Alexander Moyzes, Andrej Očenáš a Dezider Kardoš je trojica slovenských skladateľov, ktorí dokázali udržať krok s medzinárodnou konkurenciou. Svedčia o tom aj ich husľové koncerty, ktoré nedávno vydalo vydavateľstvo Hudobný fond.
"Minimálne je to jedna škola. Moyzes je odchovancom Pražského konzervatória. Očenáš a Kardoš zase odchovanci Moyzesa," odpovedá dirigent Mario Košik na otázku, čo spája trojicu skladateľov. "Je to poctivá kompozičná škola. Mnoho súčasných skladateľov im ju môže závidieť," dodáva. Nahrávka Slovak Violin Concertos nie je Košikovou prvou spoluprácou s huslistom Milanom Paľom. "Vzniklo to postupne, keďže Milan Paľa má dlhodobý záujem o interpretáciu slovenskej husľovej hudby. Nápad tohto projektu vznikol z jeho a mojej iniciatívy zároveň. Dôležitý bol aj záujem redakcie hudobného vysielania," opisuje dirigent prípravy albumu.
Tri husľové koncerty, tri rozdielne skladateľské prístupy. Alexander Moyzes - Koncert pre husle a orchester op. 53, Andrej Očenáš - Koncert pre husle a orchester op. 47 a Dezider Kardoš - Koncert pre husle a orchester op. 51. "Ide o troch slovenských klasikov, myslím si, že sa preto hodia na jeden nosič. Ak sa slovenskej hudbe vyčíta, že je málo komunikatívna a málo žánrovo pestrá, tak v tomto prípade to neplatí. Ide o skladby, ktoré znejú aj v konkurencii vtedajších zahraničných skladateľov veľmi vyrovnane," vysvetľuje atraktivitu troch skladieb pre husle a orchester Mario Košik.
Poslucháča takmer okamžite strhne aj virtuozita huslistu, ktorý si získava čoraz väčšie meno aj v zahraničí. Milan Paľa je nositeľom ocenení z domácich a medzinárodných súťaží, ako napríklad Concourse Moderne Riga, Súťaž Leoša Janáčka v Brne, Súťaž Bohuslava Martinů a Anglo-Czech Trust London. Počas štúdia sa zúčastnil medzinárodných majstrovských kurzov u viacerých osobností, akými sú Vladimir Spivakov, Semion Jaroševič či Jean Guillou. O jeho záujme o domácu klasickú tvorbu svedčí aj Cena Ľudovíta Rajtera za výnimočné interpretačné kvality a ojedinelý prístup k slovenskej hudbe. Paľa ju získal v roku 2009.
Meno Ľudovít Rajter hrá dôležitú úlohu aj v hudobnom smerovaní Maria Košika. Práve u tohto profesora totiž absolvoval Šéfdirigent Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu študentské konzultácie. Mario Košik spolupracoval s Karlovarským symfonickým orchestrom, Pražskou komornou filharmóniou, Štátnou filharmóniou Brno a Janáčkovou filharmóniou Ostrava.
Informácie a fotografie pre Hudba.sk poskytol Robert Pospiš, PR manažér vydavateľstva Hudobný fond.