Hudobní skladatelia Anton Webern, Jozef Grešák, Peter Martinček "van Grob", Norbert Bodnár, Oldřich Hemerka, Sergej Vasilievič Rachmaninov, Antonín Dvořák a Ivan Buffa a ich hudba bude znieť na jednom koncerte 15. decembra.

Ten uzavrie druhú úspešnú sezónu rezidenčného súboru Kasární/Kulturparku Quasars Ensemble a zároveň tohtoročný projekt, ktorý prinášal do koncertnej sály slovenskú historickú hudbu v rôznych generačných či štýlových kontextoch.

"Bude to prierez od moderny po dnešok s veľkým zameraním na tvorbu košického skladateľa Jozefa Grešáka, východoslovenského predstaviteľa slovenskej moderny, ktorý mal generačne blízko k modernistom Alexandrovi Moyzesovi, Jánovi Cikkerovi a Eugenovi Suchoňovi," povedal umelecký vedúci hudobného telesa, ktoré prinesie nové súvislosti vo vývoji slovenskej hudby Ivan Buffa.

Úvodný februárový koncert Quasars Ensemble mapoval hudbu predvojnovej Bratislavy, posledný nazrie do rovnakého obdobia v paralelne sa rozvíjajúcej metropole východu – Košiciach. S dôrazom na tvorbu skladateľov východného Slovenska tentoraz prinesie súznenie zabudnutého Morceau II. barda nekonvenčného krídla slovenskej hudobnej moderny, Jozefa Grešáka s nadčasovými Variáciami op. 27 viedenského majstra numiciózne tvarovaného expresionizmu Antona Weberna. Tie predstavovali zásadný inšpiračný zdroj tak pre majstra Grešáka, ako aj pre celú nasledujúcu generáciu slovenskej aj svetovej hudobnej avantgardy, pričom Webernova hudba priamo ovplyvnila hudbu druhej polovice 20. storočia na celom svete. U nás je však stále v určitom zmysle tabu.

Následný postmoderný priestor vyplnia generační súputníci z obidvoch pólov Slovenska – Peter Martinček z Bratislavy a Norbert Bodnár z Košíc. Do prvorepublikových Košíc so secesiou nadýchaným neskorým romantizmom spoločne s dielami Antonína Dvořáka a Sergeja Vasilieviča Rachmaninova nás prenesie sprítomnenie skladateľa Oldřicha Hemerku prostredníctvom jeho Hudby sfér.

Locatelli Caprice Ivana Buffu opäť potvrdí, že historická hudba dokáže zrozumiteľne komunikovať s našou súčasnou dobou. Prirodzený časopriestorový dialóg dramaturgie koncertu prezradí mnohé o nás, o našom vnímaní umenia a zároveň priblíži vývoj nášho hudobného vkusu.

Informácie a foto pochádzajú z K13 - Košické kultúrne centrá.