Americký herec, režisér, producent a módny návrhár John Malkovich prvýkrát v živote zavítal do Bratislavy pri príležitosti svojho dnešného (24.8.) vystúpenia v rámci Viva Musica! festivalu. Slovenskému publiku sa v Starej tržnici predvedie v úlohe rozprávača v projekte Rozprava o slepcoch. Koncert začína o 20:00.

Unikátne dielo v sebe spája hudbu a hovorené slovo a vzniklo na motívy románu O hrdinoch a hroboch (1961) argentínskeho spisovateľa Ernesta Sabata. Malkovichom starostlivo vybrané textové pasáže sú vložené do hudby Koncertu pre klavír a sláčikové nástroje ruského skladateľa Alfreda Schnittkeho. Expresívny monológ na tému strachu, zla a paranoje dopĺňa Schnittkeho hudbu a vytvára s ňou dialóg, stáva sa jej súčasťou.

Neprišiel som dielo vysvetľovať, ale ho predviesť

Vo štvrtok predpoludním sa John Malkovich v priestoroch jedného z bratislavských hotelov stretol s novinármi na tlačovej konferencii. "Neviem, čo všetko dnes ešte dokáže na ľudí vplývať okrem ich smartfónov," ironicky začal odpoveď na otázku, či dielo môže u poslucháčov vyvolávať paranoidné stavy. "Snažím sa nekomentovať, aký účinok by malo mať dielo na diváka a poslucháča. V zásade si myslím, text aj hudba v tomto prípade sú v súznení, sú paranoidné, ale v zásade si svoju paranoju uvedomujú a istým spôsobom sa z nej aj vysmievajú."

John Malkovich v Bratislave, 23.8.2018 Zdroj: TASR – Jakub Kotian

Celkovo však o samotnom predstavení veľa prezrádzať nechcel. "Nemyslím si, že by som musel vysvetľovať, o čo v tom predstavení pôjde. Ja to beriem tak, že som to sem prišiel iba predviesť. Vysvetľovanie prenechám vám, možno vám to pôjde lepšie ako mne," zasmial sa 64-ročný umelec a dodal, že ide o naozaj krásne hudobné dielo. Spolu s ním ho predvedie Anastasya Terenkova, svetovo uznávaná klaviristka ruského pôvodu, a špičkový taliansky orchester I Solisti Aquilani pod taktovkou talianskeho dirigenta Alvisa Casellatiho.

Okrem samotného diela Rozprava o slepcoch v prvej polovici koncertu zaznie aj Komorná symfónia c mol, op. 110a Dmitrija Šostakoviča v úprave Rudolfa Barshaia (podľa Sláčikového kvarteta č. 8, op. 110) a Contrafactus pre flautu a sláčikový orchester súčasného talianskeho autora Giovanniho Sollimu so sólistom Massimom Mercellim.

Radšej o umení ako o súkromí

Niektoré zo zvedavých otázok novinárov Malkovich elegantne hodil "do autu" stručnými a často humornými odpoveďami, no keď mu téma sadla, po dlhšom zamyslení prišla zaujímavá odpoveď. Napríklad o súhre hudby a hovoreného slova povedal, že "hudba môže byť viac sofistikovaná a zároveň aj primitívnejšia ako text. Keď pracujete nejakým spôsobom s hudbou, ste pritom obmedzený v slovnom vyjadrovaní, ale ak to spojíte správne, tak sa text s hudbou navzájom umocňujú a posilňujú."

Spoluprácu s hudobníkmi na tomto ale aj iných projektoch si podľa vlastných slov vychutnáva. "Je úžasné pracovať s týmito hudobníkmi, mne sa vždy s hudobníkmi spolupracuje veľmi dobre. Nedávno sme robili projekt Lincoln Portrait s Chicago Symphony Orchestra, s ktorým sme boli aj v Kyjeve a ďalších mestách. Mali sme tiež projekt, ktorý sa volal Hudobný kritik, kde som čítal najhoršie dobové recenzie, aké kedy vyšli k dielam od Beethovena, Brahmsa či Debussyho. A potom sa zakaždým zahrala tá hudba a vždy to bolo bez výnimky krásne a vynikajúce umelecké dielo, napriek tomu, že bolo vtedajšími kritikmi skritizované."



Okrem hudby samozrejme nechýbali ani otázky o jeho hereckej kariére, či pokusy o získanie vyjadrení o umelcovom osobnom živote. Nedávno sa napríklad do redakcie jedného zo slovenských týždenníkov pre ženy ozvali Malkovichovi príbuzní žijúci na Slovensku s prosbou o stretnutie, a tak na tlačovej konferencii zaznela aj otázka, či sa s nimi plánuje stretnúť. "Prekvapuje ma, že sa tu niekto ku mne priznáva. Pokiaľ to bude možné, rád sa s nimi uvidím," povedal.

Hoci bolo zrejmé, že o svojom súkromí príliš rozprávať nechce, na záverečnú otázku, ktoré hodnoty preňho v živote znamenajú najviac, uviedol na prvom mieste rodinu. Druhá bola práca a tretia to, "aby som každé miesto, zanechal v lepšom, nie horšom stave, ako som ho našiel. Netvrdím, že sa mi to vždy darí, ale je to niečo, o čo sa vždy snažím." Na tlačovej konferencii sa mu to podarilo, stretnutie s ním bolo určite zážitkom pre všetkých zúčastnených. A nepochybne bude veľkým umeleckým zážitkom aj samotné dnešné predstavenie, z ktorého vám po víkende prinesieme reportáž. Ak ho chcete zažiť na vlastnej koži, v predaji sú posledné vstupenky.

"Johna Malkovicha ako herca mám nesmierne rád, videl som mnoho jeho filmov. Keď som sa dozvedel, že pán Malkovich je milovníkom klasickej hudby, že je reálny fanúšik a nie je to póza, že sa reálne priatelí s hudobníkmi z oblasti klasickej hudby a má tento projekt, tak sme kontaktovali jeho manažment a dohoda bola veľmi rýchla a bezproblémová. Naša skúsenosť s tými najväčšími hviezdami je, že sú to príjemní, skromní ľudia. Samozrejme, sú zvyknutí na určitý štandard, ale vo svojej podstate sú to ľudia príjemní k svojmu okoliu," uviedol pre TASR riaditeľ Viva Musica! festivalu Matej Drlička.

John Malkovich a Matej Drlička, 23.8.2018 Zdroj: TASR – Jakub KotianJohn Malkovich a Matej Drlička na tlačovej konferencii Viva Musica! festivalu

Biografia

Herec, producent a režisér John Gavin Malkovich, rodák z amerického mesta Christopher v štáte Illinois (*9. 12. 1953, otec Chorvát, matka Škótka, obaja publicisti) študoval ekológiu a maliarstvo, neskôr aj divadelnú tvorbu. Začínal v roku 1976 v divadle v Chicagu, v roku 1983 sa presťahoval do New Yorku. Debutoval vo filme Miesta v srdci, za ktorý získal nomináciu na Oscara. Druhú nomináciu na Oscara mu priniesol film V dráhe strely. V roku 1998 založil producentskú spoločnosť Mr. Mudd.

Dnes má na svojom konte viac ako 70 filmov, medzi nimi 
napríklad Nebezpečné známosti (1988), Objekt krásy (1991), O myšiach a ľuďoch (1992), Portrét dámy (1996), Netvor (1996), Con Air (1997), Muž so železnou maskou (1998), V koži Johna Malkovicha (1999), V tieni upíra (2000), Libertin (2004), Po prečítaní spáľte (2008), RED: Vo výslužbe a extrémne nebezpeční (2010), Transformers 3 (2011), Red 2 (2013), Zoolander No. 2 (2016), More v plameňoch (2016) alebo V utajení (2017). Ako režisér sa podieľal na snímke Tanečník zhora (2002) a krátkom filme Hideous Man (2002).

Text: SITA, TASR, Hudba.sk
Foto: TASR - Jakub Kotian
Video: TASR - Martina Kriková