Slovensko sa považuje za krajinu, ktorá vychovala množstvo svetovo úspešných umelcov. Mnohé generácie navštevovali základné umelecké školy, nebolo tak výnimkou nájsť pomaly v každej rodine nejaký hudobný nástroj. Doba sa však dramaticky mení a hudobné vzdelanie sa dostalo na úroveň luxusného tovaru. Pre mladú generáciu sa klasické umenie dostáva na okraj záujmu. K základnej gramotnosti dnes patria skôr IT technológie ako notová osnova. Práve toto poznanie bolo hlavnou ideou pri zakladaní umeleckej agentúry The Road of Classics.
"Naše motto v agentúre je, že chceme meniť spôsob, akým svet uvažuje o klasickej hudbe. Preto vzniklo The Road of Classics. Ide o vášeň pretavenú do kreatívnych procesov, nechceli sme, aby išlo len o umeleckú agentúru, ktorá bude obmedzovaná striktnými hranicami, ako to niekedy býva pri vážnej hudbe. Agentúra necháva vyniknúť samotného umelca či umelcov, podčiarkuje ich talent a prináša každému fanúšikovi klasickej hudby neobyčajný zážitok formou špeciálneho aranžmánu a jedinečnej atmosféry," vysvetľuje riaditeľka agentúry The Road of Classics Zuzana Soláriková.
Ona sama pochádza z umeleckej rodiny a jej starý otec Slavomír Solárik patril k zakladateľom Základnej umeleckej školy v Bojniciach. Bol tiež dirigentom speváckych zborov na Hornej Nitre.
Agentúra The Road of Classics má ambíciu meniť pohľad na klasickú hudbu. Tzv. výchovné koncerty, ako si ich pamätáme z našich školských čias, môžu mať aj inú podobu a atmosféru. Môžeme ich prežiť v romantickom prevedení pri blikajúcom svetle sviečok, ale aj pod veľkými monitormi, na ktorých sledujeme obľúbené sekvencie filmov, ktoré dopĺňa živá hudba. Práve takýto typ koncertov uchvátil za posledných dvanásť mesiacov obecenstvo na Slovensku, v Čechách, ale aj v Spojených arabských emirátoch a Kuvajte.
Bezmála štyridsať vypredaných koncertov počas jedného roka ukazuje, že ich nastavenie je správne. V agentúre The Road of Classics vsadili na mladých umelcov a moderné spracovanie klasických diel. Hodnotenie roka 2024 a plány na nový rok odhaľuje Zuzana Soláriková v krátkom rozhovore.
Ako by ste zhodnotili rok 2024 z pohľadu umeleckej agentúry? Je cítiť, že ľudia majú záujem o klasickú hudbu?
Rok 2024 bol pre našu agentúru mimoriadne aktívny a plný výziev. Ľudia rozhodne majú záujem o klasickú hudbu a dovolím si tvrdiť, že máme dosah aj na mladé publikum, ktoré modernými aranžmánmi vieme zaujať. Je však nevyhnutné prinášať nové formáty a kreatívne nápady, aby sme oslovili rôznorodé publikum a podporili ďalší rast tejto významnej súčasti kultúrneho života.
Mnohé umelecké agentúry sa zameriavajú na komerčné aspekty. Vy však zjavne kladiete dôraz aj na estetiku a hodnotu samotného umenia. Aké hodnoty považujete za kľúčové pri výbere projektov alebo umelcov, s ktorými spolupracujete?
Pri výbere projektov a umelcov, s ktorými spolupracujeme, je pre nás kľúčová rovnováha medzi umením a autenticitou. Samozrejme, komerčný aspekt je tiež dôležitý, ale nikdy by nemal ísť na úkor samotného umeleckého zážitku. Snažíme sa pracovať s umelcami, ktorí skutočne rozumejú hlbokej hodnote hudby a sú ochotní ju prezentovať aj novými, kreatívnymi spôsobmi. Ide nám o to, aby každý projekt bol nielen kvalitný, ale aj autentický, a mal schopnosť zanechať trvalý dojem na publiku.
Aké projekty alebo podujatia plánujete v najbližšej dobe?
V roku 2025 nás čaká viac ako 60 koncertov. Navštívime veľa slovenských ale aj českých miest. Chystáme sa však aj do nových krajín ako Poľsko, Maďarsko, Rakúsko. Počas koncertov odohráme filmovú hudbu, ktorá má dnes svoje nezastupiteľné miesto v srdciach fanúšikov, ale zároveň sme si pripravili aj nové koncepty s novými aranžmánmi.
K nášmu hlavnému umelcovi, violončelistovi Boseongovi Cho, sa toto leto na turné pridá aj jeho brat, ktorý pricestuje z Ameriky, violončelista Backkyoung Cho. Na jeseň nás čaká úplne nová výzva – K-pop Show. Popri moderných konceptoch koncertov si však chceme zachovať aj dôraz na tie klasické. Čaká nás preto veľmi kultúrne bohatý rok 2025.
Tip na koncerty:
Boseong Cho – Koncert filmovej hudby
Zdroj: PR článok (Hudba.sk edit)