Zoskupenie okolo saxofonistu a producenta Erika Rothensteina, ktorého členmi sú aj ďalší špičkoví slovenskí hudobníci ako gitarista Ľuboš Brtáň či klavirista Vladislav Šarišský, vydalo v novembri svoj debutový album. Rothenstein na ňom spolupracoval s viacerými súčasnými slovenskými skladateľmi. Výsledkom je zaujímavý prienik vážnej hudby a jazzovej inštrumentácie.
Jazzové prvky okrem samotného lídra, hrajúceho na barytónový saxofón, do projektu prinášajú Ľuboš Brtáň (gitara, mix a produkcia) a Vladislav Šarišský (klavír), svet klasickej hudby zastupuje sláčikové kvarteto zložené z členov Slovenskej filharmónie - Lucia Harvanová (1. husle), Michaela Petríková (2. husle), Roman Rusňák (viola) a Boris Bohó (violončelo). Výsledkom sú skladby so silnou atmosférou, pripomínajúce filmovú hudbu.
Je pandémia čiernou labuťou?
Album Čierna labuť, ktorý vyšiel 11. novembra na značke Bebe Rebe, obsahuje skladby slovenských skladateľov skomponované na objednávku, pričom samotné zadanie bolo inšpirované rovnomennou knihou významného amerického spisovateľa a matematika libanonského pôvodu Nassima Nicholasa Taleba. Autor, ktorý je odborníkom v oblasti pravdepodobnosti a finančnej matematiky, v knihe Čierna labuť (The Black Swan) popisuje nepredvídateľné udalosti a ich ďalekosiahle dôsledky.
Je aj súčasná pandémia takouto udalosťou alebo sa dala predvídať? Taleb upozorňuje, že covidová kríza nie je čiernou labuťou. Tvrdí, že bola predvídateľná a vlády miliónovými dotáciami hasia požiar, ktorý sa dal pri včasnej reakcii odvrátiť za oveľa nižšie náklady. Samotný album, inšpirovaný jeho teóriou aj samotnou pandémiou, podnecuje prostriedkami súčasnej vážnej hudby k zamysleniu sa nad touto situáciou.
Medzi mladších autorov albumu patria Lucia Papanetzová (skladba LY), Michal Stahl (veselá Before a temná During) a Vlado Šarišský (titulná, takmer 10-minútová kompozícia Black Swan), ktorí už v minulosti pre ansámbel písali. Svoje prvé dielo pre skupinu napísal renomovaný, v zahraničí rešpektovaný skladateľ Egon Krák (skladba Unforgettable). Album tak prináša rôznorodý kompozičný rukopis a generačný pohľad skladateľov.
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a na financovaní jeho realizácie sa podieľal aj Slovenský ochranný zväz autorský (SOZA).
Album Čierna labuť môžete počúvať a podporiť kúpou na Bandcampe:
Erik Rothenstein je barytónový saxofonista, skladateľ, aranžér a pedagóg. Venuje sa jazzovej a klasickej hudbe. Vedie svoju vlastnú skupinu Erik Rothenstein Band, s ktorou nahral štyri albumy a vystupoval v Európe a Južnej Amerike. Jeho tvorba pramení z koreňov hudby stredovýchodnej Európy (slovanský a balkánsky folklór, klezmer) v prepojení s jazzovou tradíciou.
V posledných rokoch sa predstavuje ako líder originálnych projektov. Jeho tvorbu charakterizuje hľadanie nového hudobného výrazu a možností spájania rôznych vplyvov. V minulosti v rámci jazzových štvrtkov v klube Rock Café predstavil so svojou kapelou fúziu jazzu, klezmerovej hudby a skladieb ovplyvnených ľudovou hudbou. Zakladal teleso Lento Ad Astra venujúce sa komornej klasickej hudbe a world music skupinu Babelel Beat Band. Bol tiež spoluzakladateľom Pressburger Klezmer Bandu.
Projekt Ansambel SO36 prvýkrát predstavil verejnosti s programom Gershwin Reloaded (festival Orfeus 2018), ktorým si pripomenul 120. výročie narodenia Georgea Gershwina. Ďaľším projektom bolo audiovizuálne predstavenie Velvet, premierované pri príležitosti 30. výročia Nežnej revolúcie 15. novembra 2019 v Bratislave v Novej Cvernovke. Dielo prepája autorský vizuál režírovaný Viliamom Csinom s kompozíciami skladateľov Matúša Jakabčica, Vladislava Šariškého a Erika Rothensteina.
Výber z tvorby Erika Rothensteina:
Erik Rothenstein band live with Elsa Valle and Gábor Winand (Bebe Rebe, 2019) - Album nahraný počas live vystúpení. Živelnosť a hlasový fundament Elsy a Gáborova invencia a majstrovstvo pri scate tvoria bázu pre komunikáciu s kapelou.
Rio Danubio (Hudobný Fond, 2015) - Album v sebe nesie latin-jazzový spirit a spája ho s prvkami mainstreamového jazzu. Bluesová forma, modálne plochy alebo prearanžované jazzové štandardy prepojené s latino groovami.
Blázni z Chelmu (Real Music House, 2012) - Album predstavuje klezmer, tradičnú hudbu východoeurópskeho židovského etnika spojenú s moderným jazzom. Nadväzuje tak na tradíciu nášho regiónu a rozširuje ju o štýlové improvizácie a zaujímavo skomponované a zaranžované skladby. Jadrom projektu sú kompozície napísané podľa literárnej predlohy spisovateľa Isaaca Bashevisa Singera, The Fools of Chelm.
Prater Menuet (Hudobné centrum 2005) - pojítkom albumu je rieka Dunaj, kde sú jednotlivé skladby inšpirované mestami a miestami na tejto rieke. Od Viedne až po Nový Sad nesú kompozície v sebe nádych folklórnych prvkov spojených s moderným jazzom.
Informácie a foto redakcii Hudba.sk poskytla PR manažérka Dana Freyerová. Tlačovú správu sme upravili a doplnili. Viac sa dozviete na oficiálnej stránke hudobníka www.erikrothenstein.com.
Súvisiaci interpreti: Erik Rothenstein