Nová služba obľúbenej sociálnej siete MySpace.com s názvom MySpace Music bola včera uvedená do prevádzky v USA a čoskoro by mala poslúžiť aj hudobným fanúšikom vo Veľkej Británii. Jej rozšírenie na európsky trh je však zatiaľ v nedohľadne. MySpace Music vďaka priamej spolupráci s vydavateľstvami umožní umelcom "zavesiť" na stránky svojich profilov všetky svoje vydané i nevydané skladby na streamovanie.

Okrem toho si aj bežní užívatelia môžu na svoju MySpace stránku uploadnuť akýchkoľvek desať skladieb, ktoré môžu na ich profilovej stránke počúvať ďalší užívatelia a sto skladieb pre vlastnú potrebu.

Väčšinu skladieb bude navyše možné priamo cez MySpace stránky užívateľov či hudobníkov v digitálnom formáte zakúpiť od predajcu Amazon.com, ktorý sa pred niekoľkými mesiacmi dohodol so všetkými štyrmi vydavateľskými gigantmi (Sony BMG, Warner, Universal a EMI) a spustil predaj mp3 bez nepopulárnej DRM ochrany.

MySpace.com taktiež pri svojom novom projekte MySpace Music získal podporu všetkých štyroch major vydavateľstiev. Ich príjem z projektu bude tvoriť časť zisku, ktorý MySpace vyrobí na reklame a jeho výška bude závisieť od počtu prehratí jednotlivých skladieb. Na MySpace stránkach umelcov budú čoskoro aj odkazy na nákup merchandise a vstupeniek na koncerty.

Anthony Lukom zastupujúci MySpace vo Veľkej Británii pre Nme.com povedal: "Verím, že je to jedinečné, lebo máme na svojich hudobných stránkach 35 miliónov užívateľov, 5 miliónov aktívnych kapiel a bezproblémovú spoluprácu s vydavateľstvami z hľadiska poskytovania obsahu." Lukom tiež dodáva, že oproti iným službám na legálne streamovanie a sťahovanie hudby majú obrovskú výhodu, ktorou je už existujúci obrovský počet užívateľov, ktorí čakali práve na takýto posun vpred.

MySpace Music sa tak po Amazone stáva ďalšou obrovskou konkurenciou iTunes a na rozdiel od oboch spomenutých stavia na komunitnom princípe zdieľania hudby: "Nie je to také isté počúvanie hudby ako na iTunes. Je to o zdieľaní skladieb s priateľmi a zisťovaní, čo počúvajú oni." - povedal pre magazín Rolling Stones prezident MySpace a jeden z jeho zakladateľov Tom Anderson.

MySpace podobný veľký krok potreboval ako soľ. V konkurencii internetových sociálnych sietí ho totiž už predbehol Facebook, ktorého počet užívateľov od júna 2007 do júna 2008 narástol o 153 percent. V auguste mal Facebook 132 miliónov aktívnych užívateľov a aj keď táto sociálna sieť zatiaľ nemá s hudbou príliš spoločného, údajne sa už pripravujú nové funkcie, ktoré by mala na Facebooku posilniť práve túto oblasť.

V neprospech MySpace profilov hovoril aj marcový prieskum vyhľadávača Yahoo, podľa ktorého užívatelia internetu pri vyhľadávaní informácií o interpretoch uprednostnili encyklopedickú stránku na Wikipedii pred oficiálnym webom alebo MySpace stránkou interpreta. Pokiaľ však na MySpace Music nájdu užívatelia celé albumy interpretov spolu s možnosťou ich streamovania, táto štatistika by sa mohla pre MySpace v najbližších mesiacoch vylepšiť.

Vďaka dohode na streamovanie so všetkými štyrmi major vydavateľstvami navyše MySpace "vliezol do kapusty" svojmu potenciálnemu britskému "streamujúcemu" konkurentovi Last.fm, ktorý má momentálne zmluvu len so Sony BMG. Jeden zo zakladateľov Last.fm Martin Stiksel však verí, že veľký katalóg nie je všetko pokiaľ sa v ňom užívateľ nevie zorientovať.

"Konkurencia je vždy dobrá. Je to dobré pre fanúšikov, pre konzumentov. Pracujeme s hudbou už dlho. Vieme, napríklad, že len vlastnenie veľkého katalógu v skutočnosti neznamená až tak veľa. Last.fm je skvelý v tom, že odporúča novú hudbu. Mať x-miliónov skladieb k dispozícii nie je pre poslucháča až taká výhra. Chce nájsť to, čo je preňho relevantné, a v tom má Last.fm navrch." - povedal Stiksel pre britský denník Daily Telegraph.

"MySpace tento element nemá. Užívatelia stále musia surfovať dookola, stále si to musia nájsť sami... je tažké zorientovať sa a objaviť novú hudbu podľa vlastného vkusu na MySpace." - uviedol, no zároveň uznal, že MySpace Music je veľkým krokom vpred. "Je to odvážny krok. MySpace je komunitou, ktorá nie je úplne venovaná hudbe... rozsah záujmov je tam omnoho širší, toľko rôznych ľudí ho využíva na prezentovanie rôznych záujmov. Je otázkou budúcnosti, ako sa to uchytí v takej rôznorodej komunite."

Martin Stiksel tiež podotkol, že MySpace Music by mohol pre Myspace znamenať stratu veľkej komunity nezávislých umelcov a fanúšikov indie hudby, ktorá ho dostala tam, kde sa nachádza dnes, no spustením MySpace Music sa dostane do úzadia. "Hudobná komunita na MySpace vznikla okolo nezávislých umelcov, ale tieto novinky sú zamerané na tých, ktorí spadajú pod major vydavateľstvá. Bude zaujímavé sledovať, ako zareagujú nezávislí umelci. Práve tí boli totiž základom hudobného fenoménu MySpace."

Zdroj: Myspace.com, Nme.com, wikipedia.org