Hoci sa speváčka Soňa Kmeťová z Martina venuje hudbe už dlho, svoj prvý singel vydala až tento mesiac. Je ním skladba Big Brother, ktorá v texte pojednáva o toxickom vplyve staršieho brata na mladšieho súrodenca, z ktorého sa snaží vytvárať svoju kópiu a nerešpektuje jeho samostatnosť. Zdanlivo osobná téma až mrazivo presne symbolizuje vzťah Ruska a Ukrajiny.
"Spočiatku mi ani nenapadlo, že spojenie 'veľký brat' v ľuďoch evokuje Orwella. Ja som chcela konflikt a jeho povahu prirovnať k rodinnému vzťahu, kde starší súrodenec má tendenciu vytvárať z mladšieho svoju vernú kópiu. Skladba je výpoveď mladšieho a znázorňuje momenty – posledné kvapky – kedy si uvedomuje, že Big Brother mu nedovolí rásť a konať vo svete to, po čom túži on sám," hovorí o piesni talentovaná speváčka a autorka.
Vydať ako svoj debutový singel pieseň reagujúcu na mimoriadnu situáciu, ktorá vážne ovplyvňuje celý svet a sú jej plné médiá, sa môže zdať ako zvláštny krok. Začínajúce speváčky väčšinou píšu o úplne iných, skutočne osobných témach. V Soninom prípade však ide o prirodzený spôsob, ako sa vyrovnať so svojimi myšlienkami a pocitmi. Téma vojny na Ukrajine náhle prišla do našich životov práve v čase, kedy sa 20-ročná hudobníčka plánovala predstaviť verejnosti pred uvedením väčšieho projektu, na ktorom s Gulánom už dlhšie pracuje. Rozhodli sa preto ako prvú vydať práve tú najnovšiu a najaktuálnejšiu pieseň.
"Moje okolie ma väčšinou vníma ako citlivú osobu, sama seba považujem hlavne za 'overthinkera'. Na zmeny alebo nepríjemné faktory v mojom prostredí je pre mňa prirodzené reagovať v podobe písania a tvorenia. Je to spôsob, akým si dokážem zachovať čistú hlavu, moja psychohygiena. Baví ma nielen spev a vystupovanie, teší ma tiež ukrývať skutočnosť a emócie v metaforách. Taktiež pocit, že o významoch niektorých z nich budem vždy vedieť len ja," vysvetľuje Soňa, hoci v prípade piesne Big Brother sa rozhodla otvorene hovoriť o jej význame a kontexte jej vzniku.
Kontroverzný klip ako metafora
Význam textu komunikuje priamo a otvorene aj preto, aby ľudia chápali myšlienku piesne pri sledovaní kontroverzného videoklipu, ktorý bol zverejnený symbolicky 8. mája, teda v Deň víťazstva nad fašizmom. Mladá speváčka v ňom svojím správaním zneuctila boží chrám, rovnako ako Rusko vo vojne na Ukrajine pošliapava suverenitu susedného štátu aj úctu k ľudskému životu.
"Videoklip vyjadruje moje zdesenie nad aktuálnou situáciou. Zámerne sme použili vizuálnu metaforu, ktorá môže byť rušivá, možno až pohoršujúca. Cieľom bolo upozorniť na to, aká vie byť vojna krutá a zvrátená. Takto to vnímam ja, aj keď som iba v pozícii vzdialeného pozorovateľa a stretla som sa iba s maminami a deťmi, ktoré pred ňou utekajú. Videoklip tiež reprezentuje ľudskú ľahostajnosť a spoliehanie sa na to, že na prvý pohľad nevyriešiteľné problémy za nás vyrieši niekto iný. Preto v klipe sedím v kostole s vyloženými nohami a čakám," vysvetľuje Soňa.
"V týchto časoch, ale tiež často v histórii ľudstva, jednoducho sedíme a čakáme. Čakáme na niekoho, aby niečo urobil. Čakáme na vyššiu moc, aby vyriešila veci, za ktoré by sme mali my sami prevziať zodpovednosť a konať. Sedíme vo svätostánkoch, naivne si mysliac, že sme tak najbližšie k Bohu, ale v skutočnosti by sme mali byť radšej nablízku trpiacim tohto sveta. No radšej si sadneme pred oltár a nerobíme nič. Čakáme a nechávame čas plynúť, pričom každá sekunda nášho konania by mohla niekomu zachrániť život," píše Soňa v popise videa na Youtube či v príspevku na sociálnej sieti, kde v angličtine tiež opisuje svoj vzťah ku kostolom a symboliku fajčenia na posvätnom mieste, ktoré reprezentuje vojnu - zlú, krutú a chladnú.
"Verím, že ak po zhliadnutí videa budú diváci cítiť zmiešané pocity, bude ich to motivovať k diskusii a k pomoci tým, ktorí aktuálne našu pomoc potrebujú. Bola by som vďačná, keby sa o téme 'Ukrajina' aj naďalej hovorilo. Ľudia, ktorí utiekli, stále potrebujú pomoc. Ešte viac ako na začiatku. A ak má moja pieseň pomôcť k tejto konverzácii, splnila svoj účel," dodáva.
Text: Patrik Marflák (zdroj: Sona Kmet)