miesta. Nemusí to tak byť vždy, hudba si v každom prípade a za každých okolností vystačí sama, no keď sa ozýva výnimočným priestorom a k tomu aj v patričnej reprodukovanej kvalite, o zážitok je postarané na všetkých úrovniach. Po dychberúcom otváracom koncerte festivalu Viva Fallgrapp!, ktorý sa konal v Starej tržnici, sa organizátori festivalu Viva Musica! postarali o ďalší nevšedný zážitok. Ponton na petržalskej strane Dunaja, v blízkosti Mosta SNP a s výhľadom na Bratislavský hrad a Staré mesto je bezpochyby jedno z najpôsobivejších miest, kde sa v Bratislave môže konať komorný koncert.

Sean Shibe v Bratislave na festivale Viva Musica! Zdroj: Zdenko Hanout

Minulý utorok 23. júla toto jedinečné miesto rozozneli tóny a gitara škótskeho virtuózneho gitaristu menom Sean Shibe. Na Slovensku sa predstavil prvýkrát. "Áno, je to prvý raz, čo som tu. Hralo sa mi vynikajúco, bol to veľmi príjemný večer. Pre mňa je vždy zážitok vybrať sa do nejakej krajiny po prvý raz," povedal Sean Shibe na úvod nášho krátkeho rozhovoru po koncerte.

Premiéra to však bola hneď na niekoľko spôsobov, pretože pre slovenské publikum pripravil rovno dve kompozície Forgotten Dances Thomasa Adésa a v druhej polovici programu Rush Sasha Scotta, o ktorých povedal: "Tá dnešná premiéra bola špecifická aj v tom, že som mohol uviesť práve tieto dve kompozície. Špeciálne tá od Thomasa si vyžadovala veľmi dlhý čas prípravy, je nesmierne komplikovaná. Technicky je veľmi náročná a vyžaduje kombináciu mnohých schopností. Trvalo mi to doslova mesiace a mesiace, som však veľmi rád, že sa to dnes tak úspešne podarilo odprezentovať."

Sean Shibe v Bratislave na festivale Viva Musica! Zdroj: Zdenko Hanout

Utorkový koncert pozostával z celkovo ôsmich kompozícií a jedného prídavku, program bol rozdelený na dve polovice s pätnásťminútovou prestávkou. Prvá časť stála výhradne na akustickej, resp. klasickej gitare. Sean Shibe ňou pripravil klenutý úvod večera, ktorý s trochou fantázie predstavoval pozvánku do jedinečného hudobného sveta tohto mladého hudobníka. "Každý koncertný program je o rozprávaní nejakého príbehu. Takže s týmto programom je to ako komunikovať myšlienky viery alebo také, v ktorých sa ide za hranice bežnej ľudskej skúsenosti, ku Kristovi, transcendentnu," povedal o dramaturgii a myšlienke svojich koncertov.

Skvostné kulisy zapadajúceho slnka, plynúci Dunaj a kde-tu prechádzajúce lode v absolútnej intimite a tichu klasickej hudby boli hrou na všetky zmysly. No až s nástupom večera, keď sa koncertná sála aj mesto za riekou zahalili do tmy, sme do sveta Seana Shibea vstúpili absolútne. Ten však už v rukách držal elektrickú gitaru, s ktorou strávil celý zbytok večera. Po klasických kompozíciách prvej časti večera vstúpil do bohatých zvukomalebných plôch, múdreho čarovania s gitarovými efektami aj experimentovania či improvizácie v dychberúcich a tajomných ambientných vodách.  

Sean Shibe v Bratislave na festivale Viva Musica! Zdroj: Zdenko Hanout

Tento tridsaťdvaročný rodák z Edinburghu je držiteľom viacerých rešpektovaných ocenení ako napríklad ceny BBC New Generation, víťaz Borletti-Buitoni Trust Fellowship 2012, víťaz Royal Philharmonic Society 2018 Young Artist Award a držiteľ ceny Leonarda Bernsteina 2022. Avšak ako sám odpovedal na otázku, čo si prvé všíma pri počúvaní iných gitaristov – hudba, hudobné myslenie a invencia pre neho predstavujú oveľa viac ako technika.

Touto optikou by sme mohli vnímať aj sčítavanie zoznamu jeho cien. Totiž práve intimita a mimoriadne silné spojenie s nástrojom, aké predviedol v Bratislave, je vzácne, úchvatné a neprestáva fascinovať ani po necelom týždni, ktorý od koncertu ubehol. Túto mágiu, čaro a energiu, ktorá sa rodí pri podobnom spojení hráča a jeho hudobného nástroja totiž neobsiahne žiadne bežné ocenenie. Jedného sa predsa len mladý virtuóz v Bratislave dočkal – vrúcneho potlesku publika, ktoré ho pri záverečnej klaňačke pozvalo na pódium hneď trikrát.

Program koncertu:

  • Sofija Gubajdulinová (*1931) – Serenáda 
  • Augustín Barrios Mangoré (1885 – 1944) – La Catedral
  • Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) – Prelúdium, fúga a Allegro, BWV 998
  • Thomas Adés (*1971) – Forgotten Dances (slovenská premiéra)
     
  • Sasha Scott (*2002) – Rush (slovenská premiéra)
  • Olivier Messiaen (1908 – 1992) – O sacrum convivium!
  • Steve Reich (*1936) – Electric Counterpoint
  • Julius Eastman (1940 – 1990) - Buddha

Autor: Samuel Ivančák

Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.