Kvalitný zvuk a nápaditá hudba je polovicou úspechu audiovizuálnych diel, no tvorcovia filmov či reklám na Slovensku na to často zabúdajú a audio zložku podceňujú či zanedbávajú. Kampaň s veľavravným názvom Sound Matters (na zvuku záleží) je zvukovou osvetou, ktorá chce prispieť k tomu, aby sa tento stav zmenil.
"Veľká väčšina z nás má rada vynikajúce filmy s kvalitným zvukom. Preto chodíme do kina - aby sme videli film na veľkom plátne vo vysokom rozlíšení a počuli kvalitný zvuk na kvalitnej reprosústave v kinosále. V produkčnom reťazci sa však častokrát táto zložka zanedbáva, čo v značnej miere ovplyvňuje aj audiovizuálny zážitok," hovorí jeden z autorov kampane Andrej Fulop zo štúdia Grand Beats.
Priblížiť sa Hollywoodu - nie rozpočtom, ale zmenou prístupu
Produkcia hollywoodskych filmov je dobrým príkladom, tam je totiž naozaj dbané na každý detail. Skúsený a šikovný režisér si vie na film vybrať tých najlepších členov štábu a vytvorí pre nich také podmienky, aby dokázali dať zo seba to najlepšie. Výsledkom sú stovky filmov, ktoré nikdy neupadnú do zabudnutia, stali sa legendami, ktoré stále oslovujú divákov aj roky po ich vzniku. Oslovujú všetkými aspektmi - príbehom, kostýmami, výberom lokácií, vizuálnym spracovanim, hereckými výkonmi, špeciálnymi vizuálnymi efektami, vynikajúcou hudbou a skvelými zvukovými efektami.
Nie vždy je ale v audioprodukcii možné vytvoriť optimálne podmienky, aby sa táto "mágia" udiala. V menej bohatých krajinách, a teda aj u nás, sa bežne stáva, že na audiovizuálne diela nie je optimálny rozpočet, a preto sa kvôli redukcii výdavkov musia robiť kompromisy všade, kde to je možné. Jednotlivé zložky produkčného reťazca týmto ale utrpia a úroveň výsledného produktu je ohrozená, bez ohľadu na to, či sa jedná o film, reklamu, animáciu či trailer.
Jednou zo zložiek, ktorá je pri takýchto situáciách často na konci zoznamu priorít, je zvuk. Bežne sa stáva, že zvukoví producenti, ktorí majú audiovizuálne dielo ozvučiť, dostanú projekt na ozvučenie "o 5 minút 12" a je od nich vyžadované aby to "rýchlo nejako urobili", pretože za dva dni bude premiéra, prípadne začína nejaká kampaň. "Zvuku a hudbe často nie je venovaná dostatočná pozornosť napriek tomu, že tvoria 50% audiovizuálneho zážitku. Všeobecné povedomie o tom, že zvuk má moc výrazne posilniť posolstvo vizuálu, je v našej krajine nízke. Z tohto dôvodu sa často stáva, že celé dielo je priemerné napriek tomu, že nápad bol dobrý, vizuál bol dobre urobený tiež, ale na zvuk neostal čas," vysvetľuje Andrej Fulop.
V rámci kampane Sound Matters je v čase vydania článku zverejnených prvých päť videí (ďalšie pribudne už dnes - vychádzajú každý pondelok na Facebooku aj na Youtube). Na sociálnej sieti sa minulý týždeň popri samotných Sound Matters spotov objavilo aj vtipné titulkové video, postavené na známom internetovom meme zo španielskej televízie. V ňom je s humorom opísaná práve vyššie spomenutá situácia, kedy hudobný producent, resp. tvorca zvuku pri realizácii videa ťahá za najkratší koniec. (zvuk si v playeri si pustíte vpravo dole)
Sound Matters je revolúcia
"Aj keď je to objavovanie teplej vody, ale aj tak som rád, keď sa hovorí o zvuku," napísal jeden z prvých fanúšikov kampane na Facebooku. Skutočne nejde o žiadne vynájdenie kolesa, no prax ukazuje, že takáto osveta je na Slovensku veľmi potrebná. Navyše je kampaň aj veľmi kreatívna a kvalitná, preto sme sa ju rozhodli na Hudba.sk podporiť.
Cieľom Sound Matters je nielen poukázať na dôležitosť zvuku a zvyšovať nároky u bežných divákov, ale osloviť aj tých, ktorí majú pri tvorbe audiovizuálnych diel v rukách najväčšiu rozhodovaciu moc. Tvorcovia kampane neskromne hovoria o revolúcii v prístupe k zvuku, pretože je nepopierateľným faktom, že je jednou z kľúčových súčastí audiovizuálnych diel.
Videá Sound Matters vám názorne ukážu, že nie je jedno, čo pri pozeraní filmu alebo reklamy počujeme, pretože to, čo počujeme, má na nás rovnako zásadný vplyv ako to, čo vidíme. Zapojte si kvalitné reproduktory alebo slúchadlá a pohodlne sa usaďte. Prajeme príjemný "mini-filmový" zážitok!
Text: Hudba.sk / Sound Matters
Foto: Sound Matters