Smršť prekypujúcej energie, spontánny prejav, francúzsky slovník a krkolomná slovenčina z "ťaháku". Charizmatická speváčka ZAZ predviedla na premiérovom slovenskom koncerte prierez doterajšieho repertoáru aj energickú šou, ktorá fungovala aj napriek jazykovej bariére s časťou nefrancúzsky hovoriaceho publika.
Najžiadanejšia francúzska hudobná hviezda súčasnosti sršala energiou už pred koncertom. "Mám jej naozaj veľa. V kondícii sa udržiavam meditáciou," povedala nám v rozhovore pred koncertom (celý ho zverejníme začiatkom budúceho týždňa) šarmantná speváčka, pod ktorej pseudonymom ZAZ sa ukrýva meno Isabelle Geffroy. V pozitívnom naladení prišli na koncert aj fanúšikovia. Mnohí z nich si vyšliapávali miesto pred koncertnou sálou už od šiestej večera.
Aegon aréna sa pomaly začala zapĺňať už počas predskokana Lake Malawi, českej indie-popovej skupiny, ktorá vznikla po rozpade úspešnej formácie Charlie Straight. Ako predkapela na koncerte Zaz si však asi nenašla veľkú cieľovú skupinu. Inak na tom neboli ani Slovákom bližší Billy Barman. Aj napriek entuziazmu mladých hudobníkov vyznela produkcia kapely v danom momente len ako background predĺžujúci chvíľu čakania. Populárna Cigánska, ktorú skupina okolo Juraja Podmanického odpálila v závere, však už publikum značne roztancovala.
Billy Barman v NTC - viac fotiek z vystúpení predkapiel
Účinkovanie predkapiel bolo zároveň predzvesťou problému, na ktorý sme pri koncertoch v Aegon aréne už zvyknutí. Zlá akustika v sále nepridá na kvalite žiadnemu koncertu a ani vystúpenie ZAZ nebolo výnimkou. No v daných podmienkach patril koncert medzi tie lepšie nazvučené a inú alternatívu pre publikum o veľkosti okolo 5000 ľudí Bratislava aj tak neponúka.
Radosť z hudby aj bájka v slovenčine
ZAZ nastúpila na pódium úderom dvadsiatej hodiny a pôsobivým introm, ktorého vokály unášajú do inej dimenzie, ladne premostila do titulnej skladby On Ira z jej druhého počinu Recto Verso (2013). Už počas prvej skladby naservírovala to, čím si za uplynulé roky získala priazeň mnohých fanúškov. Spontánny prejav a čistá radosť z hudby, pôsobiaca ako veľký dar, ktorý šarmantná speváčka využíva s úplnou samozrejmosťou. "Nie úplne všetko ide v mojom živote ľahko, ale jednoducho verím svojej intuícii, podľa ktorej konám," uviedla na margo hudby mladá francúzska šansoniérka, o ktorej pôvode svedčí aj sťažená komunikácia s publikom.
Okrem francúzštinárov si však na svoje prišli aj tí, ktorí rodnému jazyku speváčky nerozumejú. Tá totiž nič nepodcenila a s publikom komunikovala predpripravenými slovenskými vetami, ktoré v jej podaní ešte získali na vtipnom nádychu. A nešlo len o frázy, zhruba uprostred koncertu publikum zabavila aj dojala príbehom, resp. bájkou o kolibríkovi (s francúzskym R naozaj podmanivé) prečítaným z papiera.
Samotná show sa niesla v striedavom, prudko kolísavom duchu. Množstvo použitých nástrojov a meniaca sa dynamika koncertu mohla mnohých potešiť, na iných zas pôsobiť menej kompaktne. Od dramatickejšieho intra s úvodnou skladbou pokračovala ZAZ vo veselej atmosfére skladbou Gamine, či Cette Journeé za doprovodu niekedy šiestich, inokedy ôsmich profesionálnych muzikantov. Koncert bol príjemný, chémia medzi muzikantmi fungovala fantasticky, po silnom intre však viaceré skladby vyznievali trochu priemerne.
ZAZ na premiérovom koncerte v Bratislave - pozrite si celý fotoreport
Priniesla kus Francúzska aj silné emócie
Zabrúsením do skladieb Laissez Moi či Si sa však latka opäť dvíhala. Tu už kapela predviedla to, čo speváčku preslávilo ako šansoniérku šliapajúcu na päty legende Edith Piaf. Vynikajúco zohratá kapela s výborne načasovanými sólami jednotlivých muzikantov a stepujúcou performance vokalistky tak vniesli divákov do kabaretu, cirkusovej manéže, do všetkého, čo robí Francúzsko Francúzskom. Jedným z najsilnejších momentov koncertu bola určite pomalá, ale silná skladba Si Je Perds, ktorú speváčka venovala pamiatke na zosnulých. Autenticitu jej výpovede podtrhával nielen gradujúci soprán v závere či elektronický efekt gitary, ale aj fakt, že umelkyňa v minulosti čelila smrti blízkeho človeka.
V neútulnej športovej hale sa jej predtým podarilo vytvoriť aj intímnu klubovú atmosféru, pre ktorú produkcia pripravila patričnú kulisu. Počas asi 20-minútového bloku odohraného ma malom priestore medzi stenami akejsi jazzovej obývačky malo publikum možnosť počuť aj skladbu Paris Sera Toujours Paris, ktorá bola prekvapujúco jedinou z čerstvej albumovej novinky Paris. ZAZ však na svojom premiérovom bratislavskom koncerte vedela, čo chcú jej fanúšikovia počuť, a tak stavila na predchádzajúce albumy, ktoré fanúšikovia poznajú lepšie.
Koniec-koncov, bolo to vidieť aj v závere počas hitu Je Veux, ktorým podtrhla prierez celej svojej tvorby. Od romantických balád k dynamike, cez jazz a šansón k latinu alebo tangu. Hodnotný zákusok, ktorému k dokonalosti chýbala už len poleva, ktorá by ho lepšie držala pokope. Napriek kolísavej dramaturgii mal však koncert gradujúci spád a asi nikto z neho nemohol odchádzať nespokojný. Verme, že sme túto francúzsku dobrotu neochutnali poslednýkrát.
Setlist koncertu ZAZ v Bratislave:
(NTC, 28.11.2014)
Intro
1. On Ira
2. Gamine
3. Cette Journée
4. La Fée
5. Le Long De La Route
6. Laissez Moi
7. Si
- zmena pódia
8. Les Passants
9. Comme Ci Comme Ca
10. La Révolution Des Colibris
11. Paris, Sera Toujours Paris
12. Minor Swing
13. Doxy
- zmena pódia
14. La Lessive
15. La Lune
16. Si Je Perds
17. J’ai Tant Escamoté
18. Je Veux
19. Déterre
Prídavky:
20. Dans Ma Rue
21. Eblouie Par La Nuit
Autorka: Júlia Šimková
Foto: Marko Erd
Súvisiaci interpreti: Zaz