Azda nikto nespopularizoval jazz v 21. storočí tak ako Jamie Cullum. Historicky najpredávanejší jazzový muzikant v Británii, klavírny virtuóz, nezameniteľný spevák a performer sa preslávil fantastickými úpravami slávnych skladieb všetkých žánrov, no najmä neskutočnými vystúpeniami.

Krídlo sa počas jeho koncertov mení na gigantický cajon či dokonca skokanský mostík. Popritom predvádza famózne klavírne sóla, beatbox, využíva efektové slučky a geniálne spolupracuje s kapelou aj s divákmi. Jeho koncerty zážitok z albumov nenásobia, ale priam umocňujú. Potvrdil to v roku 2014 na skvelom koncerte v bratislavskom NTC a znovu sa o tom budete môcť presvedčiť aj v júli na trenčianskej Pohode.

Reportáž: Koncert, ktorý nemal chybu. Jamie Cullum zažiaril ako muzikant aj šoumen


Jedna z najväčších hviezd jazzu 21. storočia meria len 164 cm, no za mikrofónom a klavírom zatieni kohokoľvek. Robí však pravý opak - vo vlastnej relácii na BBC 2 pomáha zviditeľňovať ďalšie veľké talenty. Za predstavenie ich tvorby širšej verejnosti mu môžu ďakovať napríklad Gregory Porter či Laura Mvula.

Jamie Cullum má na konte nominácie na Grammy, Zlatý glóbus, BRIT Awards a mnohé ďalšie. Robil relácie pre BBC, Sky a VH-1. Jeho šou na BBC 2 získala dve ocenenia na New York Radio Awards a Gold Sony Radio Award. Jamieho začiatky pritom neboli vôbec ružové. Na štúdium si privyrábal hraním v baroch, na svadbách a v uliciach. Debutový album Heard it All Before (1999) vydal na vlastné náklady, údajne ho to stálo 500 libier. Dnes sa CD-čka z tejto limitovanej edície predávajú na eBay aj za 800 dolárov za kus.

V roku 2002 nasledoval album Pointless Nostalgic, ktorým očaril slávneho moderátora Michaela Parkinsona. Práve vystúpenie v jeho šou katapultovalo mladého jazzmana medzi najväčšie mladé hviezdy populárnej hudby. Následne totiž podpísal miliónový kontrakt s Universalom na tri albumy a hneď prvý z nich, Twentysomething (2003), z neho spravil napredávanejšieho jazzového umelca v Británii všetkých čias. V rôznych krajinách za jeho predaj získal jedenásť platinových, jedenásť zlatých a dve strieborné platne.

Okrem vlastných piesní či spoluprác s bratom Benom sa na ňom nachádzali jazzové štandardy i coververzie známych hitov ako Everlasting Love, Frontin či High & Dry. Práve cez ne azda najviac priblížil jazz masám a mainstreamovú hudbu fanúšikom jazzu. Postupne prerobil aj ďalšie hity ako Seven Nations Army (The White Stripes), Teardrop (Massive Attack), Gold Digger (Kanye West feat. Jamie Foxx), Don't Stop The Music (Rihanna) a mnoho ďalších. Jeho univerzálny hudobný fakt podčiarkuje aj fakt, že pôsobil aj ako bubeník v hip-hopovej kapele či ako gitarista v rockovej zostave Raw Sausage.


V roku 2004 si zahral v USA so Steviem Wonderom a N.E.R.D., v tom istom roku sa prvýkrát predstavil aj na Glastonbury. Začínal tam na menšom pódiu Jazzworld stage, no minulý rok mu pri tretej účasti na legendárnom festivale už patrilo hlavné pódium. V roku 2005 vydal album Catching Tales, na ktorom spolupracoval s Danom Nakamurom (Gorillaz) či Pharellom Williamsom. Album mu priniesol nomináciu na Grammy. V tom čase začal nahrávať pre Disney a podieľal sa aj na skladbách do niekoľkých filmov. Počas práce na snímke Grace is Gone sa spoznal s Clintom Eastwoodom, pre ktorého neskôr robil hudbu k filmu Gran Torino. Za rovnomennú pieseň získal nomináciu na Zlatý glóbus.

Po dlhšej prestávke nasledoval album The  Pursuit (2009) s "bondovským" coverom, ktorému dominuje záber z videoklipu k fenomenálnej coververzii od Rihanninho hitu Don't Stop The Music. Svoj doposiaľ najosobnejší album Momentum ponúkol v roku 2013. Ani na ňom nechýbajú skvelé covery (Pure Imagination z filmu Willy Wonka & the Chocolate Factory z roku 1971), no dominujú mu už aj výrazné autorské skladby ako Get A Hold Of Yourself, Save Your Soul či You're Not The Only One.


Na albume coverov Interlude (2014) sa vrátil k jazzovým koreňom. Hosťovali na ňom napríklad spomínaní Laura Mvula či Gregory Porter. Podľa Helen Brown z The Telegraph sa mu na tejto nahrávke podarilo konečne "zachytiť teplo, vášeň a spontánnosť jeho živých vystúpení". Album predstavil spolu s 12-členným big bandom v najznámejších jazzových kluboch The Blue Note v New Yorku a v londýnskom Ronnie Scotts.  Jeho vystúpenie v parížskej Olympii označil za jeden z najsilnejších hudobných zážitkov aj Richard Müller.

Pred štyrmi rokmi Cullum vystúpil aj v Bratislave, pričom po jeho koncerte portál Jazz.sk napísal: "Nie vytlieskanie, ale vyspievanie si prídavku patrilo k jedným z najsilnejších dôkazov fungujúceho prepojenia energií medzi divákmi a kapelou." Náš redaktor Adrián Kozák o jeho koncerte na Colours of Ostrava 2013 napísal: "Jeho hlasový prejav je bezchybný a práca s publikom príkladná. Posledný koncert na Colours of Ostrava nemal časové obmedzenia a Cullum to využil. Spieval zásadne stojac na svojom krídle, nechal sa ochytať divákmi v prvej rade. Publiku dal všetko, čo mal, ležiac na pódiu dychčal, a potom hral ďalej. Beatboxová coververzia hitu Get Lucky bola výborná. Jimi Hendrix rovnako. Publikum spievalo ešte minúty po jeho odchode do zákulisia. Milujeme Jamieho Culluma!"

Okrem najväčších jazzových podujatí (Festival International de Jazz de Montréal, Monterey Jazz Festival, Jazz à Vienne, New Orleans Jazz & Heritage Festival, Java Jazz) strhol svojou show aj návštevníkov multižánrových festivalov ako Glastonbury, Coachella, Fuji Rock a mnohých ďalších. O necelý polrok predvedie svoju "vážnu zábavu" aj na Pohode 2018.


European Festival Awards sa blížia, Pohoda má sedem nominácií

Už túto stredu sa na slávnostnom galavečere European Festival Awards dozvieme mená najlepších európskych festivalov. Pohoda ide na udeľovanie ocenení ako festival s najväčším a zároveň rekordným počtom nominácií, keď sa v shortlistoch ocitla celkovo sedemkrát. Až za ňou nasledujú ďalšie známe podujatia ako Roskilde (5), Lowlands (4), Sziget (3) či Exit (3).

Vďaka hlasom návštevníkov je Pohoda opäť v desiatke najlepších stredne veľkých festivalov na starom kontinente a hudobní profesionáli zaradili Pohodu aj do najužšieho výberu festivalov v kategóriách Najlepší line-up, Najlepší promotér, Ocenenie za ekologické riešenia, Ocenenie za inovácie v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia, Ocenenie pre najlepšie aktivity značky na festivale, ako aj v rámci Take a Stand Award (ocenenie za prístup v rámci spoločenských tém).

Zatiaľ potvrdení účinkujúci Pohody 2018:
(5. - 7. júl 2018, letisko Trenčín) 

The Chemical Brothers, Jamie Cullum, St. Vincent, Ziggy Marley, Glass Animals, Danny Brown, SOJA, Rodriguez, Aurora, Little Dragon, Blossoms, Fink, Calexico, El Gusto, La Femme, Knower, Scouting for Girls, This Is The Kit, Bazzookas, Reykjavíkurdætur, Zeal & Ardor, Donny Benét, Mitch & Mitch, Rebel Babel.

PS: Jamie Cullum je hviezda prvej kategórie, ale ak hľadáte niečo nové a vzrušujúce, vypočujte si včera potvrdených Knower. Medzi ich fanúšikov patrí aj legendárny hudobník a producent Quincy Jones, ktorý povedal, že "Knower vás všetkých prinútia na kolenách žobrať o prídavok". Okrem iného boli predkapelou na európskom turné Red Hot Chili Peppers a nahrávali so Snarky Puppy či Timom Lefebvrem (basák na poslednom albume Davida Bowieho). A znie to asi takto:


Redakciu Hudba.sk informoval PR manažér Pohody Anton Repka. Tlačovú správu sme upravili a doplnili.

Foto: Marko Erd - archív Hudba.sk

Súvisiaci interpreti: Jamie Cullum