Richard Grim je svojím polymorfným pôsobením na hudobnej scéne tak trocha záhadným zjavom. Tento týpek s "lennonkami" a šibalským vzhľadom stojí za viacerými projektmi, ktorých rodinka stále rastie, ako huby po daždi. Pod svojím občianskym menom nedávno vydal svoju kompozíciu pre sláčikový kvartet s názvom ŽiviJó.

Okrem vážnej hudby komponuje a vystupuje pod menom Boh Vajec, hrá a taktiež skladá v kapele God and Eve, bubnuje s Raptorom Kochom a v talóne má množstvo ďalších plánov a projektov. Popri tom všetkom študuje skladbu na pražskej HAMU. Tento rozhovor by sme pokojne mohli nazvať aj "Na veselú nôtu o vážnej hudbe s Richardom Grimmom". Ale to by sa nemohol (ne)kontrolovane uberať úplne inými smermi.

Rišo, je tvoja hudba vážna? 

Práve píšem online test z hudobnej estetiky, kde je otázka za tri body, že aká hudba sa dá považovať za peknú. Odpísal som, že neviem. Asi odpoviem rovnako. Neviem. A myslím to fakt vážne!

Predsa len sa asi zhodneme, že existuje členenie na tzv. vážnu a "nevážnu" hudbu, ktorá označuje obrovskú množinu hudby, ktorá nespadá do kategórie vážna. Podľa čoho ale delíš svoju hudbu ty do koloniek "Boh Vajec" a "Richard Grimm"? 

Hmmm… To je pravda, ale aj označenie "vážna" alebo "klasická" hudba už dnes troška stráca zmysel. Povedal by som, že to skončilo niekedy v 20. storočí a dnes už by som to tak nerozdeľoval. Ale áno, delím ju u seba na také dva tábory. Ani nie tak na vážnu a nevážnu, no skôr ide o to, že je to nejaký iný druh práce, a tým pádom to chcem mať rozdelené. Ako Boh Vajec viac hrám a improvizujem, keď niečo skladám ako Richard Grimm, viac píšem. I keď je pravda aj to, že keď píšem alebo keď som písal doteraz, tak som sa často opičil po skladateľoch z 20. storočia, takže ju môžeme považovať asi za vážnu. Som z toho vlastne úplne zmätený.

Vieš mi opísať,  ako vzniká skladba napísaná Richardom Grimmom? Nakoľko je to emocionálny proces a nakoľko je to matematika? O čo vlastne ide pri písaní vážnej hudby a v čom je to možno iné ako pri pope?   

Ako kedy. Niekedy hrajú emócie väčšiu úlohu, inokedy nejaké racionálne uvažovanie. Asi sa ale vždy snažím nájsť nejaký balans. Ak má človek nápad, ide to samé od seba. Nemyslím si, že je to v niečom iné, hlavne dnes. Aj vážna hudba má svoje pop songy, ten princíp sloha–refrén–sloha–bridge–refrén musel tiež z niečoho vzniknúť. Napríklad dobre spravená popová pesnička mi príde taká istá ako povedzme nejaká sonáta z klasicizmu. Problém je skôr v tom, že kedysi si nemal toľko možností a prístup k veciam ako dnes, a tak sa celkovo na teba kládli oveľa väčšie nároky. Aj na hudbu sa kládli väčšie nároky – skladalo sa buď pre Boha alebo pre bohatých – zjednodušene povedané.

Schválne uvádzam príklad z obdobia klasicizmu alebo baroka v Európe, lebo veľa ľudí si pod pojmom "klasická hudba vs. pop" predstaví "Mozart vs. Justin Bieber". Vtedy si si nezapol rádio počas toho, jak si oral pole, takže tá hudba mala trochu iný zmysel a tým pádom pri jej komponovaní skladatelia troška viac používali mozog a snažili sa to spraviť čo najlepšie. Nebol to len tak nejaký produkt. Aspoň to si myslím ja.

Raz som videl jeden rozhovor s Bertom z Bert & Friends, kde sa ho moderátor pýtal, že prečo sa vykašľal na vážnu hudbu, keď to má vyštudované a začal robiť pop, veď predsa mohol robiť niečo oveľa "lepšie" a on si vybral nejaký pop. Pamätám si, že to úplne nepobral a nepochopil, prečo sa ho to ten moderátor pýta a ja úplne chápem, prečo to nepochopil. Je to jednoducho zlá otázka. Rozdiel medzi tým nie je žiadny, dnes má človek len viac možností robiť niečo a spraviť veci inak a často "jednoduchšie" a potom to navodzuje pocit, že popový song má od klasiky daleko. Nemá. Mozart bol vlastne taký Elvis Presley svojej doby, akurát chudobný, no.

Beatles alebo Rolling Stones?

Frank Zappa.

Ok, môžeme povedať, že sme si dali malé kolo zahrievacích otázok, takže sa vráťme znova k vážnejším témam. Súhlasíš?

Dá sa odpovedať aj niečo iné ako Áno? Lebo podľa mňa nie. Ale rozhodne áno, súhlasím. Poďme sa zase na chvíľu tváriť hrozne intelektuálne, prosím.

V tom prípade by si nám mohol niečo povedať o tvojej ostatnej skladbe s názvom ŽiviJó. Názov znie oslavne. Je oslavou?

Zložil som ju pred dvoma rokmi a doteraz som nevedel, ako ju mám nazvať, ale týždeň dozadu mi zomrel dedo, s ktorým mám toto slovo dosť prepojené z rodinných osláv, lebo u nás často bývali rodinné oslavy a vždy sa spievalo "živijó" počas prípitku – samozrejme v poslednom kolečku aspoň trojhlasne, inak to nie je ono. Takže som si ho chcel poctiť a osláviť jeho smrť. Skladba má dve časti - ŽiviJó a MrtviJó. A aj tá hudba tak znie, aspoň pre mňa – je to taká oslava života a smrti, takže mi to všetko do seba zapadlo ako puzzle.

K hudbe ťa priviedol taktiež niekto z rodiny?

Áno. Otec a dá sa povedať, že dedo tiež. Oco mal zábavovú kapelu a vyrábal si backing tracky na svojich starých klávesoch a ja som na to tancoval, keď som mal štyri roky. Tam to celé začalo.

Kto je autorom zaujímavého artworku k skladbe a čo znamená? 

Autorom je free AI picture generator, ktorý som našiel na internete a napísal do neho niečo v zmysle "dedo boha vajca ako mŕtvy apoštol v kubistickom minimalizme".

Wow, pozerám, že AI tvojho deda rovno vysvätila (postava na artworku má nad hlavou svätožiaru). Ale chápem, je to starý otec Boha. Boha Vajec. Si obrazotvorný? Predstavuješ si niečo za notami?

No väčšinou, keď tie noty píšem, tak je fajn, keď aj viem, čo z nich potenciálne môže vyliezť, ale teraz neviem, ako to presne myslíš.

Skôr som myslel, či napríklad vidíš za harmóniami, tónmi či akordami farby alebo priamo nejaké výjavy. Myslím, že je to aj nejaký druh poruchy, mne to však prišlo vždy normálne.

Nie, touto poruchou nie som bohužiaľ obdarený, ale viem ti presne povedať, akej farby sú pre mňa dni v týždni. To je tiež nejaká porucha? Alebo je to normálne? 

To netuším, ale keď to vygooglim, uvediem to do poznámky redakcie. Zatiaľ ťa poprosím priradiť farby k dňom v týždni.

Ok. Pondelok – biela, Utorok – hnedá, Streda – žltá, Štvrtok – zelená, Piatok – červená, Sobota – tá je znova hnedá, ale netuším prečo, Nedeľa – čierna.

Mimochodom, čo tvoja prezývka Boh Vajec? Ako vznikla? Ja tento prefláknutý príbeh už poznám, ale predpokladám, že väčšina našich čitateľov nie. Povedz túto storku, akoby to bolo prvýkrát, prosím.

Už som ťa chcel pochváliť, že si sa to nespýtal a teraz si si to takto pokazil. Raz som spravil môjmu kamošovi s frajerkou strašne super praženicu, keď mali opicu a ona na mňa zakričala, že som boh vajec. Tak som sa stal Bohom. Takto to vždy vravím po prvýkrát.

OK, toto ma celkom zaujalo a rovno sa opýtam, ako robíš praženicu? Vraví sa, čo človek, to iná praženica. Čo je tvoj špeciálny recept?

Droždie je čarovná prísada. Rád pridávam aj olivy, tie tomu tiež vedia pridať docela šmrnc. A základ je, že to nemôžeš spraviť suché. Suchej praženice by som sa ani nedotkol. Nikdy! A už vôbec by som ju neservíroval, cítil by som sa trápne.

Och, to si povedal presne, neznášam suchú praženicu. Respektíve zjem ju, ale keď si mám vybrať, víťazom je vždy redšia a mokrá praženica.

Som rád, že si rozumieme.

Momentálne o čosi viac spolupracuješ so svojím niekdajším spoluhráčom z dávnej kapely Max Bazowski, Františkom Pisarovičom. Vídať vás aj na spoločných vystúpeniach projektu Boh Vajec. Čo spolu momentálne chystáte? 

Áno, je to tak. František si za tých pár rokov vybudoval doma celkom slušnú elektráreň a naučil sa s ňou veľmi zaujímavo pracovať. Prišlo nám to ako fajn nápad začať spolu opäť niečo robiť, keďže sa poznáme už veľmi dlho a žijeme teraz v jednom byte v Prahe. Je to také experimentálne duo, ktoré hrá hocičo od techna, cez slam poetry a pod. Teraz som sa dokonca dostal po 3D tlačiareň, ktorú by som nám rád pridal do výbavy a chcel na nej hrať. Plánujem z toho časom urobiť väčšiu a komplexnejšiu vec, kde chcem kombinovať rôzne veci. Zatiaľ je to viac-menej taká sranda.

Pre lepšiu predstavu, ako sa dá hrať na 3D tlačiarni, pridávam video jednej skladby, ktorú si na ňom už stihol skomponovať.

Ako to vlastne je? Komponuješ ty alebo je to spolupráca s 3D tlačiarňou, ktorá sa tiež aktívne zapája?

Jednoducho. Dáš na ňu zopár kontaktných mikrofónov a zapneš ju. (smiech) Píšem o tom aj bakalárku, kde rozoberám podobné otázky. Je to súčasť takého väčšieho konceptu, ktorý som si nazval Ticho neexistuje. Je to aj názov môjho albumu, ktorý je vyskladaný z rôznych fieldrecordingových nahrávok, ktorého súčasťou sú aj 3D tlačiarne.

Ono to vlastne komponujem ja. Vytvorím nejakú "grafickú partitúru" a dám jej to ako predlohu, no a ona je niečo ako jedinečný interpret, ktorý ju hrá. Ale v tejto konkrétnej skladbe TUSK, partitúru vymýšlal môj kamoš Ondrej Slavík, lebo sa do tých tlačiarní viac vyzná. Pre mňa je to stále celkom novinka.

To znie zaujímavo. V podstate je to akoby si bol producent, ktorý objaví skrytý talent v 3D tlačiarni a vydá jej debutový album. Keby bola živá, mala by z toho asi aj radosť.

Ja by som napríklad veľmi rád vydal album, ktorý by patril iba 3D tlačiarni! Plánujem to určite.

Vráťme sa späť k Richardovi Grimmovi. Budú sa dať niekde tvoje notové zápisy počuť live, v zostave, v akej boli nahraté? 

Dúfam. Teraz sa bude zrovna krstiť v Bratislave CD klaviristky Kristíny Smetanovej a Júlie Stahl Novosedlíkovej, čiže Devanas DUO, kde zaznela aj moja hudba pre štvorručný klavír. ŽiviJó by som tiež rád niekde počul naživo, hádam sa mi s kvartetom, s ktorým sme to nahrávali, podarí dostať na nejaký zaujímavý koncert. Ale inak neviem, nesnažím sa to nejako tlačiť, ani úprimne neviem, ako to presne v tejto vážnej hudbe funguje. Vždy rád niečo napíšem, som spokojný, ak sa to dobre nahrá a ak je záujem o to, rád to hocikomu ponúknem. Nebránim sa ničomu, ale nechystám zrovna klavírne turné. Možno raz.

Venuješ sa, povedzme, aj pre širšie publikum ľahšie stráviteľnej hudbe. Hráš napríklad v kapele God and Eve, ktorá sa pohybuje na hrane jazzu, fusion, progu, indie či popu (v tomto vymenúvaní by som vedel pokračovať ešte veľmi dlho, robí mi to dobre). Chystáš teraz aj nejakú možno "masovejšiu" hudbu v žánrovom pojatí? Spoluprácu s raperom, popovú skladbu, čokoľvek, čo je teraz "in"?  

Aj by som povedal, že si to nechám ako prekvapenie, ale je to asi úplne jedno. Nie asi, je to jedno, hah. Hej chystám teraz docela srandovné veci. Pracujem na jednom albume, kde spolupracujem s ľudmi zo Slam Poetry. Je to taký projekt, kde som si sám trochu nastavil hranice, lebo ich nechám vždy nahrať zopár textov, z ktorých potom jeden vyberiem a snažím sa ho zhudobniť. Zábavné na tom je, že každý z tých slamerov má inú charizmu a štýl, čiže tomu prispôsobujem aj hudbu a sú z toho zatiaľ celkom vtipné výsledky. Je to ale beh na dlhšiu trať, takže absolútne netuším, kedy to bude hotové.

Oslovila ma aj hrozne fajn kapela Obligátne, ktorým teraz produkujem EP, čo je pre mňa tiež nová skúsenosť. Z toho mám radosť, sú to veľmi fajn ľudia, dobre sa s nimi pracuje a sú to aj dobrí hudobníci, takže je to po všetkých stránkach super strávený čas. A do toho všetkého som sa spoznal s jedným umelcom z Berlína, s ktorým teraz spoločne pracujeme na nových nápadoch, akurát neviem, ako moc prístupné širokej verejnosti to nakoniec bude, haha.

A ty čo plánuješ? Povedz mi niečo o sebe, tiež ma to zaujíma.

Momentálne sa chystám editovať tento článok. Je to trocha náročné, lebo máš slovosled jak Andrej Danko. A inak ja moc neplánujem. Mám vyslovene iba krátkodobé plány typu "operiem si dnes prádlo", ktoré väčšinou odložím na ďalší deň. Ale snáď to dnes vyjde. Drž mi palce!

Hej, to je pravda. To je tým, že moje myšlienky sú rýchlejšie ako rozmýšľanie nad vetnou skladbou. Zmieril som sa aj s faktom, že zo mňa nikdy nebude spisovateľ. Sorry za robotu navyše. Sprav zo mňa prosím intelektuála a popridávaj mi tam kvetnatejšie vety. A samozrejme držím! Inak dobre, že si to spomenul. Tiež si idem oprať a niečo dobré navariť. Aj ty by si si mal spraviť niečo dobré na jedenie. Alebo už si si nebodaj spravil? Našla si táto činnosť miesto v tvojich dnešných krátkodobých plánoch? Pochváľ sa! Poďme sa baviť znova o jedle!

Asi ťa sklamem, no mám tesne pred výplatou a v týchto dňoch praktikujem hladovku, ktorú kombinujem s vipassana meditáciou. V tomto jarnom období je to ako očista na nezaplatenie. Doslova!

No dobre, ale nepreháňaj to.

Autor: Renat Khallo

Vznik skladby ŽiviJó podporila Nadácia Tatra Banky, Hudobný fond a SKF Soza.