V mnohých ohľadoch zvláštna prvá polovica roka 2020 je pre Dalibora Kociana, známeho pod pseudonymom Stroon, mimoriadne plodným obdobím. Práve dnes totiž vydáva už tretiu nahrávku v priebehu posledných štyroch mesiacov. Konceptuálny album Temple Timbre Embers vychádza digitálne aj na vinyle na značke Deadred / Starcastic.
Dnes totiž vychádza kolekcia jeho najnovšej tvorby v podobe konceptuálneho albumu Temple Timbre Embers. Tajuplný názov albumu, ktorý možno voľne preložiť ako "Chrámové žeravé uhlíky", naznačuje žánrový koncept albumu, ktorým je súčasná chrámová hudba. Nečakajte však žiadnu náboženskú tematiku, Dalibor sa chrámovou hudbou inšpiroval iba z hľadiska hudobnej formy.
Vibrafón ako metafora zvonov v chráme
V kompozícii a zvuku ôsmich skladieb je snaha o zachytenie majestátnosti, veľkoleposti a hutnosti organovej hudby a sprostredkovaní tohto ohromujúceho zážitku návštevníkovi klubu alebo festivalu. Zároveň je tu zrejmé aj prepojenie na klubovú tanečnú elektroniku, ktorá sa pripomína "flumeovskými" syntetizátormi. Hudba je tanečná, nie však navonok, skôr pulzuje a vťahuje človeka prežívať rytmus, pri ktorom sa nemusí fyzicky hýbať.
"Snažil som sa taktiež využívať zvuky ako pri kompozícii pre komorný orchester. Tomu odpovedá aj ich rozloženie v rámci celej nahrávky, možno si to predstaviť ako sláčikový orchester s vibrafónom. V porovnaní s predchádzajúcou tvorbou je tu vibrafón skôr farbou ako sólovým nástrojom. Je metaforou zvonov v chráme," charakterizuje zvuk albumu Stroon.
Obsahovým leitmotívom albumu je téma lásky, energie, radosti a priestoru. Stroon album venuje svojej priateľke Kláre a energii, ktorá sa objavuje v blízkom vzťahu. Túto inšpiráciu premietol aj do samotných názvov skladieb, ktoré naznačujú osobné otázky - o tebe, o mne i o nás.
Naživo s unikátnou vizuálnou podobou
Stroon by album rád transformoval do podoby audiovizuálnej šou v spojení so známym výtvarníkom a grafickým dizajnérom Jánom Šickom a.k.a. DevKid, ktorý je aj autorom úchvatnej vizuálnej podoby albumu. Plánovaná premiéra je predbežne na jeseň 2020.
"Vizuálna koncepcia projektu vychádza z idey zmrazenia určitého momentu v čase. Kontemplácia či meditácia. Vizuál je založený na generovaných simuláciách pohybu 'žeravých uhlíkov' v čase a priestore, podliehajúcich rôznym parametrizovaným zákonitostiam. Pohyb častíc je vizualizovaný trajektóriami, ktoré tvoria priestorové štruktúry - vizualizujú priebeh pohybu v rôznych časových výsekoch. Poslucháč / divák môže rozjímať v zmrazenom časopriestore, kde je časné oddelené od večného, kde je každodennosť nahradená nevšednosťou, rovnako, ako sa o takýto posun snažili stavitelia chrámov. Vytrhnutie duše zo všednosti do stavu bytostnej bdelosti," hovorí na margo nevšedného projektu Ján Šicko.
Album Temple Timbre Embers bol nahrávaný v domácom štúdiu Stroona a do finálnej zvukovej podoby ho následne dostal Tomáš "Gaex" Karásek v masteringovom štúdiu Gargle & Expel. Nahrávka vychádza 21. mája pod hlavičkou twin labelu Deadred Records / Starcastic Records v limitovanej edícii na oranžovom vinyle a digitálne na stiahnutie zo stránok oboch vydavateľstiev, na Bandcampe, a zároveň aj na všetkých známych streamovacích platformách (Apple Music, Spotify, Deezer, YouTube Music, atď.).
Vydanie titulu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia (www.fpu.sk).
Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytla Natália Husárová z vydavateľstva Deadred Records. Tlačovú správu sme upravili.
Foto: Jan Kuča
Súvisiaci interpreti: stroon