Holly Låpsley Fletcher je liverpoolská speváčka, skladateľka a producentka, ktorá si na domácej britskej pôde získala pozornosť svojím jedinečným, atmosférickým elektronickým zvukom už debutovým singlom Station (2014). Globálny rozmer svojej tvorby budovala krok po kroku. Najviac jej pomohlo rozhodnutie, ktoré ju pripravilo o zmluvu s vydavateľstvom.

Ako mnohí jej vrstovníci, aj ona svoje prvotiny vešala na SoundCloud. A práve tam sa hneď v úvode jej kariéry odohrala neskutočná vec, ktorá ju posunula v rýchlom tempe ďalej – a to priamo na pódium Introducing stage v Glastonbury. Organizátorov zaujalo EP Monday s viac ako pol miliónom soundcloudových streamov.

O dva roky neskôr už Låpsley debutovala albumom Long Way Home, ktorý vsadil na post-dubstep jej ranných začiatkov inšpirovaných Jamesom Blakeom. Skladby tiež doplnila o príťažlivý synth pop, ktorý sa postaral o potrebnú melodrámu. Kladne prijatý debut sa podpísal na rastúcom sebavedomí mladej, v tom čase ešte introvertnej, umelkyne. Odzrkadlilo sa na albumovej dvojke s názvom Through Water. Album Cautionary Tales of Youth (2023) s poradovým číslom 3 podčiarkol jej lásku k popovým bangerom.

Jej sýty zamatový hlas a podpis zmluvy s vydavateľstvom XL Recordings viedlo k častému porovnávaniu s hviezdnou Adele. Zatiaľ čo Adele mala okolo seba celý tím ľudí, ktorý sa podieľal na písaní pesničiek, Låpsley vsadila na DIY prístup, čím sa vyhranila voči porovnávaniu. Unikla mu aj väčšou pestrosťou vo zvolenej lyrike. Ak by zostala iba pri utrápených baladách, kráčala by naďalej v šľapajach omnoho populárnejšej kolegyne a časom by už možno neuháňala za ňou ale po jej boku s porovnateľnou priazňou. Nič proti Adele, ale originalitu a nebojácnosť je nutnú oceniť.  

Rastúca odvaha, bujnejúce sebavedomie, nebojácne experimentovanie, introspektívna poetika, jedinečné vrstvenie hlasov, rastúci záujem o jej tvorbu a napriek tomu sa blížil pád. Album Cautionary Tales of Youth nebol prijatý tak, ako by si Låpsley želala. Bol mu vytýkaný prílišný príklon k popu. S vydavateľstvom mala zmluvu na ďalší. Vedela však, že takto nemôže pokračovať a zvolila si vydanie EP A Guilty Heart Can Never Rest (2024).

To ju stálo zmluvu, ale začiatkom roka vysvetlila v príhovore fanúšikom, že to bolo jej najlepšie kreatívne rozhodnutie. Stala sa nezávislou umelkyňou s vlastnou vydavateľskou značkou Her Own Recordings. "Boli chvíle, keď som chcela Låpsley ako projekt zabaliť. Som tak rada, že som to tentokrát neurobila," vysvetlila a poďakovala sa fanúšikom za podporu v tomto náročnom a rozhodujúcom období.

Prvým singlom v jej vlastnom vydavateľstve je minuloročná skladba Church. "A Guilty Heart Can Never Rest je odrazovým mostíkom pre ďalší veľký skok vo svete Låpsley," láka speváčka fanúšikov na spoločnú budúcnosť a obzerá sa za formatívnou dekádou na hudobnej scéne.

"Za posledné desaťročie som sa o sebe naučila veľa, že čas môžete využiť ako nástroj; že spolupráca nemusí byť na úkor vlastných nápadov, ale môže ich zlepšiť; že žánre sú plynulé a móda by mala byť zábava. Naučila som sa pozbierať sa po každom neúspechu a vytvoriť zdravý tím, s ktorým spolupracujem, a ktorý verí v moju víziu a zároveň ma pozdvihuje," povedala pre Diva-magazine. 

Pred pár dňami prehovorila o novom albume v jasných kontúrach. Bude sa volať I'm a Huricane I'm a Woman In Love a prinesie dohromady 11 nových skladieb. Druhou zverejnenou je pesnička Better, kde Låpsley spieva o niekom, kto vás prinúti zmeniť svoj život. "Dobrý partner alebo priateľ drží zrkadlo tým najkrajším a najzraniteľnejším spôsobom. Moje umenie mení tvar, rovnako ako môj osobný život, k lepšiemu." Nahrávka vychádza 2. mája.

Autorka: Miroslava Rabčanová