Iste už viete, že v pondelok, 25. decembra 2006, svet náhle opustila jedna z najvýraznejších osobností 20. storočia, ktorej dielo však nezostane len pamiatkou, ale aj neodmysliteľnou súčasťou populárnej i elektronickej hudby.
James Joseph Brown sa narodil 3. mája 1933 v mestečku Barnwell v Južnej Karolíne. Od detstva prispieval do rodinného rozpočtu zárobkom zo zberu bavlny na okolitých farmách a leštenia topánok v meste. Už v 16-tich sa však po ozbrojenej krádeži dostal do nápravného strediska pre mladistvých. Tu sa zoznámil s Bobby Byrdom, ktorého rodina mu pomohla k skoršiemu prepusteniu z výkonu trestu a niekoľko rokov nato sa stal členom jeho kapely The Avons, ktorú neskôr premenovali na The Famous Flames. Ich prvý singel 'Please, Please, Please' sa dostal na piatu priečku rebríčka R&B hitov a predalo sa z neho milión kusov.
James Brown, oplývajúci talentom, nielen skladal väčšinu skladieb, ale ako prirodzený magnet na ľudí svojou charizmou postupne aj pri živých vystúpeniach preberal od Bobbyho taktovku a stal sa v podstate sólovým umelcom s podporou kapely The Famous Flames. Začiatky jeho tvorby boli silno ovplyvnené gospelovo ladeným R&B, ale čím ďalej tým viac originálne kládol dôraz na rytmus a dynamický hlasový prejav, čím prispieval k evolúcii funku. V roku 1961 v rebríčku R&B hitov boduje s trackom 'Night Train', ktorý je považovaný za začiatok "James Brown soundu" - rytmická improvizovaná hra kapely poháňanej výkrikmi Mr. Dynamitea, čo bola ďalšia z jeho zaslúžených prezývok.
Najväčšie úspechy dosiahol v polovici 60. rokov, keď sa jeho skladby 'Papa's Got a Brand New Bag' a 'I Got You (I Feel Good)' stali nielen jednotkami v R&B charte, ale dostali sa aj do rebríčka Top 10 hitov populárnej hudby. Najinovatívnejším a najvplyvnejším obdobím jeho tvorby však bol jednoznačne prelom 60. a 70. rokov. James Brown pokračoval na svojej ceste v definovaní funku v roku 1967 singlom 'Cold Sweat'. Mnohí hudobní kritici považujú tento track za vôbec prvú skutočnú funkovú skladbu. Po prvýkrát tu použije pauzu a vzápätí vyzýva svojho bubeníka k sólu ("give the drummer some"), čím sa stáva otcom tradície rytmických breakov, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou modernej tanečnej hudby. V nasledujúcom období vytvára ďalší poklad pre budúce generácie a tým je tzv. "zlomený beat". Skladby ako 'Give It Up or Turnit a Loose' (1968), 'Ain't it Funky', 'Soul Pride' a najmä 'Funky Drummer' (všetky 1969) sa stali populárnym zdrojom loopov pre tvorbu hip-hopu, breakbeatu a posledne menovaný tvorí i základ bicích u množstva drum&bassových trackov (funky-drummer-breakbeat.wav).
Jeho spev sa v tomto období, naproti melodickému hlasovému výrazu u R&B vokalistov, čoraz viac stával súčasťou rytmickej skladby a položil tak základy techniky rapovania, ktorá dozrela v 80. rokoch po vzniku prvých hip-hopových breakov. Okrem toho prispel k posilneniu sebavedomia afro-američanov svojim úspechom, ktorý dokázal využiť na motiváciu svojej komunity songami ako 'Say It Loud - I'm Black and I'm Proud' (1968) a 'I Don't Want Nobody to Give Me Nothing (Open Up the Door I'll get it Myself)' (1970). V tom čase ho opustila väčšina hudobníkov, s ktorými spolupracoval v 60. rokoch, ale podarilo sa mu sústrediť za sebou novú inštrumentálnu silu - The JB's.
Ich spoločným debutom bol singel '(Get Up I Feel Like Being a) Sex Machine' (1970). Nasledovali ďalšie hity ako 'The Payback' (1973) a 'Funky President (People It's Bad)' (1975), ktoré sa taktiež radia medzi najsamplovanejšie skladby v histórii. Narastajúce hnutie disco, ktoré v podstate sám odštartoval, mu však koncom 70. rokov dáva zabrať a po dvoch komerčne nie veľmi úspešných discom švihnutých pokusoch sa mu opäť darí presadiť sa až s albumom 'The Original Disco Man LP' (1979), s ktorým boduje aj vďaka songu so všehovoriacim názvom 'It's Too Funky in Here'.
Akési znovuzrodenie prežíva James Brown v 80. rokoch, kedy sa mu podarilo prekročiť hranicu smerom jednak k mainstreamovému (účinkovanie v televíznych shows a filmoch a úspešný singel 'Living in America', 1985) ale i mladému hip-hopovému publiku, ktoré ho právom oslavuje - takmer desaťročie starý 'Give It Up or Turnit a Loose' sa stáva hymnou hip-hopových parties a breakdancerov. Okrem toho spolupracoval s dnes už legendárnym Afrika Bambaataa na singli 'Unity' a s hip-hopovo orientovanou skupinou Full Force zabodoval singlom 'Static' (1988).
Napriek návratu na hudobné výslnie ho však stretáva aj právny a finančný postih za rôzne priestupky - drogy, domáce násilie či nepovolené držanie zbrane. Od konca 80. rokov až do smrti si tento búrlivák buď odpykával tresty alebo bral ceny za celoživotné dielo, vydával kompilácie hitov a hral na megakoncertoch po celom svete. "Najťažšie pracujúci muž šoubiznisu" bol 14. novembra 2006 uvedený do Britskej siene slávy. Pár týždňov nato, 25. decembra 2006, zomrel v nemocnici v Atlante na následky zápalu pľúc.
James Brown svoje úspechy a hudobné "vynálezy", ktoré boli takým prínosom pre celú populárnu hudbu, nedosiahol sám. Bol však hybnou silou a motorom, ktorý okolo seba svojou charizmou po celé tie roky sústreďoval nielen svojich fanúšikov, ale i hudobné talenty. Pracoval s hudobníkmi, ktorých genialita pochádzala z jazzovej tradície a sám ako skladateľ piesní a líder kapely ich nadanie využil v prenesenie rytmickej komplexnosti a precíznosti jazzu do jednoduchosti a plynulosti R&B. Vďaka nemu sa stali bubny Clydea Stubblefielda z tracku 'Funky Drummer' bubnami desiatok ďalších skladieb a rovnako vďaka nemu môžeme počuť saxofón Maceo Parkera na tanečnom parkete ako súčasť modernej elektronickej hudby, či gitarové riffy Phelpsa Collinsa pri spálňovej kulise od Massive Attack. R.I.P. James Brown.
Autor: Patrik Marflák
Článok bol pôvodne publikovaný na stránke Breakbeat.sk.
Súvisiaci interpreti: James Brown