Bez tradície niet budúcnosti. S týmto heslom potvrdzuje Wilsonic Festival svojho tohtoročného headlinera. Je ním britská formácia Underworld, ktorá sa v 90. rokoch, spoločne s kapelami ako The Prodigy alebo The Chemical Brothers, podieľala na rozšírení elektronickej tanečnej hudby z britských klubov na štadióny po celom svete.

Wilsonic Festival tento rok vzdá hold inovátorom, ktorí, najmä svojím tretím albumom Dubnobasswithmyheadman (1994), spôsobili pred dvoma desaťročiami revolúciu v tanečnej, elektronickej aj populárnej hudbe zároveň. Underworld sa ujmú úlohy headlinera, akého festival ešte vo svojej histórii nepamätá. Okrem britskej legendy bude nový štart a novú éru festivalu, ktorý na Slovensko prináša hudobné trendy a reflektuje aktuálne dianie na hudobnej scéne, tento rok reprezentovať aj Kanaďan Akufen s projektom Horror Inc., Francúz Jackson and his Computerband, poľská kapela Napszykłat či Američania HEALTH.

Od kultového filmu k športovému vrcholu

Underworld sa do všeobecného povedomia dostali najmä vďaka úspechu kultového filmu Dannyho Boylea Trainspotting (1996). Odznel v ňom track Dark & Long (Dark Train) zo spomínanej tretej štúdiovky, no najmä nezabudnuteľná skladba Born Slippy .NUXX, ktorá sa stala hymnou najsilnejšej generácie fanúšikov elektronickej hudby a kapelu vyniesla na absolútny vrchol elektronickej scény. Hymnický status neskôr dosiahli aj ďalšie kultové skladby ako Rez či Two Months Off.

Začiatkom nového milénia formáciu po desiatich rokoch opustil producent Darren Emerson, ktorý stál pri jej najväčších úspechoch, a Underworld opäť pokračovali ako duo v zložení Karl Hyde a Rick Smith. Viackrát však presvedčili, že aj bez Emersona dokážu posúvať hranice svojho charakteristického zvuku a nálepku "progresívna elektronika" si stále zaslúžia.

Jednou z najsilnejším skladieb ich "novej éry" je hypnotická a snová Beautiful Burnout zo zatiaľ predposledného albumu Oblivion With Bells (2007), ktorá patrila k emocionálnym vrcholom ich premiérového koncertu na Slovensku. Ten sa konal pred piatimi rokmi v Inchebe a odvtedy duo stihlo vydať ešte jeden album - Barking (2010). Na ňom prekvapila napríklad spolupráca s hviezdou drum&bassu High Contrastom v pozitívne ladenom singli Scribble. Okrem štúdiových albumov pravidelne pracujú aj na soundtrackoch k Boyleovým filmom, naposledy prispeli hudbou k jeho aktuálnemu počinu Trance (2013).


Do histórie sa Underworld opäť veľkými písmenami zapísali vlani a aj tentokrát bol pri tom Danny Boyle. 16 rokov po Trainspottingu totiž prišla ďalšia výnimočná spolupráca, pričom tentokrát bolo vopred jasné, že pôjde o triumf, ktorý si vychutnajú milióny fanúšikov na celom svete. Slávny filmár totiž režíroval otvárací ceremoniál Olympijských hier 2012 v Londýne a o famózny soundtrack večera sa vďaka jeho pozvaniu postarali práve Underworld. Hyde a Smith hudbu k ceremoniálu obohatili aj novými skladbami - jednou z nich je nádherná kompozícia Caliban's Dream, ktorou ďaleko prekročili hranice elektronickej hudby. Po vyše 25 rokoch na scéne tak opäť potvrdili svoj status legendy a za hudbu k otvoreniu olympiády získali aj cenu britského hudobného magazínu Q za zvukové inovácie.

Wilsonic Festival ponúka jednu z mála príležitostí vidieť Underworld tento rok naživo ešte predtým, ako sa spevák Karl Hyde začne naplno venovať sólovej kariére. Tento mesiac totiž vydáva debutový album s názvom Edgeland.


Návraty z kategórie zásadných

Okrem legiend sa na Wilsonicu objavia aj mená, ktorých tohtoročné návraty vyvolávajú na elektronickej scéne veľké ohlasy. Tým prvým je projekt Francúza Jacksona Fourgeauda, vystupujúceho pod pseudonymom Jackson and his Computerband. Jeho debut Smash, vydaný labelom Warp Records pred ôsmimi rokmi, de facto udal francúzkej elektronickej scéne nový smer a projekty ako Justice, SebastiAn či celá scéna okolo Ed Banger Records z neho čerpajú dodnes. V máji tohto roku konečne vydáva nasledovníka svojho debutu a naživo ho predstaví naozaj spektakulárne: na Wilsonic si privezie šesťdielnu scénu pripomínajúcu vnútrajšok kozmickej lode.

Ďalším scénotvorným návratom bude vystúpenie kanaďana Marca Leclaira, ktorý ako Akufen pred 11 rokmi na debutovom albume My Way svojím inovatívnym prístupom k samplingu definoval žáner micro-house. Na jeho nasledovníka bude treba počkať až do 3. júna, kedy presne v týždeň konania Wilsonic Festivalu vyjde na značke Perlon album Briefly Eternal. Marc si namiesto Akufena oprášil svoje producentské alter ego Horror IncWilsonic Festival bude po známom berlínskom klube Panorama Bar hneď druhou zastávkou na jeho promo turné a veľkým dôvodom na radosť, keďže zakladateľ micro-housu vydal za posledných šesť rokov len dve nahrávky a naživo hrá už len zriedka.

Noise rock aj experimentálny hip-hop

O tom, že Wilsonic nie je len o tanečnej elektronike, presvedčí aj losangeleská pätica HEALTH svojou zvukovou kolážou experimentálneho rocku, noise rocku a elektroniky. Unikátny sound vyludzujú aj pomocou prístroja Zoothorn – kombinácie mikrofónu a gitarového pedálu. Po turné s Crystal Castles pripravujú nový, podľa nich veľmi elektronický album.

Na Wilsonic po druhýkrát zavíta poľské duo Napszykłat, ktoré experimentuje s elektronikou, hlukom a post-hiphopom. Napriek textom v poľštine hrávajú na najlepších svetových festivaloch ako Unsound v New Yorku a Tbilisi, Primavera v Barcelone či SXSW v americkom Austine. Najzaujímavejší zjav súčasnej poľskej hudby bude reprezentovať stredoeurópsku progresívnu scénu, ktorá bude mať na Wilsonicu tradične silné zastúpenie.

Wilsonic Festival 2013 sa uskutoční 7. a 8. júna po prvýkrát mimo mesta - v areáli Divoká voda v Čunove, 15 km od Bratislavy. Premiérovo tak bude možné na festivale aj stanovať, čo nepochybne prispeje k atmosfére festivalu. Aktuálna cena dvojdňových vstupeniek - 39 eur - platí do 21. apríla alebo do vypredania 2000 ks. Lístky na jednotlivé dni sa začnú predávať až mesiac pred festivalom, po oznámení programového rozvrhu. Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke Wilsonic.sk.

Text: PR (Michaela Ivaničová), Hudba.sk (Patrik Marflák)
Foto: Wilsonic PR

Súvisiaci interpreti: Underworld