Ak sa vám zdajú veľké slovenské letné festivaly ešte ďaleko a už teraz túžite po výdatnej porcii hudby, stačí vycestovať k našim západným susedom. Už o dva dni tam začína najväčší mestský hudobný festival v Česku. Jeho siedmy ročník sa aj tentokrát koná na Výstavišti Holešovice. Viac nám o chode festivalu v rozhovore prezradil organizátor Metronome Prague David Gaydečka.
V čom bude tento ročník Metronome festivalu špecifický?
Že bude najlepší zo všetkých uplynulých (úsmev). V programe máme najaktuálnejšie mená z hudobnej scény, ktoré práve teraz hýbu dianím. Obľúbenci klubového publika Milky Chance, jeden z najvirálnejších umelcov sveta Marc Rebillet, a do toho napríklad aj pesničkár Michael Kiwanuka alebo speváčka Raye, ktorá zmietla tohtoročné BRIT Awards a pomaly mieri k pomyselnému trónu, ktorý kedysi obsadili Adele či Amy Winehouse. Celkom pripravujeme 80 vystúpení, je na čo sa tešiť.
Na pritiahnutie ktorých interpretov či novinky v programe ste najviac hrdí?
Ako usporiadateľovi sa mi na túto otázku ťažko odpovedá. Som rád, že máme aj pár kultových mien alebo že niektorí účinkujúci chystajú originálne playlisty a program iba pre návštevníkov Metronome Prague. Napríklad Kosheen oslávi na hlavnom ČSOB Metronome stage už 25 rokov na scéne. Michael Kocáb si prichystal hneď na prvý deň unikátny koncert a oslavu svojich sedemdesiatin. Tento koncert aj koncert Lake Malawi nakrúca a zo záznamu odvysiela Česká televízia. Tiež budeme krstiť päť podcastov DopeYeah Talk, ktoré vznikajú v pražskom klube Brloh. Návštevníci Metronome tak nové rozhovory tejto série, ktorá už teraz má cez 40 skvelých dielov, uvidia a budú počuť ako prví.
Aká je nálada v tíme, ktorý sa stará o chod festivalu?
Vydáva teraz veľa energie, aby bolo všetko dobre nachystané. Zaslúži si priebežné poďakovanie a povzbudzovanie, pretože len raz za rok zažijeme výsledok akcie, ktorou, dúfam, bude tento týždeň pocit radosti zdieľaný so všetkými návštevníkmi.
Čo bola vaša najväčšia tohtoročná organizačná výzva?
Staráme sa dosť o komfort divákov. Paralelne stúpajú náklady na všetko – program, produkciu, prenájmy, pracovníkov. Aby sme udržali čo najlepšiu pohodu, museli sme veľmi starostlivo zvažovať, kam smerovať rozpočet tohto ročníka. A do toho budeme mať niektoré novinky, napríklad pop up MET gallery, kde budú vznikať počas festivalu 3D tlačené sochy.
Kto je typický návštevník Metronome festivalu?
Nie som úplne naklonený generalizáciám, najviac podľa mňa zrejme označenie ľudí určitého veku skratkou Gen Z. Ale povedal by som, že náš divák bude vekom či duchom mladý človek, ktorý má rád kvalitnú muziku a zábavu. Pre našich divákov bude tiež platiť, že ich baví nielen muzika, ale aj kultúra a baví ich si užívať si metropolu, akou je Praha.
Je náročné každý rok zháňať partnerov a podporu, alebo ste už naozaj zabehnutá značka a darí sa vám rásť každý rok?
Je to náročné. Našťastie pre Metronome Prague nám po covidovej pauze partneri začali postupne pribúdať. Ponúkame veľa možností služieb a hospitalít pre zamestnancov či klientov spoločností na kľúč, aby s tým nemali vo vyťažených tímoch veľké starosti. Cez úspešný priebeh Metronome Prague môžu svoj brand šíriť k státisícom existujúcich aj nových klientov so silnejšími emóciami ako napríklad v digitálnych kampaniach.
Aké sú vaše tipy pre návštevníka, ktorý na festival prichádza prvýkrát?
Ak nie ste z Prahy, tak nájsť si zaujímavé ubytovanie, v rôznych aplikáciách aj blízko konania festivalu nájdete rôzne výhodné či unikátne možnosti. Potom si urobiť dosť času, upozorniť šéfov, že vo štvrtok a v piatok popoludní si beriete voľno. Naštudovať si program, mapu areálu a vyraziť za nami. So sebou toho veľa ťahať nemusíte. Maximálne platobnú kartu na použitie v gastrozónach a na baroch. A keďže predpoveď počasia napovedá, že bude pekne, môžete sa ešte namazať opaľovacím krémom. Máme ale aj kryté scény.
Je súčasná kapacita návštevníkov už naplnená, alebo vidíte ešte priestor na expanziu?
Priestor tu je. Rozširujeme Metronome prirodzene podľa záujmu partnerov a publika.
Autor: Michal Húska