Slovenský gitarový virtuóz Dávid Bílek prináša svetovú šou v slovenskom šate. V marci odohrá sympatický hudobník koncerty v siedmich mestách, na ktorých zaznie klasika, flamenco, rock aj pop. O turné Gitarová show 2025 sme sa s Dávidom porozprávali na telefonickej linke Bratislava – Košice.
V čom sa budú koncerty v roku 2025 líšiť od vašich predošlých?
Tento rok budú na mojich koncertoch znieť aj iné skladby než doteraz. Koncerty budú viac prepracované a budem mať pravdepodobne aj nových hostí. Minulý rok na mojich vystúpeniach hosťoval gitarista Štefan Gazdík, teraz mám však ambíciu mať na pódiu viacerých muzikantov. Ešte to nie je úplne isté, ale určite by som to uvítal. Chcel by som urobiť odlišnú svetelnú šou. Keďže sa nerád opakujem, rád by som ponúkol divákom určité odlišnosti a spestrenia.
Ako dlho zvykne trvať vaše vystúpenie?
Každý koncert bude trvať zhruba 90 minút. To však závisí aj od ľudí, ako sa budú baviť. Aj minulý rok som strávil na pódiu v jeden večer približne hodinu a pol, maximálne dve. Predpokladám, že aj tento rok to časovo bude veľmi podobné.
Akým spôsobom ste si vybrali skladby od cudzích autorov, ktoré zahráte na marcovom turné v prearanžovaných verziách?
Celá dramaturgia vznikla postupne vzhľadom k tomu, ako som sa od mladosti hudobne vyvíjal, študoval, atď. Niektoré skladby, ktoré hrám, som sa učil ešte na základnej umeleckej škole a postupne som ich prerábal do vlastného aranžmánu. Niekde je cítiť flamenco, inde zase klasická gitara, čiže vznikalo to dosť intuitívne. Zo španielskej hudby veľmi rád počúvam Gypsy Kings, takže bola pre mňa jasná voľba priniesť ich skladby poslucháčom. Myslím, že od tejto kapely na Slovensku neznie veľa skladieb. Mám rád i rockovejšie veci, napr. Led Zeppelin alebo Metallicu, čo sú gitarové klasiky, ktoré by som nerád vynechal. Z klasickej tvorby hrám Pre Elišku od Beethovena. Chcem predstaviť aj veci, ktoré ľudia v gitarovom prevedení nepočuli. Jednou z nich je Rolling in the Deep od Adele, ktorú podľa mňa v takom špecifickom aranžmáne ešte nikto na svete nezahral (smiech).
Ako dlho vám trvá prearanžovať jednu skladbu?
Taká hrubá kostra trvá od jednej po niekoľko hodín. Potom si jednotlivé úseky časom formujem a prispôsobujem. Ale ako som už povedal, gro vznikne na jedno posedenie.
Ktoré spievané skladby z vašej originálnej tvorby (napríklad z albumu 11:11), zaznejú na koncertoch?
V prípade 11:11 ide o pomerne starý album, ktorý som tvoril počas karantény. Veľa titulov z neho už ani nehrám, no predsa len by som rád z tejto štúdiovky zahral pieseň Španielka. Tento song na ľudí funguje veľmi dobre. Vždy ich počas nej zapojím do spevu. Mám ešte single, napríklad Nanané, ktorú som robil v spolupráci s Kalim. Nanané určite zaradím do setlistu počas tohto turné.
Gitara bez hraníc
Na Instagrame som si všimol komentáre, že niektorí ľudia by pri vašich vystúpeniach radšej stáli, resp. tancovali. Zvažovali ste túto alternatívu namiesto sál s miestami na sedenie?
Zatiaľ idem cestou divadelného sedenia. Ak bude feedback od ľudí na státie silnejší, budem hľadať aj niečo na státie. Možno urobím koncert, kde na to ľudia budú pripravení. Som na vážkach hlavne preto, lebo sú takí, ktorí chcú tancovať, no určite by sa to niektorým nepáčilo. Mám pocit, že na tomto turné sa mi to lepšie vyjasní a uvidím, či oslovím ľudí aj touto formou. Každopádne by som to rád spravil, pretože sa mi páči, keď hrám súkromné alebo mestské akcie a ľudia môžu tancovať.
Máte v tomto smere skúsenosti z letných festivalov?
Áno a vždy je to príjemná zmena oproti mojim štandardným vystúpeniam. Je tam pohodová atmosféra, aj keď niekedy sa človek zapotí v tom teple (smiech).
Prijali by ste pozvania na takéto masové podujatia?
Samozrejme, veľmi rád. Milujem hrať ľuďom bez rozdielu, takže či to bude pre troch ľudí a či pre tisíce, vždy sa na to budem tešiť.
Môžete nám prezradiť, akým spôsobom presne pracuje tzv. looper, ktorý podľa vašich slov nahrádza na pódiu celú kapelu?
Na looperi sú pedále a na jeden z nich musím stúpiť, aby som spustil slučku (loop). V slučke si niečo nahrám a potom ju musím zošliapnutím ukončiť. Loopy na koncertoch robím stále naživo. Môže sa stať, že ak looper priskoro alebo neskoro spustím, dôjde k oneskoreniu alebo predčasnému skončeniu slučky. Týmto spôsobom je nebezpečné nahrávať niečo naživo na pódiu. Buď musíte začať odznova alebo to dohrať s tým, ako to je. Môže to ísť dosť na nervy (smiech).
Najprv si gitarou naloopujem nejaké perkusívne (shaker) alebo bicie (rytmičák, kopák) nástroje. Všetko si to viem nahradiť strunami. Potom loopujem samotnú gitaru, teda tóny a akordy, a mám ešte efekt (oktáver), ktorý mi nahrádza basgitaru. Tým vzniká dojem, že je so mnou celá zostava s bubeníkom, sprievodným gitaristom a basgitaristom.
Stalo sa vám aj to, že ste niečo spustili omylom a potom ste to museli dohrať nie podľa vašich predstáv?
Také momenty by som mohol spočítať na jednej ruke (smiech). Aj na minuloročnom turné sa mi stalo, že som naloopoval jednu slučku a potom som nedopatrením neskoro stúpil na pedál. S touto slučkou som už musel pokračovať ďalej, inak by som strašne dlho loopoval. Radšej som počkal štvrťsekundu, aby som to zladil. Podľa mňa to ľudia zrejme nepostrehli, ale pre mňa to bolo dosť diskomfortné.
Viete si predstaviť, že raz budete hrať na pódiu s kompletnou zostavou?
Určite áno, podľa mňa k tomu prirodzene smerujem. Keď som študoval na konzervatóriu v Banskej Bystrici, mal som kapelu. Covid ma donútil začať robiť veci sólovo, nebolo možné skúšať, a pod. Vtedy som si vymyslel tento one-man show projekt. Veľmi rád by som sa vrátil ku konceptu celej kapely. V nasledujúcich rokoch sa ľudia môžu tešiť na turné s kompletnou zostavou.
Pôvodná tvorba
V akom štádiu je príprava vášho ďalšieho štúdiového albumu? Akým smerom by ste chceli pokračovať v tvorbe?
V súčasnosti sa zameriavam hlavne na single, najnovší je Sedím s gitarou, ktorý som zverejnil spolu s videoklipom. Neskôr plánujem urobiť ďalšie single.
Väčšina gitarových virtuózov nahráva výlučne inštrumentálne albumy. Neplánujete nahrať aj vy niečo, čím by ste mohli najlepšie demonštrovať vaše technické schopnosti?
Ak je reč o inštrumentálnej tvorbe, nebol by to plnohodnotný album, ale skôr EP. Bolo by tam niekoľko mojich pôvodných vecí bez spevu.
Ako by ste porovnali komponovanie skladieb so spevom a bez spevu?
Spev toho vie veľa urobiť. Hudba popri ňom môže byť úplne jednoduchá. Ak je tam pekná spevácka linka a najmä text, ktorý podľa mňa na Slovákov dosť pôsobí, tak to v podstate urobí všetko. V inštrumentálnej hudbe musí byť naozaj pekná melódia, ktorá ľudí chytí za srdce. Alebo by to muselo byť niečo rytmické, čo ľudí dokáže strhnúť. Čo sa týka mojich preferencií, tak prevažuje ten rytmus, na temperamentné veci ľudia výborne reagujú. Je to ako keby disco spojené so španielskou gitarou. Ak je tam správny pulz, ľudia tancujú a nemusí tam byť žiadny spev.
Ako vnímate vy sám seba ako speváka?
Neprezentujem sa ako spevák, robím to, lebo ma to baví. Viac sa vnímam ako gitarista a spev beriem ako príjemný bonus. Viem spievať spôsobom, aby to bolo pre ľudí počúvateľné a niektorým sa to aj páči, takže to nebude až také zlé (smiech).
Ako vyzerá váš pracovný deň? Ako si delíte spev, cvičenie na gitare, komponovanie, aranžovanie, súkromný život, a pod.?
Existujú rôzne fázy. Momentálne to mám tak, že ráno vstanem, idem si fyzicky zacvičiť, pretože i to je pre muzikantov dôležité. Potom riešim pracovné veci, ako sú prípravy na turné. Je tam veľa administratívy aj preto, že si to sám manažujem. Od druhej do šiestej učím deti na ZUŠke v Bratislave. Ak mi večer zostane čas, robím veci ohľadom turné. Keď si niekedy ráno privstanem, cvičím na gitare techniku alebo vymýšľam nové pesničky.
Zvyknete od niekoho brať lekcie na spev alebo gitaru?
Keď som bol pred troma rokmi v SuperStar, bral som lekcie spevu. Tam ma naučili nejaké techniky, ktoré si teraz sám zlepšujem. Tým, že účinkujem aj na plesoch, kde viac spievam, mám možnosť si zdokonaľovať spev.
Neuvažujete hľadať si na ekonomické a organizačné záležitosti manažéra?
Zatiaľ som takého človeka nestretol, ale som tomu otvorený. Každopádne na Slovensku je malý trh a v podstate každý každého pozná, takže mám pocit, že manažovanie zatiaľ stíham. Ak by prišiel schopný človek, s ktorým by som si rozumel, tak by som sa tomu vôbec nebránil.
Na internete som videl vaše zábery, na ktorých ste takmer vždy s akustickou gitarou. Aký je teda váš vzťah ku gitare elektrickej?
Mal som obdobie, počas ktorého som veľa hrával na elektrickej gitare. Vždy ma to fascinovalo, tak som sa tomu chcel priučiť. Je tam veľký rozdiel v princípoch. Ak človek vie hrať na španielskej gitare, neznamená to automaticky, že vie hrať aj na elektrickej. Španielke sa venujem intenzívnejšie, no vedel by som pohrať i na elektrickej. Bol som pred dvoma rokmi pozvaný odohrať turné s jedným punkovým projektom, ktorý má veľmi bavil, pretože tiež išlo o energickú a strhujúcu hudbu.
V čom ešte vidíte svoje rezervy a v čom by ste sa chceli v budúcnosti zlepšovať?
Určite by som sa chcel zlepšiť v hre na gitare, keďže ide o nekonečnú cestu. Chcel by som sa zlepšovať aj v speve a organizácii koncertov. Celkom ma to začalo baviť, chcel by som to vylepšiť z toho produkčného hľadiska.
Informácia pre čitateľov:
Zakúpením lístka na ktorýkoľvek marcový koncert Dávida Bílka v sieti Predpredaj.sk sa automaticky zapájate do súťaže o súkromný koncert, ktorý vám Dávid na želanie odohrá pokojne aj u vás v obývačke.
Autor: Marek Danko