Hlavný mozog projektu Abuse, ktorý sa prednedávnom premenoval na The Autumnist, hudobník a skladateľ slovenských elektronických kompozícii medzinárodných parametrov – Vlado Ďurajka.

Abuse, ktorý si nielen na pôde elektronickej hudby získal slušné meno, zmenil názov na The Autumnist. Aký bol dôvod?

Hlavný dôvod bola existencia niekoľkých kapiel s rovnakým názvom. Aj pocit z Abuse nás smeroval niekam k brutálnym metalovým končinám. A keďže hudba sa presúva na internet, bolo potrebné mať unikátny, nezameniteľný názov, kvôli vyhľadávačom.


Nemajú teraz ľudia kvôli zmene názvu problém s identifikáciou Tvojej kapely?

Premenovanie bolo načasované s vydaním albumu, takže sa o tom aspoň trochu písalo v recenziách a podobne. Ale stalo sa mi na Pohode, že som stretol kamaráta a pýtal sa ma, prečo tento rok nehráme. Bol prekvapený, keď som mu povedal, že sme pred hodinou dohrali. Nezachytil, že sme sa premenovali.



Po niekoľkých demách si v roku 2004 vydal úspešný debut Abuse 'The Great Outdoors', tento rok si prišiel s eponymným albumom 'The Autumnist', ktorý takisto zarezonoval v prostredí hudobnej kritiky. Aké sú reakcie poslucháčov a návštevníkov koncertov? Vidíš rozdiel v odozve na nové a staré veci?


The Autumnist bol komponovaný s väčším ohľadom na možnosť zahrať tie skladby naživo. Mám pocit, že držia lepšie pokope, je tam väčší priestor pre živé nástroje, aj pre akú-takú improvizáciu, nie sú tak naviazané na konkrétne zvuky.

Hrali sme iba tri koncerty od vydania albumu, tak nemôžem veľmi porovnávať, ale pár záznamov, čo som videl, ma celkom uspokojilo. Mám pocit že je to viac muzikálne, sú to viac pesničky, než nejaké skladačky z loopov a samplov. Dúfam,že to tak cítia aj diváci.



The Autumnist - 'The Heist' (live @ Pohoda Festival,Trenčín, 17. 07. 2009)

Kvalitná elektronická scéna na Slovensku by sa na základe mediálne dostupných informácii dala spočítať na prstoch jednej ruky, možno dvoch. Zdieľaš podobný názor? Nechýba Ti u nás väčšie elektronické podhubie?

Nesledujem veľmi domácu scénu, páči sa mi ale čo robí Karaoke Tundra, jeho ostatný mixtape je fantastický, celkom sa mi páči Isobutane. Mal som veľmi rád Eduardo Borsuci, ale neviem, kam sa vytratili. A rád by som ešte niekedy počul niečo nové od Ettella Diamant. Ja ale veľmi nedelím scénu na elektronickú a neelektronickú, bol by som vďačný za akúkoľvek domácu kapelu na európskej úrovni, pokojne aj popovú. To čo sa mohlo podariť Khoibe... Na druhej strane by som bol rovnako vďačný za menej x-tých odvarov z britských gitaroviek.


Obraz tvorby klasického pesničkára sa zvykne popisovať ako „zoberiem do rúk gitaru, papier a pero...“ Ako ale vzniká elektronická pesnička?

Sadnem si za Rhodes piano, pustím si nejaký základný beat a snažím sa hrať, nahrávam si idey. Vrstvím stopy, pokúšam sa dať tracku nejaký vývoj v čase, rozvíjam. Alebo začínam od basovej sekvencie, prípadne začnem od nejakého samplu, ktorý často vo finálnom tracku napokon ani nie je. Snažím sa postupy obmieňať ako sa len dá.


'The Autumnist' je album, ktorý popri elektronickom základe obsahuje živé nástroje nahrané živými hudobníkmi – bubeníkom (a trúbkarom) Matúšom Homolom a basgitaristom Martinom Turzíkom, s ktorými hrávaš aj na koncertoch. Máš v pláne svoju kapelu rozširovať o nové mená, nástroje?


Nesmieme zabudnúť na Hlavolama, ktorý s nami scratchuje už takmer od začiatku. Live zostavu sme pred časom rozšírili o gitaru, hrá s nami Juro Plánovský, člen niekdajšej HC legendy Lues De Funes. Dúfam, že dostane ešte viac priestoru. Každý nový element ale vyžaduje viac času na skúšanie, takže neviem, či sa ešte budeme rozširovať, aj keď mať v kapele ozajstného pianistu a cellistu a dokázať zahrať všetko bez programovaných partov by bolo krásne. Ale čo by som robil ja?...asi dirigenta.


Na The Great Outdoors si použil ženský vokál v skladbe 'Given', na aktuálnom albume zase skvele vyšla spolupráca s Tracy Miller ('The Shore'). Nemáš ambície priniesť ženský vokál aj na koncertné pódium a posunúť hudbu viac k masám?

Určite by sme boli s vokálom zaujímavejšou kapelou, bola by to ale už asi iná kapela. Dominantný vokál dramaticky zmení charakter hudby a neviem, či by som bol schopný písať pesničky postavené na vokále. Ak ale život prinesie niekoho takého do kapely, nebránil by som sa tomu. Nateraz sa teším, že sa nám na Pohode podarilo s VJ Cladom do projekcie zosynchronizovať video spievajúcej Tracy do veľmi slušného timingu s hudbou. A verím, že nejaké piesne s vokálom od Tracy ešte pribudnú.


V jednom rozhovore si sa vyjadril, že „žiješ konzervatívne až suchársky“. Aký je vlastne Tvoj civilný život, je nejako spojený s hudbou?


Živím sa prácou art directora, čo je honosné označenie práce grafika v reklamnej agentúre. Po večeroch sa snažím robiť hudbu, bohužiaľ ležérnym tempom jeden album za 4 roky a občas sa čudujem, že ma to ešte stále baví. Inak žijem priemerným životom muža v stredných rokoch. (smiech)

--
Autor, foto a video: Juraj Cagáň

Súvisiaci interpreti: Abuse