Streamovací gigant Spotify sa len nedávno pochválil dosiahnutím zisku, ktorý presahuje 1 miliardu eur. O to viac pobúril hudobníkov, ale aj poslucháčov jeho generálny riaditeľ Daniel Ek, ktorý sa v príspevku na sociálnej sieti zamýšľal nad nákladmi, ktoré musia tvorcovia hudby vynaložiť na "vytváranie obsahu". Tvrdí, že v dnešnom svete sa tieto náklady rovnakú "takmer nule".

Ek týmto vyhlásením naznačuje, že moderné technológie sú hudobníkom natoľko nápomocné, že vytváranie obsahu je jednoduchšie a dostupnejšie než v minulosti. "Dnes, keď sú náklady na vytváranie obsahu takmer nulové, môžu ľudia zdieľať neuveriteľné množstvo obsahu. To podnietilo moju zvedavosť ohľadom konceptu dlhej trvácnosti verzus krátkej trvácnosti," uviedol v poburujúcom príspevku.

A pokračoval: "Zatiaľ čo mnohé z toho, čo vidíme a počujeme, rýchlo omrzí, existujú nadčasové nápady alebo dokonca hudobné skladby, ktoré môžu zostať relevantné desaťročia alebo dokonca storočia. Napríklad sme svedkami oživenia stoicizmu, pričom mnohé z poznatkov Marcusa Aurelia rezonujú aj po tisícoch rokov. To ma núti zaujímať sa: aké sú tie najneintuitívnejšie, no trvalé nápady, o ktorých sa dnes často nehovorí, ale môžu mať dlhú životnosť? Tiež, čo teraz vytvárame, čo bude stále oceňované a diskutované o stovky či tisíce rokov odo dneška?" pýtal sa v závere a dostal viacero ostrých odpovedí.

"Hudba bude oceňovaná aj o sto rokov. Spotify nebude. Budeme si ho pamätať len ako zlý príklad parazitického nástroja na získavanie hodnoty z hudby iných ľudí. (Alebo "obsah", ako to niektorí podvodníci radi nazývajú)," napísal jeden komentujúci v reakcii pod príspevkom.

"Ten chlap je mimo"

Reagovali však aj samotní hudobníci, ktorí najlepšie vedia, čo všetko spadá do nákladov, ktoré je potrebné na hudobnú tvorbu vynaložiť. "Kašlite sa na miliardára," napísala basgitaristka skupiny Primal Scream Simone Marie Butler jednoducho, kým iní sa rozpísali viac. "Časové náklady na písanie hudby, náklady na vybavenie na nahrávanie hudby, náklady na mastering a nahrávanie na všetky platformy nie sú nulové. Nula je cena a hodnota zásahov TikToku," reagoval producent Rusty Equan.

"V skutočnosti môže byť stále drahé robiť nahrávky, najmä ak vám záleží na spravodlivom vyplatení spolupracovníkov. Mnohí hudobníci sú zruční v tom, aby dosiahli svoje kreatívne ciele v rámci obmedzeného rozpočtu. A skutočne sú niektoré aspekty výroby cenovo dostupnejšie ako v minulosti. To však často končí radikálnym nadhodnotením," vyjadrila sa nezisková organizácia Future Of Music Coalition.

"Ten chlap je úplne mimo," tvrdí novinár James Thornhill. "Celým ich obchodným modelom bolo kradnúť hudbu, používať ju na budovanie základov a potom sa dohodnúť na rokovaniach s nahrávacími spoločnosťami, aby trvali na tom, že nemusia platiť umelcom a skladateľom," kritizoval ďalší komentujúci.

Ľudia si myslia, že hudba je zadarmo

Švédska spoločnosť má celosvetovo približne 615 miliónov používateľov a od prvého uvedenia na trh v roku 2006 investovala obrovské množstvo peňazí do rastu značky. A práve nedávne správy o rekordných ziskoch, ktorými sa spoločnosť pochválila, vytvorili kontext, v ktorom vyznievajú zverejnené úvahy generálneho riaditeľa Spotify mimoriadne poburujúco. Zvlášť po nedávnych vyhláseniach viacerých hudobníkov, ktorí vyjadrili svoje obavy z toho, že vzostup streamovania je pre nich, najmä z ekonomického hľadiska, nebezpečný.

James Blake v príspevku na sociálnej sieti hovoril o "neprimeraných prekážkach, ktorým hudobníci čelia". "Ak chceme kvalitnú hudbu, niekto za ňu bude musieť zaplatiť. Streamovacie služby neplatia férovo, vydavateľstvá chcú väčší zisk ako kedykoľvek predtým a len sedia a čakajú, kým sa stanete virálom, TikTok neplatí férovo a turné je pre väčšinu umelcov neúmerne drahé," pokračoval hudobník. "Vymývanie mozgov zafungovalo a teraz si ľudia myslia, že hudba je zadarmo," dodal ostro.

K problému sa vyjadril spomedzi mnohých aj Trent Reznor z Nine Inch Nails, ktorý povedal, že "strašné odmeny za streamovacie služby smrteľne zranili celý rad umelcov, vďaka čomu je neudržateľné byť umelcom". "Myslím, že ľudia chcú len zapnúť kohútik a pustiť hudbu. V skutočnosti ich nezaujímajú všetky tie romantické sračky, o ktorých som si myslel, že na nich záleží," dodal Reznor.

Text: Hudba.sk (zdroj: Nme.com)