Nemecký Playboy nedávno zverejnil článok, v ktorom cituje veľmi nelichotivé názory Ennia Morriconeho na známeho amerického režiséra Quentina Tarantina a jeho filmovú tvorbu. Taliansky skladateľ však tvrdí, že rozhovor je falošný a proti pánskemu magazínu chce podniknúť právne kroky.

Ennio Morricone mal v rozhovore pre nemecký Playboy poskytnúť ostré vyjadrenia na adresu Quentina Tarantina, s ktorým spolupracoval na snímke Osem hrozných (2015) a za svoju hudbu získal Oscara. Taliansky skladateľ, ktorý v sobotu oslávil 90. narodeniny, podľa časopisu dokonca označil Tarantina za kreténa.

"Ten muž je kretén. Len kradne od iných a dáva to dokopy. Nie je na tom nič originálne. A nie je režisérom. Takže sa nemôže porovnávať s reálnymi hollywoodskymi velikánmi ako John Huston, Alfred Hitchcock alebo Billy Wilder. Oni boli úžasní. Tarantino len prihrieva staré veci," citoval Morriconeho nemecký Playboy, pričom skladateľ mal ďalej vravieť aj o tom, že nemá rád Tarantinove filmy a označil ich za odpad. Citácie z rozhovoru v ostatných dňoch prebrali viaceré médiá.

Mediálna vojna Playboy vs. Morricone           

Taliansky skladateľ sa však v nedeľu proti rozhovoru verejne ohradil a tvrdí, že je falošný. "Zistil som, že v nemeckom Playboyi vyšiel článok, v ktorom som uviedol mimoriadne negatívne komentáre o Tarantinovi a jeho filmoch a o akadémii (Akadémia filmových umení a vied, ktorá udeľuje ocenenie Oscar) a rozhodne nepovažujem jeho filmy za odpadky," napísal Morricone v oficiálnom vyhlásení, ktoré zverejnil aj na Facebooku.

Morricone tiež vo vyhlásení uviedol, že Tarantina považuje za skvelého režiséra. "Mám veľmi rád moju spoluprácu s ním a vzťah, ktorý sme si vytvorili v čase, ktorý sme spolu strávili. Je odvážny a má obrovskú osobnosť. Naša spolupráca mi priniesla Oscara, čo je určite jedno z najväčších ocenení mojej kariéry a navždy budem vďačný za možnosť skladať hudbu pre jeho film," dodal Morricone, ktorý v rozhovore pre denník Pravda ešte v roku 2015 na otázku, čo pre neho znamenalo ocenenie Oscar za celoživotné dielo, odpovedal: "Nezmenilo to prakticky nič. Nestal som sa ani viac namysleným. Som rovnako namyslený ako už roky predtým (smiech)."

Na Morriconeho slová už reagoval aj nemecký Playboy. "Sme prekvapení, že Ennio Morricone poprel, že by poskytol rozhovor pre nemecký Playboy. V skutočnosti sa konverzácia konala 30. júna 2018 na jeho usadlosti v Ríme. Rozhovor o koncerte organizovanom firmou Semmel Concerts, ktorý bol tiež prezentovaný v rozhovore, bol pre nemecký Playboy schválený. Tiež nerozumieme tomu, že publikované časti vyjadrení boli zjavne nepresné."


Dávne spory

Film Osem hrozných znamenal pre Ennia Morriconeho návrat k westernu po 40 rokoch a rovno mu priniesol aj Oscara. Bola to zároveň jeho prvá originálna spolupráca s Tarantinom, hoci už predtým Morricone poskytol americkému režisérovi svoju už napísanú hudbu, aby ju použil vo filme podľa potreby. Morricone sa v tejto súvislosti vyjadril, že s Tarantinom nespolupracoval, len mu dal hudbu. Takto prispel skladateľ aj do filmov Nehanební bastardi (2011), Kill Bill (2003, 2004) či Divoký Django (2012).

Sporu o zle interpretovaných vyjadreniach ohľadom Quentina Tarantina čelil Ennio Morricone aj v roku 2013. Pred študentmi rímskej univerzity vtedy povedal, že s Tarantinom už nebude spolupracovať pre jeho nesúvislé využitie hudby vo filmových dielach. Vyjadril sa, že režisér skladateľom nedáva dosť času na novú tvorbu a často radšej použije už napísané skladby.

Svoje vyjadrenia však neskôr dementoval. "Naopak, bol som veľmi, veľmi polichotený. Fakt, že moja hudba, ktorú som zložil pre iné filmy, môže byť prispôsobená poézii filmovej tvorby Quentina Tarantina, bol pre mňa skvelým darom," vysvetlil 87-ročný skladateľ pre BBC. Morricone hovoril, že kritizoval iba jednu scénu, ktorá na neho pôsobila tak násilne a príšerne, že na ňu nemohol pozerať. Nemá však výhrady voči umiestneniu svojej hudby v režisérových starších snímkach.


Autorka: Marína Valentovičová
Foto: facebook.com/maestroenniomorricone/

Súvisiaci interpreti: Ennio Morricone