16. ročník medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie ponúkne od 10. do 20. septembra v Bratislave sériu atraktívnych podujatí. Nebude chýbať koncert v Dóme sv. Martina, tradičná Bratislavská noc komornej hudby, hudobné popoludnie pre deti, premiéry dokumentov o slovenských skladateľoch a zaujímavé medzižánrové presahy.

Festival otvorí vo štvrtok 10. septembra v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava premiéra nového koncertného programu skupiny Longital (Shina, Daniel Salontay, Marián Slávka) s názvom Longital Suita & sláčikové kvarteto. V programe, na ktorom sa aranžérsky podieľal Slavo Solovic, zaznejú v novej podobe skladby z aktuálneho albumu skupiny s názvom A to je všetko?.

Spojenie, ktoré má dlhú históriu

"Spolupráca so Slavom Solovicom začala ešte pamätného roku 2001, kedy vyšla na Slnko Records jeho hudba k divadelnej hre Diskopigs a on na oplátku produkoval album Šinadisk, ktorý spôsobil, že my, organickí muzikanti, sme sa vďaka Slavovi začali zaoberať elektronikou. Potom sa naše cesty pretli v roku 2013, kedy nám zaranžoval pesničku Zlatá do orchestrálnej podoby a tá odznela na odovzdávaní cien Nadácie Tatra banky za umenie. Odvtedy nám vŕtalo v hlave povenovať sa tomu viac, ale až teraz prišla tá pravá chvíľa," približuje genézu zaujímavej spolupráce speváčka a basgitaristka Longitalu Shina.

"Bol som na koncerte Longital, ešte keď hrali dvaja. Majú to perfektne zocvičené, pesničky sú zaujímavé, zdalo sa mi, že je to už vlastne súčasná klasická hudba," povedal pre Denník N Solovic, ktorý projekt nazval hudobným dobrodružstvom a ako člen sláčikového kvarteta si v ňom aj zahrá. Známy skladateľ a dirigent v poslednej dobe ako aranžér úspešne spolupracoval aj s Korben Dallas a Sendreiovcami, spolupráca s triom Longital je ďalším projektom, ktorý presahuje hranice klasickej hudby.

Konvergencie, ktoré sú pomenované po legendárnom albume skupiny Collegium musicum, podobné zaujímavé spojenia cielene vyhľadávajú. "Na Konvergenciách vznikajú netradičné a nové hudobné stretnutia, ide o vzrušujúce hľadanie, kvôli ktorému kritika festival nazvala aj hudobnou dielňou. Základom Konvergencií ostáva komorná hudba, radosť zo spoločnej tvorby, priateľských stretnutí a neformálnej atmosféry. V tomto je festival naozaj výnimočný a silný," charakterizoval Konvergencie umelecký riaditeľ festivalu, známy slovenský violončelista Jozef Lupták. 


Lásky minulé

Netradičným hudobným stretnutím bude aj projekt Amores Pasados, ktorý pochádza z dielne renomovaného mníchovského vydavateľstva ECM. Medzi jeho protagonistov patrí vynikajúci britský tenorista John Potter, bývalý člen známeho vokálneho súboru The Hilliard Ensemble, ktorý sa na Konvergenciách v minulosti predstavil so súbormi The Dowland Project a Being Dufay. Tentokrát si do Bratislavy so sebou privedie vynikajúcu nórsku sopranistku Annu Mariu Friman, členku vokálneho Tria Mediaeval, s ktorým speváčka získala nomináciu na prestížne ocenenie Grammy. Súbor dopĺňajú lutnisti Jacob HeringmanAriel Abramovich.

Album Amores Pasados, ktorý britský denník The Guardian nazval "pôsobivou kolekciou lutnových piesní a hudobných nálad", ponúka skladby renesančného hudobníka, básnika a lekára Thomasa Campiona (1567-1620) spolu s piesňami so sprievodom lutny od klasikov rockovej hudby Johna Paula Jonesa (Led Zeppelin), Tonyho Banksa (Genesis) a Stinga.

"V 21. storočí môžeme už aj týchto hudobníkov pokojne označiť za skladateľov, komponovanie klasickej hudby je len malým vybočením v rámci sofistikovaného sveta harmónií, v ktorom sa bežne pohybujú. Tony Banks zhudobnil poéziu Campiona, John Paul Jones si vybral básne z troch veľkých období španielskej literatúry, Stingova skladba Bury me deep in the greenwood na jeho vlastný text bola pôvodne určená pre film Robin Hood. Všetky piesne získali definitívny tvar až v štúdiu, kde sa tak ako vždy stalo vďaka asistencii Manfreda Eichera," povedal John Potter o vzniku výnimočného projektu, pôsobivom spojení poézie a hudby, ktorý zaznie 17. septembra v bratislavských Klariskách.

Susanna & Ospalý pohyb

Netradičný piesňový večer ponúkne 20. septembra v Ateliéri Babylon aj koncert kultovej skupiny Ospalý pohyb (v aktuálnej zostave Martin Burlas, Peter Zagar, Pavol Hubinák, Daniel Baláž). Tá sa pred letom po približne 20 rokoch pripomenula viacerými vydarenými koncertmi. Štýl kapely hrajúcej alternatívnu hudbu, ktorú si v 80. a 90. rokoch 20. storočia všímala najmä česká kritika a predpovedala jej medzinárodný úspech, je v knihe Slovenské hudobné alternatívy (Július Fujak) charakterizovaný ako "kombinácia interpretačne kolektívnej podoby ambientnosti a kontrastnej sónickej brutality". V Ospalom pohybe pôsobili do jeho odmlčania v polovici 90. rokov napríklad výtvarník Ivan Csudai, herečka Lucia Piussi, ale aj klavirista Miki Skuta.

Skupina sa o pódium bude deliť s charizmatickou nórskou speváčkou Susannou Wallumrød, ktorá sa predstaví v triu s gitaristom Helge Svenom (Deathprod / Supersilent / Minibus Pimps) a Fredrikom Wallumrødom (perkusie, vokály). Prejav speváčky na aktuálnom albume Wild Dog charakterizoval NY Times ako spojenie krištáľovej čistoty, mágie a tajomna. O vokálnych kvalitách Susanny Wallumrød sa mohli presvedčiť návštevníci Konvergencií, keď v Bratislave hosťovala s medzinárodným projektom If Grief Could Wait. Tentokrát predstaví s vlastným triom originálne coververzie, ktorými sa preslávila, ale aj vlastnú tvorbu.

Pozrite si program Konvergencií 2015 v predchádzajúcej tlačovej správe alebo na oficiálnych stránkach www.konvergencie.sk a www.facebook.com/konvergencie.


Zdroj: Konvergencie + Longital
Foto: Konvergencie / Ivana Šataník

Súvisiaci interpreti: Longital