Kvarteto mladých írskych hudobníkov sa neplánovane sformovalo na strednej škole v snahe vyhnúť sa sólovej praktickej skúške. Keď zistili, že toto spojenie prekvapivo dobre funguje, kapelu po maturitnej skúške nerozpustili. Spočiatku sa však nebrali príliš vážne a nemysleli na to, že by reálne mohli osloviť väčšie publikum.
Hneď na štartovacej čiare ich zabrzdila pandémia, a tak jedinou možnosťou, ako zostať v kontakte s hudbou, bolo vydávanie digitálnych singlov. Keď sa opatrenia uvoľnili a umožnili mladej štvorici hudobníkov vrátiť sa na pódiá, čakalo ich prekvapenie. Zrazu boli ich koncerty vypredané a ľudia si spolu s nimi spievali ich pesničky. "Odkiaľ to prišlo? Ako sa to stalo?" pýtali sa sami seba.
Nasledovalo vydanie dvoch EP Waves a Banshee, ktoré vyšli v roku 2021 a 2022 - obe nahrávky spája charakteristický alt-rockový zvuk inšpirovaný znovuzrodeným shoegaze. Oproti albumovému nasledovníkovi sa však viac dotýkal popových melódií.
Debutom Madra sa chce štvorica zapísať medzi súčasné rockové kapely a nielen to. Mantinely vlastnej generácie sú im pritesné, svojou tvorbou chcú osloviť aj staršie generácie, ktoré v ich pesničkách nájdu melanchóliu, temnotu pochádzajúcou z existenciálnej úzkosti, intimitu a rockovú dravosť odkazujúcu na The Cure, New Order či Pixies, ku ktorým vzhliadajú.
Keď oni, tak aj my!
Práve s The Cure sa im spája dôležitá spomienka. V roku 2019 boli na ich koncerte v Dubline, kde im predskakovala domáca skupina Just Mustard. Vidieť svojich krajanov spolupracovať s ich hudobnými idolmi bolo pre nich ako zjavenie. Položili si zásadnú otázku, ktorá všetko spustila - Keď do dokázali oni, prečo by sme nemohli aj my?
Debut sa nahrával v historickom Rockfield Studiu, v ktorom sa zrodili nahrávky Black Sabath, Queen či Oasis. V kontexte presahovania generácií snáď debutový album nemohol vznikať na lepšom mieste. "S týmto albumom máme niečo, čo obstojí v skúške času," povedal gitarista Sean O' Dowd pre Nme. "Robíme hudbu, ktorú môžete počúvať s rodičmi, a ak s nimi prídete na koncert, pravdepodobne si to užijú viac ako vy!"
Madra, v preklade z írskeho jazyka pes, symbolizuje vaše vlastné tiene, ktoré vás všade vernej prenasledujú ako pes. Ich ťažobu zachytila frontmanka Julie Dawson v úprimných až cynických textoch, v ktorých sa ponára do tém šikany, depresie, pocitu odcudzenie a osamotenia až po vzburu a odpor, ktorý sa stal ventilom pre jej hnev. Preniká do intímneho priestoru, kde sa jej slová menia na pravdu.
"Madra skúma rôzne zložité časti ľudského stavu a myšlienka názvu je taká, že tieto pocity, ktoré sa objavia, sú niekedy také, že im nemôžete uniknúť - pocity, ktoré vás sprevádzajú ako pes. Dúfame, že sa ľudia stotožnia s pesničkami, a že Madra môže byť pre každého poslucháča útechou," vysvetľujú a dúfajú NewDad.
Únik od NewDad
Popri novom albume a intenzívnom koncertovaní písala speváčka, textárka a skladateľka Julie Dawson veľa nových pesničiek. Nepodobali sa ale na NewDad, nečerpala zo svojich doterajších skúseností. Naopak, skúšala nové prístupy, ktoré v kapele nepoužila. Keď zistila, že by novými pesničkami naplnila celý album, myšlienku vydať ich sólovo, už nebolo možné vyhnať z hlavy. "Celé to bolo o pokuse presadiť sa mimo toho, čo bežne robím."
Jej sólová nahrávka Bottom Of The Pool vyšla v septembri, necelých deväť mesiacov od debutu s domovskou kapelou. Tentokrát nečerpá z vlastného vnútra, ale píše príbehy iných ľudí. Inšpirovaná televíziou a filmami, sa spolu s írskym elektronickým producentom Jackom Hammilom rozhodli toto prepojenie využiť aj v hudobnej zložke, a vytvorili kolekciu ôsmich pesničiek, ktoré dýchajú filmovou atmosférou.
Bottom Of The Pool je hudobným experimentom, ktorý má blízko k dream popu a je vzdialený od gitarového rocku NewDad. Možno si na to bude treba zvyknúť aj v prípade ďalšej kapelovej tvorby. Julie už teraz naznačuje, že bude znieť viac popovo. Chce byť optimistická, a preto verí, že budúci rok by mohol vyjsť aj druhý album NewDad. Nové pesničky sú už v procese. Spolupracujú na nich s producentom Justinom Parkerom a zatiaľ sa javia ako viac popové, v porovnaní s debutom. Prezrádza o nich, že sú napriek tomu plné gitár, syntetizátorov a temnoty.
Autorka: Miroslava Rabčanová