Ešte pred zavedením kvót na hranie domácej tvorby sa na rôznych miestach rozpútala diskusia, či je na Slovensku dosť kapiel, ktorých tvorba je vhodná pre jednotlivé formáty rozhlasových staníc. Najmä najpočúvanejšie komerčné rádiá argumentujú tým, že nemajú čo hrať. Možno by stačilo poobzerať sa aj mimo stredného prúdu.

Napokon, aj do svetového hudobného mainstreamu občas preniknú interpreti, ktorých tvorba nie je zrovna typickou ukážkou súčasného tanečného popu, pop rocku, R&B alebo ľahko stráviteľného rapu, teda žánrov, na ktorých sú väčšinou postavené playlisty najväčších komerčných staníc. Takto sa aj do slovenského éteru na popredné miesta rebríčka hranosti v posledných rokoch dostali skladby od neopočúvaných, vlastne dovtedy úplne neznámych hudobníkov ako Gotye & Kimbra, Hozier, Nico & Vinz, Passenger alebo najnovšie objavy Lukas Graham, Dua Lipa a aktuálne najhranejší Matt Simons. A mnohí ďalší, ktorých mená možno väčšine poslucháčov nič nehovoria, no pri počúvaní ich skladieb si rádio nepreladili.

Väčšina spomenutých interpretov mala jeden veľký globálny hit a potom už o nich v takom merítku počuť nebolo, aj keď im to nepochybne pomohlo získať širšie publikum aj pre svoju ostatnú "nehitovú" tvorbu. Pointou totiž je, že pre zahratie skladby v rádiách na západe nemusíte byť Rihanna, aby ste dostali šancu. A nemusíte ani Rihannu kopírovať, práve naopak, čím ste autentickejší, tým lepšie.

Prečo teda slovenské skladby nie sú pre rádiá dosť kvalitné, ak pod nimi nie je podpísaný Ivan Tásler alebo Miro Jaroš, a zároveň sa nesnažia napodobniť čokoľvek, čo práve letí vo svete mainstreamu? Nikto z vyššie spomenutých zahraničných umelcov to nerobil a aj tak ich najpočúvanejšie slovenské rádiá hrali. Hrali ich, lebo ich hrali aj "tastemakeri" vo svete. Je jasné, že menej známe domáce mená sa takouto cestou do éteru nedostanú, preto by mali zostavovatelia playlistov po zavedení kvót otvoriť uši a pátrať po slovenskej hudbe, ktorú môžu pre poslucháčov objaviť tak, ako ich zahraniční kolegovia každý rok objavujú nových neokukaných Hozierov či Passengerov.

Purist si to najlepšie z debutu nechali na záver

Slovenská scéna je dosť malá na to, aby to objavovanie nezaberalo príliš veľa času, a zároveň dosť produktívna na to, aby z nej bolo čo hrať. Je x kapiel a interpretov, ktorých takýmto spôsobom dlhé roky podporuje iba Rádio_FM, jednou z nich je aj elektropopová skupina Purist. Jej debutový album Colourful Noise vyšiel v decembri 2014, trojica ho nahrala známych Red Bull Studios v Kodani a vyslúžil si pozitívne ohlasy nielen na domácej scéne. Minulý rok strávili Purist najmä koncertovaním, dvakrát absolvovali turné po Česku a Slovensku a vystúpili na festivaloch Pohoda a United Islands of Prague.

Ešte pred vydaním albumu boli prvou slovenskou kapelou, ktorá sa predstavila na poľskom Open'eri, jednom z najväčších hudobných festivalov v strednej Európe. Samozrejme vystúpili na jednom z malých pódií, ale je paradoxom, ak si kvalitu zo Slovenska všimnú skôr v cudzine ako doma. Platí to aj o Českej republike, kde ich tvorba znie v Radiu Wave, Expres FM aj Radiu 1. Úspešní sú aj na internete - aktuálne sa môžu pochváliť viac než 80-tisíc prehratiami aktuálneho singla Silence Keeps Us Alive v streamingovej službe Spotify, pričom pesničku si vyhľadávajú najmä poslucháči z Veľkej Británie, Švédska, Nórska a Poľska. Vyššie čísla z domácej scény dosahujú pre jednotlivé skladby len najpočúvanejší raperi Rytmus a Majk Spirit, u nich je však publikum takmer výlučne slovensko-české.

Práve novým videoklipom k spomínanej skladbe teraz Purist symbolicky uzatvárajú éru svojej prvej štúdiovky. Kapela tento singel považuje za svoj najsilnejší vôbec, preto podľa vlastných slov s realizáciou vizuálu počkala, až kým prišiel správny čas. "Nechceli sme vytvoriť klip len preto, aby nejaký bol, ale chceli sme spolupracovať s profesionálmi, preto sme si na klip vybrali uznávaného režiséra Romana Valenta. Prišiel so skvelým nápadom, ktorý sa nám okamžite páčil a myslíme si, že dokonale vystihuje epickosť skladby. Záleží nám veľmi na obrazovej stránke, a preto sme radi, že sa o ňu postaral talentovaný kameraman Dušan Husár," prezradil Juraj Peták, spevák kapely.

Natáčanie prebehlo v jeden chladný decembrový deň v bývalej fabrike na cement v Bratislave. V klipe účinkujú členovia kapely a záhadná bytosť, stvárnená modelkou Karolínou Púllovou. "Natáčanie bolo pre nás obrovský zážitok, cítili sme sa ako filmové hviezdy. Nebudem prezrádzať, čo so mnou v klipe robili, ale mal som modriny po celom tele a ešte dva dní som vykašliaval cement. Nabudúce by sme radi natáčali na nejakej peknej lúke s jednorožcami," dodáva s úsmevom "levitujúci" basgitarista kapely Alan Prekop.

Tak čo, preladili by ste?


Pripájam staršiu skladbu Renaissance, ktorú už niekoľko rokov hráva spomínané Rádio_FM. Pre iné rádiá je to ťažká alternatíva alebo si ju len nevšimli?


Autor: Patrik Marflák + citácie z TS (zdroj: Purist)
Foto: Lousy Auber

Súvisiaci interpreti: Purist