Legenda slovenskej populárnej hudby, Meky Žbirka, skutočne objavila krajinu neobmedzených možností! Tou však v 21. storočí nie je Amerika, ale internet. Presne tak, vďaka láskavej podpore Rádia Expres je Meky "prvým slovenským interpretom z prvej ligy, ktorý ponúkne svoju pesničku úplne zadarmo priamo z internetu". No nekup to!

Médiami včera prebehla informácia, podľa ktorej sa vždy inovatívny a na západ orientovaný Miroslav "Meky" Žbirka ako prvý z mediálne známych slovenských interpretov rozhodol darovať svojim fanúšikom skladbu úplne zadarmo na internete. Ide o jeho aktuálnu prerábku skladby 'Vieš byť zlá', ktorá pôvodne vyšla pred tridsiatimi rokmi na debutovom albume skupiny Modus, v ktorej Meky odštartoval svoju úspešnú kariéru.

Nastal tak údajný "prelomový okamih v histórii slovenskej hudby" - skladbu si môžete stiahnuť po registrácii na stránke Expres.sk po dobu desiatich dní. Vo viac než 15-minutovom videorozhovore, uverejnenom pri odkaze na stiahnutie skladby, sa Meky okrem iného rozrozprával o svojom postoji k internetu, kapele Modus a dokonca dáva mladým kapelám i rady, ako sa presadiť v zahraničí. Aká otázka - taká odpoveď.

Svoje rozhodnutie venovať skladbu fanúšikom okomentoval slovami "ja som to nevymyslel, sa priznám, ja som to videl v Londýne... mne sa ten fór páči". Zároveň dodal, že ho inšpirovala kapela Coldplay, ktorá koncom apríla a začiatkom mája poskytla pilotný singel z albumu 'Viva La Vida or Death and All His Friends' s názvom 'Violet Hill' na jeden týždeň na stiahnutie zdarma. Prostredníctvom svojej oficiálnej stránky. A práve v tom je ten fór, Meky.

Cez vplyvné média, či už na internete alebo mimo neho, svoju tvorbu už pred viac než rokom "zdarma vydávali" prvoligoví umelci ako Prince či Bruce Springsteen. Coldplay, no predtým najmä Radiohead a Nine Inch Nails, však využili neobmedzené možnosti internetu na propagáciu vlastných albumov na vlastných stránkach a v podstate tým dokázali, že hudba sa dá propagovať aj bez priamej podpory stagnujúcich vydavateľstiev a tradičných médii. Ide o to, že prostriedkom na komunikáciu interpretov s fanúšikmi nie je firma ale internet.

Vydanie albumu 'In Rainbows' vo vlastnej réžii s heslom "zaplať, koľko chceš" pritom v konečnom dôsledku prinieslo kapele Radiohead omnoho väčšiu publicitu a zároveň množstvo nových fanúšikov, ktorí by si inak album nekúpili a zrejme by neprišli ani na koncerty, ktoré sú pre kapely tohto formátu hlavným zdrojom príjmov. To isté platí v prípade Nine Inch Nails, ktorí časť svojho štvor-albumu 'Ghosts I - IV' a neskôr aj celý svoj aktuálny album 'The Slip' poskytli fanúšikom zdarma.

The Verve, The Offspring, Dido, ... dnes už je skôr prekvapením, keď v zahraničí ubehne týždeň bez toho, aby niektorý z interpretov, či už z prvej, druhej alebo x-tej svetovej ligy, nepropagoval svoju tvorbu prostredníctvom mp3 darčekov pre svojich fanúšikov. Na svojich oficiálnych stránkach - veď pri známych interpretoch prvej ligy si to svoju cestu do médií nájde aj bez spolupráce s mediálnymi gigantmi. Iným prípadom je podpora mladých nádejných a inovatívnych kapiel rešpektovanými hudobnými médiami, akým je napríklad britský magazín NME. Nič z toho však neplatí pre spojenie Mekyho Žbirku s Rádiom Expres. Ako by povedal klasik - "biznis je biznis".

Ináč, ak sa bavíme o slovenskej scéne, alternatívna skupina Lavagance (držiteľ troch Aurelov, videoklip vysielaný na MTV, hranie s Duran Duran, album roka 2007 podľa poslucháčov Rádia_FM,... koľká slovenská liga to je, milé Rádio Expres?) ponúkla v novembri 2007 na oficiálnej stránke celý svoj ešte nevydaný album 'Orthodox Experience' na týždeň zdarma na stiahnutie v mp3 nízkej, no počúvateľnej kvality. Pokiaľ sa poslucháčovi zapáčil, mohol si ho zakúpiť v plnej kvalite v mp3 alebo na CD nosiči.

Internet ako médium hral veľkú úlohu aj pri propagácii albumu 'XLL' od Mekyho kolegu z Modusu Laca Lučeniča, ktorý jeho prvým 500 vlastníkom pripravil na svojom webe bonusové mp3 zdarma. Ten skutočný "prelomový okamih v histórii slovenskej hudby" je teda už dávno za nami a obišiel sa aj bez veľkého expresovského haló. Rádio Expres totiž môže byť najpočúvanejším slovenským rádiom, ale to ešte neznamená, že Rádio Expres je internet.

Čo teda pre slovenskú hudbu znamená tento medializovaný obchod Mekyho s Rádiom Expres? Nič. Poslucháči Rádia Expres Mekyho skladbu nepotrebujú, jedine, že by ju potrebovali počuť častejšie, ako každé tri hodiny v éteri. A tí, ktorí ho nepočúvajú, sa s registráciou na jeho stránke kvôli stiahnutiu jednej skladby unúvať nebudú. Je len smutné, že prvoligový umelec Meky tento "darček pre fanúšikov" pripravil v spolupráci s najpočúvanejším rádiom rovnako, ako vrcholní politici občas spolupracujú so súkromnými spoločnosťami pri službe občanom. Akurát oni sa tým až tak nechvália.

Foto: Zbirka.cz