Veľké sklamanie zasiahlo vo štvrtok v noci hneď dva národy. Slovenský spevák Adam Pavlovčin alias ADONXS, ktorého si susedné Česko vybralo za svojho reprezentanta v pesničkovej súťaži Eurovízia, sa nekvalifikoval do sobotňajšieho finále. Svojím vystúpením k singlu Kiss Kiss Goodbye pritom zďaleka nepatril k najhorším.

Za posledné roky sa Česká republika viackrát dostala do finále Eurovízie – naposledy pred dvoma rokmi, kedy ženská skupina Vesna obsadila celkové 10. miesto. Historicky najúspešnejším českým účastníkom bol v roku 2018 Mikolas Josef, ktorý vďaka skladbe Lie To Me skončil šiesty. O rok neskôr bola vo finále aj kapela Lake Malawi, ktorá sa do top 10 nezmestila len o jedno miesto.

Podobné očakávania mali naši západní susedia aj tento rok, navyše ADONXS bol podľa kurzov európskych stávkových kancelárií v rámci predikcií na víťaza 69. ročníka Eurosongu na sľubnom 12. mieste. Minimálne také finálové umiestnenie sa teda od neho čakalo. Medzi 26 umelcov, ktorí vo finále zabojujú o kryštálový mikrofón, sa však spevák napokon ani nedostal.

ADONXS, druhé semifinále Eurovízie 2025 Zdroj: AP Photo/Martin Meissner

Vystúpenie k piesni Kiss Kiss Goodbye spočiatku ukázalo Pavlovčina na pódiu sólo, neskôr sa k nemu pridali tanečníci. Krátko pred koncom vystúpenia prišlo aj na avizované tanečné intermezzo, keď sa celá biela scéna zmenila na červenú podobnú komore na vyvolávanie fotografií.

ADONXS na veľkolepom a skutočne veľmi peknom švajčiarskom pódiu pôsobil sebavedomo a s výnimkou malého zaváhania, keď v polovici skladby zmeškal nástup refrénu, to vôbec nevyzeralo, že by ho niekoľko desiatok miliónov divákov po celom svete akokoľvek rozrušovalo.

Lenže vox populi rozhodlo tak, že oveľa záslužnejšia bola napríklad Fínka Erika Vikman, akási reinkarnácia Samanthy Fox a ktorejkoľvek nemeckej pornoherečky z 80. rokov. Pódiu dominovala nahnevanou piesňou s nemeckým názvom Ich Komme, čo možno parafrázovať aj ako "Už budem". Do finále sa tiež prebojovala Sissal z Dánska, ktorú mal podľa instagramových videí Adam Pavlovčin rád, no hudobné aranžmány pripomínali skôr kolotoče pred domom kultúry a vokálne bola až podpriemerná.

Dá si niekto mlieko z Austrálčana?

Druhé semifinálové kolo v bazilejskej St. Jakobshalle odštartoval gigantický mixér uprostred pódia. V kuratele ho mal austrálsky spevák Go-Jo, ktorý predviedol svoju skladbu Milkshake Man. Bizarný a pravdepodobne dvojzmyselný text plný sexuálnych narážok obsahoval napríklad riadky: "Moje mlieko pijú po celej krajine. Viem, že chceš ochutnať milkshake muža."

Vystúpenie sa síce pridáva k zástupu zbytočne veľkolepých a prehnane "vtipných", no keď si človek pozrie videoklip a vypočuje aj hudobné aranžmány, zostane v emočnej dileme, či skladbu vlastne zavrhnúť alebo jej dávať opakovane šancu. Európa si zvolila prvú možnosť.

Veľmi pútavé a špecifické vystúpenie obsahujúce dokonalú hlasovú harmóniu, príjemnú rytmiku a vkusné vizuály pochádzalo z Lotyšska. Zoskupenie Tautumeitas sú niečo ako Pussycat Dolls z východu Európy. Ide o zostavu šiestich žien s aurou lesných víl, z čoho tak trochu vyplýva, že sa venujú folku a world music.

Súťažné číslo šestice Lotyšiek nemožno plnohodnotne opísať tak, aby si z toho odniesol čitateľ rovnaký zážitok ako divák Eurovízie. Dá sa ho však prirovnať k menej akrobatickému Cirque du Soleil. Dievčatá postúpili do sobotňajšieho finále a verím, že to v rámci hodnotenia dotiahnu vysoko. Nedokážem si však predstaviť, že by niečo takto hodnotné a vkusné celú súťaž vyhralo.

Favoriti (ne)obstáli

Už v úvodnom článku k eurovíznemu týždňu sme informovali, že medzi favoritov patria aj JJ a Miriana Conte. Hoci sú hlasové dispozície speváka neodškriepiteľné, skladba Wasted Love vizuálne ponúkla veľmi málo. Johannes Pietsch, ako sa 24-ročný umelec skutočne volá, sa v čiernobielej farbe potácal na vratkej lodi, zatiaľ čo odolával mnohým nástrahám pódiového života. Robil tak na podklade piesne až nápadne pripomínajúcej vlaňajšiu víťaznú osobu menom Nemo. Preto je namieste otázka: prečo je favoritom?

Úplným, ale skutočne naozajstným opakom bola pódiová prítomnosť Malťanky, ktorá musela svoju skladbu pre kontroverzný názov premenovať. Na pódiu boli obrovské ústa s diskoguľou. Z nich vyšla Miriana Conte oblečená ako exotické vtáctvo. Popritom sa brutálne eurovízne pódium premenilo na prehliadku gýču – nechýbal rám od obrazu s ornamentami, obrovská trávnatá koruna nad spomínanými perami a po bokoch nahí muži pripomínajúci barokových anjelov.

V tomto bode už nikoho neprekvapí ani spievanie skackajúc na fit lopte. Nech už dopadne akokoľvek, tento obraz sa vpáli divákovi do sietnice a skladba Serving, možno už aj v podobe Kant, bude znieť na každej dovolenke. Obaja postúpili.

Absolútny prúser

Predstavte si svet, v ktorom sa dostane pocty aj prvému psovi vo vesmíre. Hoci mu to už môže byť jedno a nemôže ďakovne zavrtieť chvostíkom, Írka Emmy sa rozhodla urobiť pre Laiku tú najväčšiu tanečnú párty, aká len pre štvornohého miláčika bola vytvorená. K tomu oprášila archívy českej tanečnej scény, všimla si Veronu a prihodila taký tuc-tuc podklad, že svadobní dídžeji si už mädlia ruky. Možno aj Luštěla bledne závisťou. Dejú sa v Európe rôzne zlé veci, ale v tomto prípade mali aj hlasujúci záchvat súdnosti.

V inom odtieni, konkrétne červenom, bol horší Princ s piesňou Mila. Samozrejme, balada o žene, ktorú sme stratili, dokáže zakývať emóciami, ale interpreta vyzerajúceho ako Peter Sagan v reklame na vlasy doslova chytili za nohy a ťahali po pódiu pridružení tanečníci. Áno, aj ja sa pýtam, prečo s tým nepokračovali až mimo pódia.

Mimochodom, treba podotknúť, že obidvomi semifinálovými večermi sprevádzala dvojica Hazel Brugger a Sandra Studer. Prvá menovaná vyzerala na začiatku prvého semifinále strnulo, no ku koncu sa odviazala a bola nesmierne vtipná, čím sa na tomto poli vyrovnáva Petre Mede zo Švédska. Vo štvrtok večer už moderovala počas vlastného stagedivingu, jedla s fínskou kvázistriptérkou fondue priamo pred kamerami a učila nadšeného a mierne z kontextu vyvedeného fanúšika ohlásiť ďalšieho účinkujúceho. Naproti tomu Studer, niekdajšia eurovízna súťažiaca (Rím, 1991), vyvolávala dojem, že je skôr uzemňujúcim elementom.

Poradie vystupujúcich v sobotnom finále:

  1. Nórsko: Kyle Alessandro – Lighter 
  2. Luxembursko: Laura Thorn – La Poupée Monte Le Son
  3. Estónsko: Tommy Cash – Espresso Macchiato
  4. Izrael: Yuval Raphael – New Day Will Rise
  5. Litva: Katarsis – Tavo Akys
  6. Španielsko: Melody – ESA DIVA
  7. Ukrajina: Ziferblat – Bird of Pray
  8. Veľká Británia: Remember Monday – What The Hell Just Happened?
  9. Rakúsko: JJ – Wasted Love
  10. Island: VÆB – RÓA
  11. Lotyšsko: Tautumeitas – Bur Man Laimi
  12. Holandsko: Claude – C’est La Vie
  13. Fínsko: Erika Vikman – ICH KOMME
  14. Taliansko: Lucio Corsi | Volevo Essere Un Duro
  15. Poľsko: Justyna Steczkowska – GAJA
  16. Nemecko: Abor & Tynna – Baller
  17. Greece: Klavdia – Asteromáta
  18. Arménsko: PARG – SURVIVOR 
  19. Švajčiarsko: Zoë Më – Voyage
  20. Malta: Miriana Conte – SERVING
  21. Portugalsko: NAPA – Deslocado
  22. Dánsko: Sissal – Hallucination 
  23. Švédsko: KAJ – Bara Bada Bastu 
  24. Francúzsko: Louane – maman
  25. San Maríno: Gabry Ponte – Tutta L’Italia
  26. Albánsko: Shkodra Elektronike – Zjerm


Autor: Marek Majzon