24. ročník festivalu NEXT, ktorý sa uskutoční od 29. novembra do 3. decembra na viacerých miestach v Bratislave, prinesie nové audiovizuálne diela, ktoré cez zvuk a vizuály skúmajú klimatické zmeny, ekológiu, ale aj kompozíciu počítačovej hudby či novátorské prístupy ku klubovej tanečnej hudbe. Publikum si pritom bude môcť na workshopoch vyskúšať aj  tvorbu vlastných nástrojov či osvojiť si netradičné prístupy k tvorbe zvuku.

Radikálne melódie, živelné improvizácie, neošúchané zvuky, originálne hudobné techniky a koncepty, akustické nástroje aj inovatívna elektronika, multimediálne projekty. Päť dní inšpiratívnej hudby a zvukového umenia vyjadrujúceho dnešnú dobu. To všetko prináša opäť festival súčasnej hudby NEXT, ktorý tento rok odprezentuje aj niekoľko diel vytvorených na objednávku v rámci medzinárodného projektu Re-Imagine Europe – New Perspectives for Action. Projekt, ktorý spolu s trinástimi partnerskými organizáciami a festivalmi z celého sveta organizuje A4 – priestor súčasnej kultúry, sa snaží posilniť transformačný potenciál experimentálneho a digitálneho umenia v dnešnej spoločnosti.

Ako prezradil Slávo Krekovič, kurátor projektu za A4, umelkyne Anja Lauvdal & Manja Ristić spolu preskúmajú klimatické zmeny a environmentálne povedomie prostredníctvom zvuku, Marcin Pietruszewski sa zameriava na netradičné možnosti počítačovej zvukovej syntézy a skladateľka Maya Shenfeld sa spojí s filmárom Pedrom Maiom, aby sa zamerali na otázky zmeny, premeny či hlbokého času so svojou podmanivou audiovizuálnou šou. Publikum sa bude môcť zapojiť aj do tvorivých workshopov pod vedením umelcov – s Michalom Mitrom si budú môcť vytvoriť vlastný syntetizátor a spolu s Grahamom Dunningom budú upravovať staré vinylové platne tak, aby s nimi mohli tvoriť novú hudbu.

Prečítajte si tiež: Festival NEXT prinesie svetové mená, umelú inteligenciu, audiovizuálne projekty aj prieniky popu a experimentu

Pulzarová syntéza aj terénne nahrávky

Poľský skladateľ a výskumník Marcin Pietruszewski predstaví nové dielo s názvom The New Pulsar Generator (nuPG) Recordings Volume 2. Skladbu pre viackanálový zvukový systém, založenú na princípe tzv. pulzarovej syntézy, autor vytvoril vo vlastnom softvéri, ktorý využíva na generovanie širokej škály zvukov od jednotlivých impulzov, sekvencií až po rytmické textúry a časovo premenlivé frázy. Pietruszewskeho tvorivý prístup ponúka svojráznu víziu, ako môže dnes vyzerať počítačová hudba.

Marcin Pietruszewski Zdroj: PR / NEXT festival

Všestranná nórska hudobníčka Anja Lauvdal a srbská skladateľka Manja Ristić žijúca na chorvátskom ostrove Korčula spoja svoje sily v elektro-akustickej spolupráci, v ktorej sa prelínajú environmentálne a ekologické prvky s improvizovanou hudbou. Nové predstavenie na základe objednávky A4 obsahuje podvodné terénne nahrávky ako základ pre živý koncert, kde improvizácia Anje Lauvdal dopĺňa pripravenú kompozíciu od Manje Ristić.

Anja Lauvdal Zdroj: PR / NEXT festival

Audiovizuálne predstavenie Under the Sun, ktoré spoločne vytvorila skladateľka Maya Shenfeld a filmár Pedro Maia, skúma témy zmeny, opakovania, hlbokého času či klimatickej krízy. Projekt umocňuje hudbu vytvorenú zo zvukov modulárneho syntetizátora a terénnych nahrávok vizuálnymi zábermi z najhlbšieho mramorového lomu na svete, ktorý leží v Portugalsku. Kombinácia vrstevnatých hudobných plôch a živých kinematických techník ponúka pohlcujúci zážitok. Predstavenie vzniklo na objednávku A4 a portugalského festivalu Semibreve a na festivale NEXT zažijeme jeho slovenskú premiéru.

Maya Shenfeld Zdroj: PR / NEXT festival

Workshopy

Britský hudobník a vynálezca Graham Dunning používa dídžejský gramofón ako sekvencer a zvukový zdroj pre svoju živú šou Mechanical Techno, s ktorou tvorí nie celkom obvyklú tanečnú hudbu. V rámci workshopu s názvom "Modifikované nahrávky pre mechanické techno" si účastníci spolu s Dunningom vyskúšajú tvorbu upravených vinylových platní, a budú s nimi experimentovať pri tvorbe vlastných hudobných slučiek.

Workshop "OSC^n - Open Source Collaborative Noise: Zostavte si vlastný analógový syntetizátor bez pájkovania", ktorý povedie slovenský umelec Michal Mitro (tento rok nominovaný na Cenu Oskára Čepana), ponúkne účastníkom a účastníčkam možnosť zostrojiť si polyfonický analógový syntetizátor bez potreby pájkovania. Táto praktická skúsenosť zahŕňa zostavenie syntetizátora a vysvetľuje princípy elektroniky a syntézy zvuku. Účastníci a účastníčky však odídu nielen so solídnymi základmi v oblasti DIY (do-it-yourself = urob si sám) syntetizátorov, ale budú si môcť vyskúšať svoj nový nástroj aj v kolektíve Temporary Noise Orchestra.

Tohtoročný festival NEXT láka hudobných zvedavcov počas piatich dní aj na vyše dvadsať ďalších koncertov, multimediálnych predstavení, kubových DJ-setov či prednášok, ktoré sa uskutočnia popri A4 aj v Slovenskej národnej galérii, Kunsthalle Bratislava, Kotolni Fakulty architektúry a dizajnu STU či v Novom evanjelickom kostole. Predstavia sa napríklad William Basinski, Myriam Bleau, Beatrice Dillon, Dis Fig, Lost Girls, Low Jack či Miroslav Tóth & Dystopic Requiem Quartet.

Nové predstavenia, uvedenia diel aj workshopy na festivale NEXT pripravil A4 – priestor súčasnej kultúry ako súčasť projektu New Perspectives for Action v rámci medzinárodnej spolupráce Re-Imagine Europe, spolufinancovaného Európskou úniou a z verejných zdrojov podporeného Fondom na podporu umenia a Nadáciou mesta Bratislavy.

Viac o programe festivalu

Zdroj: PR článok / Juraj Hoppan