Na hudobnú scénu vstúpila ako Ethel Cain. S príbehom, ktorý je šokujúco desivý. Americká speváčka Hayden Silas Anhedonia ho vyrozprávala na svojom debutovom albume s názvom Preacher's Daughter už v roku 2022. Hranica oddeľujúca realitu a fikciu medzi Hayden Silas Anhedonia a jej alter egom Ethel Cain je nejasná.
Dvadsaťšesťročná speváčka, skladateľka a textárka vychádza z vlastných skúseností, no viaceré skladačky príbehu sú výsledkom jej fantázie. Je zrejmé, že nebola obeťou vraždiaceho partnera, ktorý jej mŕtve telo následne zjedol, a ono mu zostalo ležať v žalúdku (ako popisujú záverečné skladby albumu). Isté však je, že Anhedonia skutočne vyrastala v hlboko náboženskej, konzervatívnej rodine a vždy plnila očakávania iných, kým tie vlastné potláčala.
Vyslobodenie nachádzala v náboženských zboroch, ktoré ju priviedli k spevu a následne aj ku skladaniu vlastných pesničiek. Napokon sa rozhodla pre odchod z rodičovského domu aj z rodného mesta. Chcela sa oslobodiť a práve na tejto ceste sa zrodila Ethel Cain – dievča, ktoré si ťarchu konzervatívnej výchovy nieslo všade so sebou. "Ethel Cain môže byť len pár topánok, ktorý si obujem keď idem na pódium a som stelesnením hnevu a náboženskej traumy, a týchto šialených strašných vecí, a potom si ich vyzujem, a som to ja. Som normálny človek a liečim sa, a zlepšujem sa."
Na tieto slová odkazuje aj predposledná pieseň Sun-Bleached Flies, v ktorej sa Ethel Cain ocitá v nebi. "Boh ťa miluje, ale nie dosť na to, aby ťa zachránil. Takže dievčatko, veľa šťastia pri starostlivosti o seba." V tomto bode sa nahrávka stáva katarznou, tu je to vyslobodenie, ktoré Ethel aj Anhedonia hľadali – starostlivosť o seba je tým východiskom.
Trinásť pesničiek pozoruhodného debutu Preacher's Daughter rozpráva príbeh dospievajúcej Ethel Cain, dcéry kazateľa z malého mesta, ktorá uteká pred prísnou kresťanskou výchovou, ochabujúcou vierou, cyklom zneužívania zo strany otca a neskôr aj násilníckeho partnera. V závere sa poslucháč dozvedá, že sa jej nikdy nepodarilo uniknúť. Vykúpenie priniesla až smrť.
Surové texty plné bolesti a násilia si mladá speváčka vkladá do úst, odkiaľ vychádzajú vo forme melodických spevových liniek, až sa zdá nemožné, aby tým krehkým hlasom spievala o toľkom utrpení. Nehu a zraniteľnosť v hlase však striedajú aj silné hrdelné vokály, ktoré v kontexte príbehu vyvolávajú hrôzu, akú nedokáže priniesť ani Lana Del Rey – v mnohom mi ju pripomína.
Smrť alter ega
Skladby vyplnené modlitbami a prosbami o zmytie hriechov z jej duše aj tela, ktoré nedokázalo v detstve rozpoznať, že niektoré druhy lásky môžu byť zlé, malo za následok neschopnosť rozumieť láske počas dospievania a v dospelosti. Traumy z detstva hlavnú hrdinku príbehového albumu zacyklili v minulosti a následných chorých vzťahoch. Brutalitu a odhalenú úprimnosť v textoch podporuje žánrový hybrid z dream popu, alt popu, indie rocku, ambientu, napínavej elektroniky aj temnej gotiky.
Teraz už mladá umelkyňa hovorí o tom, že sa mentálne posunula od Ethel Cain ďalej. Dnes ju vníma iba ako kostým, ktorý si pred koncertom oblečie a vyrozpráva v ňom publiku emotívny príbeh. Hoci si vybrala umelecké meno Ethel Cain, upozorňuje na to, že je tou Hayden, ktorá vytvorila postavu Ethel Cain. "Ethel bola môj obetný baránok. Ak ja mám mať dobrý koniec, ona musí mať ten zlý."
Ďalším krokom, ktorý ju má vzdialiť od debutu je album číslo dva. V novembri predstavila klavírnu baladu Punish, v ktorej znova rozpráva príbeh ženy. Jej nová hrdinka je trestaná láskou a nepamätá si časy svojej nevinnosti. Sedemminútová prístupová cesta k pripravovanému albumu Perverst je prísľubom ďalšieho silného a expresívneho albumu.
Album má byť súčasťou trilógie, ktorá sa v druhom kroku zameria na matku Ethel Cain. Trilógiu by mala v budúcnosti uzavrieť nahrávka o Ethelinej babičke. Cieľom fascinujúcej umelkyne je spracovať ságu rodiny Cainovcov. Perverst vyjde už 8. januára.
Autorka: Miroslava Rabčanová